چرخ های الماسه و چرخ های سیلیکونی

ابزار ها و لوازم گوهرتراشی از جنس های مختلفی ساخته شده اند اما در این بین دو جنس از دیگر انواع لوازم تراش سنگ، کاربرد بیشتری دارد. این دو جنس عبارتند از سیلیکون و الماس. البته لوازمی که از جنس الماس باشند می توانند تراش با کیفیت بهتری را در اختیار شما قرار دهد. در ادامه توضیح مختری در رابطه با این 2 مواد ارائه خواهیم داد.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

کرباید سیلیکون یک ماده دست ساز بشر است که سختی آن کمی بیش از یاقوت سرخ یا کبود (که سختی این دو گوهر در مقیاس ماس 9 است.) می باشد. برای پیشه گوهرتراشی، این ماده به منظور ساخت چرخ های تراش (چرخ هایی که توسط آنها می توان گوهر را شکل داد.) مورد استفاده قرار می گیرد. الماس از سیلیکون سخت تر می باشد. سختی الماس در مقیاس ماس 10 بوده که سختی آن یک شماره از یاقوت کبود و سرخ بیشتر است.

به دلیل میزان درجه سختی الماس، این گوهر معمولا سریع تر از هر جنس دیگری، سنگ های قیمتی را تراش می دهد. الماس می تواند هر سنگ قیمتی از نرم ترین آنها تا سخت ترینشان را به راحتی شکل داده، صاف نماید و پولیش کند. در واقع چرخ های تراش الماسه به منظور تراش سنگ قیمتی الماس، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

به اضافه چرخ های تراش الماسه، نسبت به نوع دیگر چرخ های تراش دارای مزیت دیگری می باشند. برخی سنگ های قیمتی در طبیعت موجود است که از ترکیب کانی های متفاوت با سختی گوناگون شکل گرفته اند. هنگامیکه آنها با چرخ های سیلیکونی تراش و یا پولیش شوند، مواد آلی نرم تشکیل دهنده سنگ قیمتی زودتر از مواد سخت تراش می خورند. اما به دلیل اینکه الماس از هر سنگی سخت تر می باشد، این اتفاق در خصوص تراش، برای هیچ گوهری روی نمی دهد.

از دیگر مزایای استفاده از چرخ های الماسه، این است که این چرخ ها سنگ قیمتی را سرد نگه می دارد. به عنوان مثال، اپال سنگی است که در مقابل گرما واکنش نشان می دهد، با استفاده از چرخ های الماسه می توان سنگ اپال را به راحتی شکل داد.

مزیت دیگر چرخ های الماسه، تمیزی کار با آنها است. هر نوع چرخی که برای کار گوهرتراشی استفاده نمایید، برای اینکه آنها را سرد نگه دارید و یا باقی مانده سنگ ها را از بین ببرید احتیاج به آب پیدا خواهید کرد. درحالیکه در چرخ های الماسه نیاز به آب بسیار کمی خواهید داشت. البته در چرخ های پولیش و صاف کننده الماسه نیز مقداری آب مورد نیاز است. به هر حال از هر نوع وسیله تراش و پولیشی که استفاده نمایید، این کار حرفه ای تمیز می باشد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها