روش شناسایی جید طبیعی از مصنوعی – قسمت دوم

همانگونه که گفته شد، جید سنگی است که انواع مصنوعی آن بسیار وجود داشته و اشخاص غالبا در تشخیص آن دچار مشکل می شوند. به همین منظور در مقاله قبل شما را با سه روش از روش های شناسایی جید طبیعی از مصنوعی آشنا ساختیم. در این مقاله سعی داریم تا روش های دیگر را شناسانده و شما را در تشخیص جید طبیعی یاری دهیم.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

روش چهارم
سنگ را در هوا بیاندازید و بر کف دست خود قرار دهید، جید واقعی چگالی خیلی زیادی دارد و سنگین تر از اندازه سنگ به نظر می رسد. اگر شما احساس می کنید که نسبت به اندازه سنگ، سنگین تر می باشد، پس مصنوعی نیست.

روش پنجم
راه سنتی دیگر برای تعیین جید واقعی، شنیدن صدای برخورد دو سنگ به یکدیگر می باشد. اگر شما یک تکه سنگ جید واقعی دارید به سنگ مشکوک خود بزنید، اگر شما صدایی مانند مهره پلاستیکی شنیدید، به احتمال زیاد نمونه مورد نظر مصنوعی و تقلبی می باشد.

روش ششم
یک تکه جید را در دست خود نگه دارید، اگر احساس می کنید که خنک، هموار و مانند صابون می باشد، پس آن یک سنگ جید طبیعی است.

روش هفتم
جیدئیت خیلی سخت بوده بنابراین می توان با کشیدن سنگ بر روی شیشه و حتی فلز پی به مصنوعی بودن آن برد. نفریت در این آزمون، می تواند خیلی نرم باشد و اگر بر روی فلز یا شیشه خط بیا ندازد، می تواند از مدل های کوارتز یا پرهنیت باشد.

روش هشتم
وزن سنگ را می توان اندازه گرفت، جیدئیت و نفریت چگالی زیادی دارند(3.3-2.95). روش اندازه گیری وزن و چگالی جیدئیت و نفریت بدین صورت است که ابتدا با یک انبرک، جید را در هوا معلق کرده و وزن را با استفاده از مقیاس گرم ثبت نمایید. سپس از یک مخزن آب استفاده کرده و جید آویزان از وزنه را داخل آب نمایید.

وزن اندازه گیری شده در هوا و آب با هم برابر می باشد. در پایان وزن در هوا و آب را بر 1000 و یا اگر ماشین حساب دارید بر 981 تقسیم کنید. بدین صورت وزن توده در هوا و در آب به دست می آید. هر دو مقدار را از هم کم نمایید. بدین صورت شما چگالی جیدئیت را محاسبه کرده اید. اگر سنگ، وزنی بین 3.20-3.33 گرم بر سی سی دارد، جیدئیت بوده و اگر وزن آن بین 2.98-تا 3.33 گرم بر سی سی است، نفریت می باشد.

به منظور آشنایی بیشتر با روش های شناسایی گوهرهای گوناگون می توانید در کلاس های آموزش گوهرشناسی آریان گوهر رخشان شرکت کرده و هرچه بیشتر با انواع سنگ های قیمتی گوناگون آشنایی پیدا کنید.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها