سیر حرکتی الماس امید – هند

الماس امید تقریبا یک میلیار سال پیش در عمق زمین شکل گرفت. همانند تمامی الماس ها، این الماس نیز متشکل از اتم های کربن به هم پیوسته می باشد. الماس امید در اصل درون سنگ آذرین کیمبرلیت جای گرفته که بعدها با کشف و استخراج این سنگ آذرین نوع شفاف و منحصر به فردی که امروزه شاهد آن هستیم، بیرون آمده است. ساختار الماس امید متشکل از رگه هایی از عنصر بارون بوده که با اتم های کربن مخلوط شده است؛ همین امر سبب ایجاد رنگ آبی خارق العاده در این الماس شده است.

سیر حرکتی الماس امید – هند

طبق نظر اولین صاحب این الماس گرانقیمت، تاجر فرانسوی سنگ های قیمتی ژان باپتیست تاونیر، خواستگاه الماس امید هندوستان می باشد. در قرن هفدهم برای همه پوشیده است که این گوهر متعلق به چه کسی بوده و یا این الماس را چه شخصی کشف و استخراج کرده است. اما اولین نشانه ها حاکی از آن است که این سنگ توسط تاجر سنگ قیمتی فرانسوی با نام ژان باپتیست تاونیر در اواسط دهه 1600 یا خریداری شده و یا اینکه به سرقت رفته است. سپس تاونیر این سنگ را در ابعاد بزرگ تراش نخورده به فرانسه آورد و نام آن را الماس امید نهاد.

این سنگ بزرگ قیمتی با نام الماس آبی تاونیر مشهور گردید. در ابتدا به صورت تراش مثلثی مبتدیانه برش خورده و وزن 115 قیراطی را به خود اختصاص داد. البته برخی اعتقاد دارند که این سنگ قبل از تراش وزنی برابر 23/112 قیراط داشت. تاریخ شناس ریچارد کورین اظهار می دارد که الماس امید در سال 1653 تحت مالکیت تاونیر در آمد. اما بیشتر مورخین بر این نظرند که تاونیر این الماس گرانبها را در طی 5 سفر دریایی خود به هندوستان یعنی بین سال های 1640 تا 1667 به دست آورده است.

طبق گزارشات، تاونیر 25 عدد الماس را به پاریس آورد که در میان آنها کانی بزرگی بود که بعدها از آن الماس امید به وجود آمد؛ سپس تاونیر تمامی الماس ها را به پادشاه لوئی چهاردهم فروخت. البته احتمال دیگری نیز مطرح است که تاونیر این الماس بزرگ آبی رنگ را با حدود هزار الماس دیگر در سال 1669 به پادشاه لوئی چهاردهم با قیمتی حدود 220 هزار لیره فرانسه یعنی قیمتی معادل 147 کیلوگرم طلا به فروش رساند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها