چگونگی حکاکی (کاروینگ) و پیکرتراشی روی سنگهای قیمتی- قسمت اول

تکنیکهای کاروینگ گوهر در روزگارانی نه چندان دور، تمام سنگ های قیمتی فست شده و دامله (کابوشن)، یک شکل منظم و سنتی داشتند. سنگ های فست شده یک تراش برلیان مدور یا یکی از انواعش را از خود نشان می دهند و کابوشن ها به طور معمول در طرح های هندسی گرد یا گنبدی، مانند بیضی (اُوَل)، مربع و دایره تراش می شدند

چگونگی حکاکی (کاروینگ) و پیکرتراشی روی سنگهای قیمتی- قسمت اول

 

 

 

به موازات اینها، برخی از گوهرتراشان کوشا بر آن شدند تا دو رشته فست و دامله را در هم ادغام نمایند. آنها تصمیم به ایجاد تراش بلورهای قابل فست با استفاده از تکنیک های دامله و بالعکس، اضافه کردن کانال های ویژه، تونل ها، اثرات کاوی بشقابی (dish effects)، ترازه (plateaus)، و بدیعه های پله ای کردند. این نوآوری ها به سرعت دنیای گوهر تراشی را گرفت و تراش فانتزی از آن زمان به روی کار آمد.

اولین تراش دهنده سنگ قیمتی به صورت فانتزی، یک گوهرتراش آلمانی به نام برند مونشتاینر(Bernd Munsteiner) است. دنیای گوهر تراشی در پذیرش طرح های هندسی و منحصر به فرد او، کند بود اما پس از گذشت زمان اندکی این نوع تراش با اقبال روبرو شد؛ زیرا سنگ هایی که با تراش فانتزی تراشیده می شدند، زیبایی بصری زیادی داشته و همینطور تراششان نیز آسان تر بود.

 

تراش طرح فانتزی ...

در واقع این کار راحت تر از تراش دامله یا تراش فست سنتی است. قطعه ای از سنگ قیمتی (گوهر) را انتخاب کنید (بهتر است مواد نرمتر را بتراشید زیرا پیش پولیش و پولیشِ بسیاری از الگوهای پیچیده ای که تراش فانتزی را تشکیل می دهند می تواند مشکل باشد) و آن را با دست روی یک صفحه یا چرخ زبر شکل دهید (زبری هیچوقت از گریت 180 کمتر نیست!).

بدین صورت که ابتدا سنگ را بر روی چوبی که به آن داپ کردن گفته می شود، سوار می کنیم. سپس آن را بر روی دیسک تراش قرار می دهیم و اقدام به تراش سنگ به شکل مورد نظر می کنیم. مرحله نهایی مرحله پولیش است. در این مرحله اقدام به پولیش کردن تمامی سنگ می کنیم. است (بجز در آن مواردی که تصمیم بر این است که یک کنتراست سطح، مانند "مات" باقی گذاشتن برخی از سطوح- یعنی پولیش نشده بمانند- ارائه شود تا در برابر سطوحی که بازتابنده تر هستند، ایستادگی کنند (تکنیکی که تنها با کوارتز به بهترین وجه حاصل میشود که به راحتی مات میشود).

بدیهی است که بسیاری از این اثرات هنری روی لبه های تیز و یا بطور منحصر به فرد پوشیده شده (صاف شده و جلا داده شده) ی چرخ کاربید سیلیکون تراش خورده اند. چرخهای الماس برای سنگزنی و تمام کردن سریع، فوق العاده هستند اما برای مجراسازی و ترازه شدن، تقریبا بی فایده اند چون نمی توان آنها را صاف کرد و جلا داد- و بیشتر چرخهای الماس هیچ لبه کناری برای کار کردن ندارند.

 

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها