جواهرات سلطنتی ایران در دوره قاجاریه و پهلوی

در قسمت های پیشین این مقاله به تاریخ جواهرات سلطنتی ایران، موزه خزانه جواهرات ملی ایران و کلکسیون زیورآلات و جواهرات دربار صفویه صحبت به میان آوردیم و در ادامه به سایر جواهرات سلطنتی ایران خواهیم پرداخت.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

گفتیم که آغا محمد خان قاجار برای جمع آوری مجدد گنجینه های خزانه افشاریه رنج های بسیاری متحمل شد و برادرزاده و جانشینش، فتحعلی شاه، به حفظ و گسترش این مجموعه در خزانه سلطنتی ادامه داد. ناصر الدین شاه (96-1848) نیز مجموعه را بیشتر گسترش داد. او 48 قطعه الماس زرد در اندازه های مختلف و منشاء آفریقای جنوبی را در طول چندین سفر خود به اروپا خریداری کرد.

در حقیقت ناصر الدین شاه مشهور است به اولین پادشاه جهان که چنین تعداد زیادی از الماس زرد را خریداری کرده و بر وجهه این الماس ها، که در آن زمان زیر استاندارد و بی ارزش در نظر گرفته می شدند ، افزوده است. این عمل ناصرالدین شاه به افزایش فروش الماس های آفریقای جنوبی، که بیشتر آنها الماس های زرد و قهوه ای بوده و تحت عنوان Cape Series شناخته شده بودند، نیز کمک کرد. gem-studded globe قطعه دیگری در نظر گرفته می شود که در طول دوران وی، طراحی و ساخته شد.

شاه قاجار، محمد علی شاه (1909-1907) در تلاش خود برای سرکوب مجلس شورای ملی (National Consultative Assembly) که توسط جدش- مظفر الدین شاه، تصدیق شد- پس از انقلاب مشروطه در سال 1906، شکست خورد و مجبور به پناهندگی در سفارت روسیه (Russian Legation) گردید. او بیشتر جواهرات سلطنتی ایران (Iranian Crown Jewels) را با خود برد و ادعا کرد که این جواهرات اموال شخصی او بودند. با این حال پس از آنکه اعضای مجلس شورای ملی شکایاتی را به دولت روسیه (Russian Government) ارائه کردند، جواهرات سلطنتی ایران به کشورمان بازگشت.

رضا شاه پهلوی (Reza Shah Pahlavi) بنیانگذار سلسله پهلوی، خزانه سلطنتی را پس از تصویب قانونی توسط مجلس ایران (Iranian Parliament ) در نوامبر 1937 و به منظور اینکه این گنجینه به عنوان اندوخته ای برای پشتیبانی ارز محلی عمل کند، به بانک ملی ایران (National Bank of Iran) منتقل کرد. در دوران سلطنت آخرین شاه ایران، محمد رضا شاه پهلوی (Mohammed Reza Shah Pahlavi) و در سال 1960، جواهرات خزانه سلطنتی به بانک تازه تاسیس مرکزی ایران منتقل و در خزانه بانک در معرض نمایش قرار داده شدند.

او همچنین حکم داد که این جواهرات اموال متعلق به دولت ایران (Iranian State) خواهد بود و نه خانواده سلطنتی. پس از انقلاب اسلامی (Islamic revolution) سال 1979، جواهرات سلطنتی ایران همچنان در خزانه بانک مرکزی باقی ماند و "خزانه جواهرات ملی ایران" نامگذاری شد.


نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها