جواهرات و سنگ های ناشناخته– قسمت سوم

الکساندریت: گونه ای از گروه کریستوبریل ها می باشد. به دلیل وجود اکسید کرونیوم در آن، رنگ این سنگ در روشنایی روز سبز چمنی (که در اشعه آبی پررنگ تر می شود)، در زیر نور چراغ به رنگ زرد یا زرد مایل به قرمز و در زیر نور شمع (به دلیل وجود اشعه قرمز) به رنگ قرمز ظاهر می شود.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

منبع این سنگ به کاترینبرگ در نزدیکی کوه های اورال در کشور روسیه متعلق می باشد. این سنگ در سال 1830 در زمان پادشاهی الکساندر دوم در این منطقه کشف و به نام پادشاه آن دوره نامگذاری شد.

گونه دیگری از این سنگ در سری لانکا یافت شده که رنگ آن سبز زیتونی کمرنگ تا قرمز مایل به قهوه ای می باشد. الکساندریت کشف شده در این منطقه از نوع روسی آن بزرگتر (و مایه رنگ آبی در آن بیشتر) است.

این نوع الکساندریت ارزانتر از گونه روسی خود می باشد. این سنگ تقلیدی از اسپینل آزمایشگاهی و شکلبا کیفیت کروندوم آزمایشگاهی می باشد. (هر دو گونه ذکر شده به اشتباه با نام الکساندریت آزمایشگاهی معروف هستند.)

جواهر آلفرد: یک شمایل مشهور آنلگوساکسونی که به صورت گلابی شکل درآمده و در یک صفحه ساخته شده از طلا خود نمایی می کند. صورت شخص روی آن توسط بلورهای کریستال مینا کاری شده است.

این شمایل با طلا احاطه شده و در قسمت انتهایی توسط یک میخ به حمایل آن متصل شده است. چهره شخصی که در وسط این وسیله زینتی قرار دارد مردی است که تا نیمه بدن آن به تصویر درآمده و در هر دستش یک چوب با سری گل دار را حمل می کند.

همانگونه که ذکر شد اطراف این شمایل را قابی طلایی در بر دارد که بر روی این قاب نوشته ای به زبان آنگولا ساکسونی با این مضمون حک شده است: آلفرد دستور ساخت مرا داده است.

به نظر می رسد که این وسیله ارزشمند زینتی به شاه آلفرد 871 – 901 بر می گردد. در قسمت پایین این شیء، سری شبیه سر گراز قرار دارد که در قسمت پوزه این گراز حفره های توخالی نقش گرفته است.

پشت زمینه تصویر درون این قاب، آبی تیره و خود شخص به رنگ سبز، قهوه ای و سفید میناکاری شده است. قسمت پشت این قاب مسطح بوده و در یک صفحه طلایی شاخ و برگی به شکل استادانه حکاکی شده است.

این قطعه احتمالا متعلق به اواخر قرن 9 میلادی به استادکاران طلاساز وینچستری بر می گردد. این قاب در سال 1693 در نیوتن پارک انگلستان جایی که آلفرد در سال 878 میلادی از دست وایکینگ ها فرار می کرد، پیدا شده است.

گفته شده که در آن زمان این قاب را آلفرد مخفی یا گم می کند. این قاب به موزه اشمولین در آکسفورد انگلستان توسط توماس پالمر در سال 1718 اهدا شد.

گمان های بسیاری در رابطه با دلیل ساخت این جواهر وجود دارد. این حدس ها می تواند به اقتدار سلطنتی، قسمتی از یک تاج یا بخشی از یک کتیبه برگردد.

شخص درون این قاب در زمان های گوناگون به عیسی، پاپ، آلفرد و یا یک قدیس نسبت داده شده؛ اما ممکن است تمثیلی از قدرت باشد. یک نمونه دیگر از این تصویر وجود دارد که بر روی کاغذ نقاشی شده و در شیشه ای نگهداری می شود.

انگشتر الهستان (alhstan): یک انگشتر ساخته شده از طلا متعلق به دوره ساکسون ها که حلقه آن از 4 دایره کوچک تشکیل یافته و در هر دایره اشکال پرندگان و هیولاها حک و بین هر دایره شکل لوزی مانندی آن را تزئین کرده و در تمامی انگشتر از سیاه قلم استفاده شده است.

درون دایره ها نوشته ای به شکل A 1.11 SI A (نشان دهنده نوعی طلسم است) به چشم می خورد که می تواند نشان دهنده نام صاحب آن Bishop Alhstan باشد. (824 – 867).

این انگشتر در سال 1753 در کشور ولز یافت و به موزه ویکتوریا و آلبرت منتقل شد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها