سنگ های قیمتی در دوران باستان

سنگهای قیمتی، سنگهای جذاب معدنی هستند که پس از برش و پرداخت برای ساخت جواهر بکار می رود. ارزش این سنگها مربوط به رنگ، درخشش یا کمیاب بودنشان است. سنگ های قیمتی همواره در جایگاه با ارزشی در طول تاریخ قرار داشته اند، بخصوص در شرق که از آنها برای زیورآلات در جشنهای تشریفاتی و مذهبی استفاده می شده است.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

در کتب گوناگون آمده که در تمدن های شرقی بسیار دور از این جواهرات به عنوان انگشتر، گردنبند، دستبند، طوقه، تاج پادشاهان و پوشاک سلاطین، درباریان و کشیشان از این جواهرات استفاده می کردند.

در ادیان گوناگون از تعدادی سنگ قیمتی نام برده شده، که عبارتند از :
اگیت یا عقیق: سنگی که در ساخت مقبره اوزیریس خدای جهان اموات استفاده شده است.

عقیق به خانواده سنگهای آتش زنه (سنگ یمانی) متعلق و از ته نشین شدن سیلیس در حفره تخته سنگ بوجود می آید. به دلیل شرایط پیدایش، دارای رنگهای متنوعی است و حالت صدف گونه اش امکان پرداخت تا حد زیاد را امکان پذیر می کند.

در قرون وسطی خواص شفابخشی زیادی برای این سنگ شمرده شده است. قدما اعتقاد داشتند که سنگ عقیق، خاصیت خنثی کردن همه نوع سم و از بین بردن عفونت بیماری های مسری را دارد. چنانچه در دست گرفته شده یا در دهان گذاشته شود، تب را کاهش می دهد.

در افسانه ها گفته شده که عقاب در لانه اش عقیق را می گذارد تا جوجه هایش از گزیدن حیوانات سمی در امان باشند و عقیق سرخ نیز قدرت تیزبینی می بخشد.

در حال حاضر تفاوت عقیق با عقیق سلیمانی در روش برش سنگ است، اگر بریده شود بطوری که لایه های رنگین دیده شود، عقیق است، اگر موازی با خطوط لایه بریده شود، عقیق سلیمانی می باشد.

یاقوت (لعل) بنفش: دوازدهمین سنگ و آخرین سنگی که در ساخت اورشلیم و مقبره ی ساکار (فرزند یعقوب) استفاده شده است. در یونان باستان باور بر این بوده که از مسمومیت جلوگیری می کند.

یاقوت، سنگ شفاف و درخشانی به رنگ ارغوانی است و تنوع رنگی بین بنفش ارغوانی تا سرخ را در بر می گیرد. دو نوع یاقوت بنفش می توان یافت.

یاقوت شرقی، نوعی یاقوت کبود که بسیار سخت بوده و نوع بی رنگ آن از الماس غیرقابل تشخیص است. یاقوت غربی به راحتی تراش می خورد و اندازه های متفاوتی دارد.

مرجان:در ابتدا فینیقی ها از آن برای تزیین لباس استفاده می کردند، صیادان مروارید بابلی، مرجان را در دریای سرخ و اقیانوس هند یافته بودند. امروزه می دانیم که مرجان از آهک بوجود آمده و شکل درختی به خود می گیرد. مرجان در دریای مدیترانه، سواحل شمالی آفریقا (به رنگ قرمز تیره)، سواحل ایتالیا به رنگ صورتی و سرخ، یافت می شود.

کریستال:نوعی سنگ معدنی شفاف، مانند شیشه است و از خانواده کوآرتز می باشد. در نوشته های زبان آرامی به آن یخ می گفته اند. واژه کریستال ریشه یونانی داشته و به معنی«منجمد شده در اثر سرما»است. آنها اعتقاد داشته اند وقتی آب مدت زیادی در دمای پایین قرار گیرد به حالتی درمیآید که می تواند در دمای بالا پایدار بماند.

توپاز: یا زبرجد یک سیلیکات معدنی متشکل از آلومینیوم و فلوئور است. توپاز خالص معمولاً بی رنگ بوده اما اغلب به دلیل ناخالصی سایه رنگ دارد. رنگهای معمولش هم شرابی، زرد، خاکستری کم رنگ، قرمز-نارنجی ست. توپاز نارنجی قیمتی بوده سمبل دوستی است.

توپاز سلطنتی، زرد-صورتی می باشد. نوع آبی آن بصورت طبیعی کمیاب است اما تحت تاثیر حرارت، توپاز را به رنگهای خاصی مثل آبی تبدیل می کنند. رنگ اصلی توپاز بستگی به محل شکل گیری آن دارد و در هر کشوری به رنگی است.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها