کمک به طبیعت با ساخت سنگ های قیمتی توسط انسان

به همان نسبت که ما قدردان طبیعت بوده و آن را تحسین می کنیم، افرادی هستند که با تغییراتی، آنچه که طبیعت به ما ارزانی داشته را توسعه و بهبود می بخشند.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهر شناسی آریان گوهر رخشان (آرگو)


همان طور که اجداد و نیاکان ما به کمک کشاورزی و دام داری نیازشان به یافتن غذا را برطرف نمودند ، انسان مدرن امروزه نیز با انجام تغییراتی در سنگ های قیمتی، در آزمایشگاه ها به دنبال تولید مقادیری از این جواهرات هست که در طبیعت به ندرت یافت می شود. و چرا که نه؟ حال بعد از تمام این مقدمه چینی ها، جواهر و سنگ قیمتی به چه می گویند؟

گوهر و جواهر به ماده ای گفته می شود که از چند ماده یا به صورت مخلوط و یا ترکیبی از آنها، درست شده است و با حرارت، فشار و فعل و انفعالات شیمیایی به سنگ زیبایی تبدیل می شود. اصطلاح سنگ قیمتی ترکیبی، و یا سنگ ساخته شده توسط انسان (مصنوعی) باید از سنگ بدلی یا سنگ ارتقا داده شده، متمایز شود. یک سنگ ساخته شده خوب، باید از نظر شیمیایی نیز مثل نمونه طبیعی آن باشد.

سنگ زیرکونیوم مکعب شکل که اغلب با سنگ الماس اشتباه گرفته می شود، مانند نمونه اصلی اش از کربن درست نشده است. مجموعه ای از سنگ های قیمتی بدون شکل خاص، ممکن است خیلی شبیه نمونه های اصلی شان به نظر برسند. پس چرا ما این کار را انجام می دهیم؟! چرا ما در آزمایشگاه ها نمونه سنگ قمیتی را می سازیم که بسیار شبیه نمونه واقعی خود است. برای این امر می توان دو دلیل را ذکر نمود:

دلیل اول: نمونه اصلی خیلی کمیاب است. این موضوع در مورد سنگ های قمیتی صنعتی بسیار درست است. سنگ های قیمتی ترکیبی باید ویژگی داشته باشند که نیازی به هزینه های استخراج از معادن و رقابت با صنعت طلا و جواهر نباشد.

دلیل دوم: نمونه واقعی فاقد شکل خاصی است. مشخصه بیشتر سنگ های قیمتی اصلی و طبیعی بدون شکل بودن و آلودگی آنها است. پیدا کردن سنگ جواهر با شکلی مرتب در طبیعت مشکل است و به این دلیل لیزر مخصوص یاقوت و یا مته الماس ساخته شده است. از سوی دیگر، داشتن یک سنگ سفارشی ساخته شده مزایای بسیاری مثل داشتن سنگ قیمتی بزرگ ساخته دست انسان دارد، مثل این که سنگ جواهر الکساندریت در آزمایشگاه ساخته شود.

همه سنگ های قیمتی را نمی توان ترکیب کرد. برخی از رایج ترین سنگ های ساخته شده عبارتند از:

•الماس: در سال 1950، فرآیندهای بسیاری به منظور ساخت الماس های صنعتی از کربن خالص انجام شد.در سال های اخیر، سنگ های قمیتی الماس طبق درجه بندی سنگ های قیمتی کم کم تولید شدند و به بازار طلا وجواهر فروشی راه یافتند.

•یاقوت و دیگر سنگهای سنگ سنباده: یکی از اولین محصولات آزمایشگاه سنگ های قیمتی، سنگ قیمتی ترکیبی یاقوت بود که در سال 1902 ساخته شد.از آن زمان به بعد سنگ یاقوت کبود ترکیبی و یاقوت سرخ، به سری سنگ های قیمتی ساخته شده توسط انسان اضافه شدند.به نظر می رسد سنگ های سنباده ترکیب شده کیفیت طلا و جواهر را داشته باشند، البته همچنان اهمیت اصلی آنها به خاطر مصارف صنعتی شان هست. اولین پرتو لیزر در سال 1953 برای ساخت کریستال یاقوت ترکیبی؛ ساخته شد.

•الکساندریت: این سنگ قیمتی زیبا و متنوع از نظر رنگ، بعد از تزار روسیه به این نام، نامیده شد و تا همین اواخر نیز قابل ترکیب نبود. حدود 100 سال است که همچون ترکیبات سنگ های سنباده، سنگ های دیگر نیز ترکیب و ساخته می شود ، ولی سنگ الکساندریت اخیرا ساخته شده است.

•سنگ زیرکونیای مکعب شکل: این یک سنگ منحصر به فرد است.

oسنگی است که در طبیعت کمیاب است.
oبه راحتی و به طور معمول در آزمایشگاه سنگ و جواهر، ساخته و ترکیب می شود.
oاز این سنگ برای ساختن الماس استفاده می شود.

ممکن است یک فرد عادی نتواند مجموعه ای از سنگ های مکعبی زیرکونیا و الماس را از هم تشخیص دهد. این سنگ که از اکسید زیرکونیوم تشکیل شده ، بسیار شبیه الماس درست شده از کربن، می باشد و نمونه های معروف الماس که مصارف دولتی و قانونی دارد به دلایل امنیتی و بیمه، از زیرکونیوم ساخته می شود.

بنابراین، سنگ های قیمتی که توسط انسان چه برای مصارف صنعتی و چه برای تزیین و جواهر آلات ساخته شده است، بخش مهمی از اقتصاد ما را تشکیل می دهند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها