کابوشن های دوبل

تراش هایی که غالبا توسط افراد تازه کار صورت می پذیرد، دارای پشتی صاف و تخت می باشد.نوع دیگری از تراش کابوشن وجود دارد که برای تمامی اشکال کاربرد دارد. این نوع تراش کابوشن به کابوشن های دوبل معروف است.

آموزشگاه گوهرشناسی و گوهرتراشی آرگو

تراش هایی که غالبا توسط افراد تازه کار صورت می پذیرد، دارای پشتی صاف و تخت می باشد.نوع دیگری از تراش کابوشن وجود دارد که برای تمامی اشکال کاربرد دارد. این نوع تراش کابوشن به کابوشن های دوبل معروف است. یک کابوشن دوبل، روی هر طرف صفحه، سطحی گنبدی دارد. به این معنی که قسمت بالای سنگ بصورت یک گنبد بلند متعادل و بخش پشت به صورت یک گنبد سطحی که توسط گردل (کمربند) شکل یافته، می باشد. به طور ویژه سنگهای شفاف و نیمه شفاف هنگامی که بصورت کابوشن های دوبل تراش میخورند جذاب هستند این شکل، نور را متمرکز کرده و آن را منعکس میکند تا رنگ و درخشش سنگ را بهبود بخشد.
برای انجام یک تراش کابوشن دوبل باید از یک تکه سنگ تراش نخورده ای که ضخامتش کمتر از 35/6 میلیی متر نباشد، استفاده نمایید. طرح کلی مورد علاقه تان را روی سنگ علامتگذاری کرده و در صورت لزوم،شکل دهی اولیه را با یک اره به وجود آورید. سپس تقریبا تا نزدیک طرح کلی را ساییده و تنها کمی از مواد را باقی بگذارید تا در مرحله صاف کردن برداشته شوند. لبه ها را به صورت عمود بتراشید نه به شکل مورب. با یک سیم برنج یا آلومینیوم، علامتی دورتادور لبه گوهر بگذارید. اگر قرار بر این است که کابوشن مورد نظر یکدست باشد، مرکز را علامتگذاری کنید؛ برای کابوشن های دوبلی که تصمیم دارید یک سمت کابوشن گنبدی تر از سمت دیگر باشد، علامت را در فاصله 3/1 یا کمتر از پائین گوهر قرار دهید. سنگ را داپ کرده و اولین سمت را به شکل یک گنبد بسائید. سطح را صاف کنید تا زمانی که از هرگونه خراش پاک شود و سپس پولیش نمایید. سنگ را از چوب داپ جدا کرده و این بار قسمتی که کار آن تمام شده را بر روی چوب داپ، قرار دهید و سنگ را مجددا داپ کنید.موم را طوری قرار دهید که سنگ را نگه دارد اما از لبه های گوهر بیرون نزند. سطح دیگر را بسائید، صاف کرده و پولیش نمایید. ضخامت لبه را در حدود علامت سیم دربیاورید تا خرد نشود. لبه را صاف کنید و آن را تا اندازه نهایی کاهش دهید. سپس لبه را پولیش کرده و سنگ را از چوب داپ جدا نمایید. اکنون شما به یک تراش کابوشن دوبل زیبا دست یافته اید.
این کار، هنری است بسیار سرگرم کننده که شیوه درست یادگیری آن را تنها می توانید در کلاس های آموزش گوهرتراشی آریان گوهر رخشان به دست بیاورید.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها