تشخیص الماس مصنوعی

هنگامی که شخصی یک سنگ درخشان را به شما نشان میدهد و از شما میخواهد که حدس بزنید که آیا آن سنگ اصل است یا خیر، چه واکنشی نشان میدهید؟

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


به انگشتر برلیانی که در دست دارید چقدر اطمینان دارید؟ تا به حال اتفاق افتاده که دوست داشته باشید قادر به تشخیص و شناسایی انواع سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی باشید تا به خود و اطرافیانتان کمک کنید؟ مقاله زیر شاید برای رسیدن به این هدف به شما ایده بدهد.

به دلیل اینکه مصرف کنندگان و خرده فروش ها عموما قادر به تمایز الماس مصنوعی از الماس استخراج شده نیستند، تشخیص این موضوع تنها می تواند به وسیله تجهیزات آزمایشگاهی بسیار پیشرفته و تخصصی صورت پذیرد. در گذشته، مشخص کردن الماس های مصنوعی برای آزمایشگاه گوهر شناسی نسبتا آسان بود زیرا شیوه های معدودی برای ساخت الماس ها وجود داشت.

این شیوه ها شامل دما، فشار و مواد خام ثابت - که منجر به تولید الماس های مصنوعی با تغییر فیزیکی و نوری بسیار کم در خواص شان می شود- هستند.

این الماس های مصنوعی عموما در گستره رنگی پائین تر بودند و رنگهای فانتزی اغلب بسیار مصنوعی ظاهر می شدند و به راحتی از همتاهای طبیعی شان حتی با چشم غیر مسلح قابل تشخیص بودند. اگرچه طیف مصنوعاتی که در حال حاضر تولید می شود ممکن است از بی رنگی به رنگ فانتزی تغییر کند و مشابه رنگ هایی که توسط طبیعت تولید می شود، به نظر برسد.

بنابراین الماس های مصنوعی که قبلا در آزمایشگاه به وجود می آمدند، توسط ویژگی های ترکیبشان مشخص شدند.برای مثال: ترکیبات کوچک معمول(ذرات مشخص درون الماس)، ترکیب های مغناطیسی ویا طرح های رشد کریستالی معمول. روش دیگری که به طور معمول برای شناسایی الماس های مصنوعی استفاده می شد اثر یو وی فلوئورسانس شان بود. اگرچه با اختراع تکنولوژی های جدید و انواع تراش ها، بعضی از این ویژگیها که نشانگر مصنوعی بودن الماس بود، حذف شده اند.

الماس های مصنوعی اولیه برای نشان دادن یک ضربدر مشخص ویا طرح ساعت شیشه ای استفاده می شدند؛ این الگوهای رشد واضح، منشاهای مصنوعی شان را از دست دادند. به علت پیشرفت مداوم تکنیک های تولید ، این طرح ها کمتر یافت میشدند و گاهی نیز هیچ طرحی وجود نداشت.

پیشرفت های اساسی در تکنولوژی علمی و سرمایه گذاری های مهم در تحقیق، نسل جدیدی از الماس های مصنوعی را به وجود آورد. در تحلیل طیف بینی،خطوط و نقاط مشخص بسیاری - که پیشتر تنها در نمودار طیفی سنگهای طبیعی بودند- با استفاده از تابش اشعه، بهبود بخشی حرارتیو سایر مواد خام در الماس مصنوعی وارد میکنند تا آنها را شبیه به همتای طبیعی شان کنند.این نسل جدید از الماس های مصنوعی اغلب در سایزهای بزرگتر هستند نسبت به نسل الماسهای مصنوعی قبل از خود شفافیت و درجه بندی رنگی بهتری را از خود نشان میدهند. تشخیص و کشف آنها نیز بسیار چالش برانگیز تر است.

با وجود این پیشرفتهای تکنولوژیکی، موسسه آریان گوهر رخشان با برگزاری کلاسهای گوهرشناسی و گوهرتراشی خود، نقش بسیار مهمی در صنعت سنگهای قیمتی بازی می کند تا در صدر موضوعات گوهرشناسی ای بماند که با تجهیزات گوهرشناسی پیشرفته وحساس -که توسط تیم گوهرشناسان با تجربه بازبینی می شود-تولید سنگهای مصنوعی پیشرفته را که همچنان در بازار این سنگهاوجود دارد، کشف شود. بنابراین آزمایش گوهرها نقش مهمی در این صنعت بازی می کند تا جواهرفروشان و خریداران مطمئن شوند که حقوق مصرف کننده ها رعایت می شود و داد و ستد های فی مابین با اطمینان بیشتری انجام می پذیرد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها