جواهرات قیمتی مصر باستان

اولین شواهد از ساخت طلا و جواهر در مصر باستان به 4 هزار سال قبل از میلاد بر می گردد. در مصر باستان، زنان و مردان علاقه بسیار زیادی به استفاده از زیورآلات داشتند و غالبا خود را با زیورآلات بدلی بیشماری مزین می نمودند. طلا و جواهر نشان دهنده ثروت و موقعیت فرد در جامعه بوده و غالبا به منظور حفاظت خود از شر، آنها را استفاده می کردند. زندگان و مردگان مصریان باستان هر دو از طلا برای حفاظت استفاده می نمودند و اعتقاد داشتند که این زیورآلات آنها را به کامیابی و موفقیت در این دنیا و جهان پس از مرگ می رساند.

جواهرات قیمتی مصر باستان

انواع جواهرات از جمله طلسم، گردنبند، آویز، دستبند، انگشتر، جواهراتی که بر روی سر استفاده می گردید، خلخال،نیم تاج ها، حلقه های دور گردن و نشان در مصر باستان توسط افراد استفاده می شد. بسیاری از روش های برش سنگ های قیمتی مصر باستان امروزه به فراموشی سپرده شده و این درحالی است که آن جواهرات هنوز نیز کیفیت خود را حفظ کرده اند.

اگر چه مصریان به بسیاری از سنگ های قیمتی گرانبها دسترسی داشتند اما ترجیح می دادند تا در زیورآلات خود ازسنگ های نیمه قیمتی نرم تر مانند عقیق جگری (کارنلین)، جاسپر، لاجورد، مالاکیت، کوارتز و فیروزه استفاده نمایند.

رنگ جواهر و سنگ های قیمتی برای مصریان بسیار مهم بوده و از رنگ های اصلی برای حفاظت در برابر شر و رسیدن به خوبی استفاده می کردند. در بسیاری از فرهنگ های باستانی، رنگ آبی نشان دهنده سلطنتی بودن فرد و مقام و جایگاه بالای شخص است. این قاعده درباره مصریان نیز حقیقت داشت و به کار برده می شد، بنابراین آنها از سنگ لاجورد برای رسیدن به این منظور استفاده می نمودند.

 برای مصریان باستان ، رنگ هر سنگ جواهر معنای متفاوتی داشت. به عنوان مثال جواهری  به رنگ سبز نماد باروری و موفقیت در کاشت محصولات جدید بود. همین طور فردی که به تازگی مرحوم گشته بود، گردن آن را با جواهری به رنگ قرمز تزئین می کردند تا تمایل و عطش ایسیس (الهه طبیعت، بارزایی، تجسم ماهیت سحر و جادو در مصر باستان. بسیار مورد علاقه مصریان باستان بود. گفته شده که این الهه در دست راست خود خون خویش را حمل می کرده و در دست چپ اسحله ای داشته که نشان دهنده روز زنده شدن مردگان می باشد.) به خون را از بین ببرند.

فیروزه نیز به عنوان سنگ قیمتی مات (اپک)، یکی دیگر از سنگ جواهرات مورد علاقه مصریان بود. رنگ آمیزی فیروزه بسیار مانند دریای مناطق حاره بوده و آن را برای نشان دادن شادی، نظافت و لذت استفاده می کردند. نقاب کمتر شناخته شده مطلی که همراه با فرعون توت (توت انخ آمون) دفن شد توسط سنگ های قیمتی فیروزه، لاجورد و عقیق جگری منبت کاری شده است.

بسیاری از مواد خامی که مصریان برای تهیه جواهرات به کار می بردند، متعلق به مصر بود و یا در مکانی نزدیک این کشور تهیه می گردید، اما برخی از مواد ارزشمند مانند لاجورد را از افغانستان به مصر وارد می کردند. سنگ جواهر مورد علاقه ملکه کلئوپاترا زمرد بوده است. حتی در مواقعی وی دستور می داد صورت خود را بر روی زمرد حکاکی کرده و آن را به عنوان هدیه پادشاهان قلمرو های دیگر می داد. مکان استخراج زمرد در نزدیکی دریای سرخ است. بنابراین مصر انحصار استخراج زمرد را تا قرن 16 برعهده داشت. امروزه زمرد با کیفیت بالا به دلیل کمیابی و نادر بودن، قیمتی بیش از یک الماس سفید دارد. مصریان اعتقاد داشتند که زمرد سنگی است که برای آنها باروری، جاودانگی، دوباره جوان سازی و بهار ابدی را به ارمغان می آورد. امروزه یک خانم با انداختن یک گردنبند زمرد زیبا یا انگشتری زمرد نشان، به وی احساس بودن در جایگاه ملکه ویکتوریا دست می دهد.

 هر شخصی توانایی تهیه سنگ های نیمه قیمتی و یا حتی سنگ های قیمتی مانند زمرد را ندارد بنابریان هنرمندان و صنعتگران مصری دست به کار شده و ساخت جواهرات بدلی از مواد با کیفیت پایین تر برای اقشار کم درآمد را ابداع کردند. صنعتگران مصری آنچنان در ساخت جواهرات ساخته شده از شیشه متبحر گشته بودند که در یک نگاه شناخت نوع واقعی زمرد، مروارید و یا چشم ببر از گونه مصنوعی آن بسیار سخت بود.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها