فلزات قیمتی: جواهرات ساخته شده از تیتانیوم

تقریبا تمامی افراد علاقمند به زیورآلات با تیتانیوم آشنایی دارند و بسیاری از آنها جواهری ساخته شده از این فلز ارزشمند را مورد استفاده قرار میدهند.منشاء و سرچشمه تیتانیوم استرالیا، کانادا، نروژ، آفریقای جنوبی و اوکراین هستند.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


جواهرات ساخته شده از تیتانیوم، مثلا حلقه و گردنبند، رنگی تیره و گرم دارند و از نمونه های سفید و نقره ای متمایز هستند. تیتانیوم فلزی با استحکام بالا، درخشان و مقاوم در مقابل زنگ زدگی و نهمین فلز موجود در پوسته زمین است. این فلز در صخره ها و یا رسوباتی که از فرسایش آنها به جای مانده است، یافت می شود. تیتانیوم فلزی سخت و از گروه سنگ های معدنی است و در مواد معدنی بسیاری از جمله آناتاز (Anatase) (از مجموعه کانی ها)، بروکایت (Brookite) ، ایلمینت (Ilmenite)، پروسکایت (Peroskite)، روتیل (Rutile)، تیتانیت (Titanite)یافت می شود.

اگر بخواهیم درمورد قدمت تاریخی و کشف این فلز باارزش صحبت کنیم باید بدانیم که تیتانیوم نخستین بار توسط ویلیام گرگور (William Gregor)، یک زمین شناس اهل کورن وال (Cornwal) انگلستان، در سال 1791 کشف شد. او هفته ها روی یک ماده معدنی که خاصیت مغناطیسی دارد به نام ایلمینت مطالعه کرد و متوجه شد شن های سیاه رنگی توسط این مغناطیس جذب شده اند. البته این پایان کار نبود و این ماده به طور مجزا چند سال بعد توسط مارتین هنریش کلاپروت (Martin Heinrich Klaproth) ، شیمیدان آلمانی کشف شد. نام گذاری این فلز نیز در همین زمان اتفاق افتادو کلاپروت در سال 1795 این ماده را به اسم تیتانیوم به ثبت رساند.

درمورد ویژگیهای این فلز نیز میتوان گفت تیتانیوم خالص بسیار سخت است و به راحتی از مواد تشکیل دهنده اش قابل جداسازی نیست. در سال 1910، متیو هانتر (Matthew Hunter)با حرارت دادن تتراکلرید تیتانیوم با سدیم در یک مخزن در دمای 800-700 درجه توانست تیتانیوم خالص تولید کند. این روش جداسازی تیتانیوم به نام هانتر نام گذاری شد. اولین فرآیند تولید تیتانیوم و زیرکونیوم در سال 1925 توسط آنتون ادوارد ون آرکل (Anton Eduard Van Arkel) و جان هندریک دو بور (Jan Hendrike de Boer)، به نام «فرآیند کریستال یا بلور» انجام شد.

تولید تیتانیوم خالص یکی از دغدغه های شیمیدانان آن زمان بود تا اینکه در سال 1946 ، ویلیام جاستین کلرول (William Jastin Kroll) ثابت کرد که با کاهش تتراکلرید تیتانیوم با منیزیم تیتانیوم تولید می شود. این روش به عنوان «فرآیند کرول» نام گذاری شده است و همچنان نیز در صنعت جواهر سازی استفاده می شود. روش جدیدتر و با صرفه تر برای این کار روش FFC مربوط به دانشگاه کمبریج است که توسط دانشمندان این دانشگاه در اواسط دهه 1990، شناخته شد. این فرآیند یک روش الکترو شیمیایی است که در آن ترکیبات فلز جامد در نمک های ذوب شده به فلز و ترکیبات دیگر آن کاهش می یابند و تقسیم می شوند.

در حال حاضر بسیاری از جواهرسازان علاوه بر طلا از این دست فلزات نیز برای ساخت زیورآلات استفاده میکنند و این مواد نیز جایگاه خود را در بازار یافته اند.



نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
0 0

مهران میهمان میگه :

تاریخ: 1398/04/13 ساعت 08:38
۱۰۰ کیلو شمش تیتانوم موجود هست.خریدار تماس بگیرد

اخبار سایر رسانه ها