جواهر الماس زرد سلطان احمد شاه قاجار

کشور مبدا و معدن منشاء الماس همانطور که در قسمت پیشین اشاره شد، ناصر الدین شاه در زمان حکومت خود سه سفر به اروپا داشت. وی در طول سه بازدیدش از اروپا حداقل 48 الماس زرد تراش و پولیش خورده را خرید که 23 عدد از آنها را در سفر سوم خود در سال 1889 خریداری کرد. بزرگترین این الماس ها، یک برلیان مستطیل شکل 152.16 قیراطی بود. الماس زرد فانتزی 74.53 قیراطی سلطان احمد شاه قاجار با تراش کوسن اروپایی قدیم به احتمال زیاد در میان 48 الماس زردی بود که او در اروپا خریداری کرد. خرید الماس های زرد توسط پادشاه حاکم ایران، در افزایش محبوبیت و قیمت الماس زرد نقش بسزایی داشت و منجر به پذیرش آنها در بازارهای الماس بین المللی شد.

جواهر الماس زرد سلطان احمد شاه قاجار

بخش داخلی معدن الماس De Beers  در سال 1874

در اواخر قرن نوزده ، از دهه 1860 تا دهه 1890، شهر آمستردام در هلند، مرکز اصلی تراش الماس در اروپا بود. در اواخر قرن 19 مقدار زیادی الماس راف که از معادن تازه باز شده در آفریقای جنوبی کشف شده بودند به آمستردام رسید، جایی که هزاران نفر از استادکاران الماس تراش یهودی بسیار ماهر ساکن در شهر، آنها را - پیش از آنکه به بازارهای الماس بین المللی در سراسر جهان ارسال شوند - تراشیدند و پردازش کردند. از این رو، به احتمال قوی 48 الماس زردی که ناصر الدین شاه در اواخر قرن 19 خریداری کرد، از جمله الماس زرد فانتزی سلطان احمد شاه قاجار، در واقع در آمستردام- مرکز اصلی تراش الماس در اروپا در طول این زمان- تراشیده شدند و پولیش خوردند.

بخش داخلی معدن الماس کیمبرلی (Kimberley Diamond Mine) در سال 1874

سوارکردن الماس روی یک جواهر، توسط جواهرسازان دربار که به کاخ سلطنتی (Royal Palace) شاه ایران (Shah of Iran) خدمات ارائه می کردند، انجام شد. جواهر به گونه ای طراحی شده بود که هم به عنوان یک سنجاق  و هم وسیله تزئینی کلاه بتوان از آن استفاده کرد. فلز بکار رفته برای این زیور، طلای زرد بود که رنگ الماس زرد را برجسته می نمود.

 

 

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها