قدیمی ترین جواهر دنیا

آیا تا به حال در مورد قدیمی ترین جواهر دنیا چیزی شنیده اید؟

قدیمی ترین جواهر دنیا

 

 شاید قدیمی ترین جواهر یک مروارید باستانی باشد. ممکن است این قدیمی ترین جواهر، یک لاجورد 5 هزار ساله متعلق به مصر باستان و یا یک فیروزه 4 هزار ساله قوم آزتک باشد. قدیمی ترین جواهر شناخته شده 2 مهره صدف بودند که در غاری در فلسطین اشغالی یافت شدند. این دانه های آلی در حدود 100 هزار سال سن و اندازه ی یک نخود بودند. آنها از یک نوع صدف دریایی به نام Nassarius شکل و توسط ابزار های ساخته شده از سنگ چخماق، به عنوان مهره مورد استفاده قرار می گرفتند. تصور می شود که آن ها تنها دانه های تزئینی نبوده، بلکه یک هدف نمادین داشتند.

مقدار بیشتری  از مهره های مشابه این مهرها نیز در غار  Blombos در آفریقای جنوبی کشف شد. دانه های آفریقای جنوبی حدود 70 هزار سال قدمت داشته و در برخی از آن ها آثار رنگ اخرایی متمایل به قرمز دیده می شود. این نشان می دهد که این مهرها به احتمال زیاد در ابتدا رنگ شده اند و اولین نمونه های سنگ درمانی به وسیله سنگ های قیمتی محسوب می گردند.

یکی دیگر از مهره های صدف Nassarius نیز در Oued Djebbana ، الجزایر پیدا شد. تصور می شود که این  مهره حداقل 35 هزار سال قدمت دارد. از آنجا که محلی که در آن مهره پیدا شد حدود 160 کیلومتر از زیستگاه های دریایی طبیعی Nassarius  فاصله داشت، نتیجه گرفته شد که مهره به آنجا منتقل شده است.

 

این کشفیات شواهدی برای تکامل بشر مدرن را فراهم می کند و نشان می دهد که بشر از آفریقا سرچشمه گرفته است. بنابراین تصور می شود که اولین حضور بشر در افریقا و در حدود 200 هزار سال پیش اتفاق افتاده است.

این دانه های باستانی به احتمال زیاد با یکدیگر ترکیب شده و  به عنوان یک گردنبند، دستبند و یا نوع دیگری از آرایش استفاده می گردیدند. مدارک و شواهد نشان می دهد که آن ها به هم مالیده و در طول زمان فرسوده شده اند. می توان متصور شد که از این مهره ها به عنوان نوعی پول برای داد و ستد خود استفاده می کردند.

صدف Nassarius  را هنوز هم می توان در سراسر جهان امروز دید. نام لاتین آن هم از کلمه ی " nassa "  می آید، که به معنی سبد باریک طولانی که  برای صید ماهی است. پوسته ی جذاب Nassarius  در رنگ های  سفید تا قهوه ای  تیره یا سیاه است. پوسته می تواند مضرس، صاف، و یا گرد و بعضی  مواقع راه راه و یا دارای الگوهای خال خال باشد. امروزه راه اقوام گذشته دنبال گشته و از این صدف هنوز هم برای تزئین جواهرات و طلا استفاده می شود. در حقیقت این صدف ها را رنگ، سوراخ کرده و پولیش می دهند و آنها را در زیور آلات به همراه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به کار می گیرند.

صدف Nassarius  یافت شده در فلسطین اشغالی، در موزه ملی تاریخ لندن در انگلستان نگهداری می شود. همچنین صدف یافت شده در افریقای جنوبی در موزه تمبرهای افریقای جنوبی و صدف الجزایری در موزه Musée در پاریس فرانسه حفظ می گردند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها