تاریخچه و روایات قومی یشم (Jade)

یشم - گوهر گرانبهایی که تحت عنوان"سنگ بهشت" شناخته می شود، هزاران سال گرامی داشته و به آن میزان خالص و مقاوم در نظر گرفته می شد که برای استفاده کنندگانش، منبع الهام بالاترین اهداف معنوی به حساب می آمد.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

با این وجود به اندازه کافی زیبا، لوکس و مجلل هست که برای انجام کاروینگ (حکاکی یا کنده کاری) نیز گزینه مناسبی باشد. مصرف کنندگان آسیایی همیشه شیفته یشم بوده اند و امروزه، خریداران غیر آسیایی نیز به نحوی بی سابقه به طرف این گوهر زیبا کشیده شده اند. به عبارتی همه آنها جذب میراث غنی یشم ، زیبایی، دوام و کمیابی این سنگ فوق العاده شده اند.

این یشم سبز "Peiyao" (به زبان چینی Fu dog ) نشان دهنده موجودات اساطیری است که از کاخها و ورودی های آسمانی مراقبت و محافظت می کنند.

ریشه های فرهنگی یشم نفریت (Nephrite jade ) را در غارهای دود اندود و کلبه هایی که به انسان ماقبل تاریخ پناه می دادند، مشاهده می کنیم. کارگران عصر حجر در چین، اروپا و نقاط دیگر جهان، این سخت ترین ماده معدنی را به شکل سلاح، ابزار، زیور آلات، و اشیاء آیینی، شکل داده اند. رابطه دیرینه بین این سنگ جواهر و انسانیت ادامه یافته و به دوران مدرن در میان جوامع بومی در نیوزیلند و بخش هایی از شمال امریکا رسیده است. این موضوع در چین به یک سنت هنری تبدیل شده که بیش از 3000 سال رونق پیدا کرده است.

بالهای این سنجاق سینه پروانه شکل، روی یشم ارغوانی کاروینگ شده است. پروانه سمبل طول عمر است.

در آمریکای مرکزی ، مایاها (Mayans ) و آزتک (Aztecs ) یشم سبز را گرانبها می شمردند. آنها از یشم برای مصارف دارویی و نیز برای جواهرات، زیور آلات، و آثار مذهبی استفاده می کردند. نام یشم از اصطلاح اسپانیایی piedra de ijada می آید - و معنای تحت اللفظی اش "سنگ درد در پهلو" است. مکتشفان اولیه اسپانیایی بعد از اینکه دیدند بومیان قطعاتی از سنگ را برای درمان یا آرام کردن دردها و رنج ها روی پهلوهای خود می گذارند این نام را بر آن گذاردند. یشم سبز نماد سعادت، موفقیت و خوش شانسی نیز هست.
در چین بود که نقش یشم بعنوان یک رسانه مهم هنری به اوج خود رسید؛ یعنی جائی که سنت کاروینگ گوهرها در همان زمان نیز، هزاران سال قدمت داشت. اولین یشم سبز در اواخر دهه 1700 از برمه ( در حال حاضر به عنوان میانمار شناخته می شود) به چین رسید و کاروینگ کارها (کسانی که حکاکی یا کنده کاری روی سنگ را انجام میدهند) در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم شاهکارهایی خلق کردند که همچنان از نظر مفهوم، طراحی، و اجرای فنی بی نظیر است.

ظرافت ساده نماد ابدیتِ در شکل موسوم به pi (پی) برای بسیاری از آسیایی ها اهمیت معنوی بسیاری دارد.

چینی ها یشم را با وضوح ذهن و خلوص روح ارتباط می دهند. برخی از نقوش نمادین باستانی که هنوز هم در کنده کاری های مدرن یشم بکار می روند، عبارتند از:
• خفاش - شادی
• پروانه – طول عمر
• اژدها - توانمندی ، رونق و نیکی
• هلو - جاودانگی
• Pi (دیسک مدور تخت با یک سوراخ در مرکز) - آسمان




نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها