یشم سبز: قسمت سوم

در دو قسمت قبل در مورد یشم سبز صحبت کردیم و مواردی را در مورد این سنگ قیمتی و نفریت عنوان کردیم و در آخرین قسمت از این سری مقالات به ادامه این مبحث میرسیم.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


یشم از زمان پیدایش همواره مورد توجه بوده است. اما هنگامی که تکنولوژیهایفلزکاری به وجود آمد و در دسترس قرار گرفت، زیبایی یشم سبز آنرا برای ساخت اشیاء تزئینی و دکوری ارزشمند کرد. به طور سنتی، یشم سبز در ساختارهای ظریف، مجسمه های تزئینی یا ظروف دیواره باریک مورد استفاده قرار میگرفت.در اینجا، یکبار دیگر، تفاوت ظریف بین نفریت و یشم سبز را میبینیم. درحالیکه نفریت جلا داده شده دارای سطحی با پوسته صمغی است، پوسته شیشه ای یشم سبز بعد از جلا داده شدن درخششی همچون آینه خواهد داشت.با این مقایسه کاملا فرق این دو سنگ زیبا مشخص میشود و میتوان به تفاوت کاربردی آنها پی برد. درحالیکه اغلب سنگ های رنگی با معیار وزن قیراطی به فروش می رسند، یشم سبز، بصورت تکه ای معامله می شود. کابوشن های ظریف، النگو ها، منجوق ها، حکاکی ها، صفحات و سایر اشکال جواهرات ساخته شده با یشم سبز می تواند باعث بالا رفتن قیمت شود. در مقایسه با یشم، نفریت، کم ارزش تر است.

یشم سبز ممکن است تحت عملیات بهبود بخشی قرار گیرد تا رنگ یا شفافیتش افزایش یابد. دسته بندی رایج یشم سبز شامل موارد زیر است:
1- یشم سری A(جلا داده شده)؛
2- یشمسری B( بلیچ شده و اشباع پلیمری شده)؛
3- یشم گروه C (رنگ شده).

یشم بهبود یافته (تحت عملیات بهبود بخشی قرار گرفته) ممکن است رنگ و شفافیت خوبی را به نمایش بگذارد اما این احتمال وجود دارد که زیبایی آن، دوامی نداشته باشد. کانی های طبیعی زیادی همچون کوارتز اونتورین،سنگ دگردیس، سرپنتین و ماسیت سیت وجود دارد که شبیه یشم هستند. اشیاء تقلبی رایج شبیه سازی شده به یشم،شامل شیشه ی سبزمصنوعی، پلاستیک و سنگ های مختلف می باشند.با توجه به اختلاف قیمت چشمگیر بین یشم طبیعی و مشابهات آن، مصرف کنندگان و خریداران باید اطمینان حاصل کنند که سنگ های مورد نظرشان برای تایید به یک آزمایشگاه ارائه شده باشند.

موسسه IGI از سال 1975 یکی از موسسات معتبر در ارائه شناسنامه برای سنگ های قیمتی است.آریان گوهر رخشان نیز تلاش کرده تا یک منبع موثق و قابل اطمینان برای تشخیص و فروش انواع سنگهای قیمتی در ایران باشد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
0 0

مجتبی میهمان میگه :

تاریخ: 1398/01/22 ساعت 16:53
قیمت سنگ یشم

اخبار سایر رسانه ها