رز کوارتز سنگی شگفت انگیز

چه چیز باعث ایجاد رنگ رز کوآرتز می شود؟

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

با این حال، مطالعات پراش اشعه X اخیر نشان داده که رنگ ممکن است توسط الیاف میکروسکوپی نازکی ایجاد شود که در ساختار رز کوارتز نادیسه بوجود می آیند که احتمالا ممکن است به دومورتیریت (dumortierite) معدنی مربوط شود. در نوع نادر رز کوارتز که به شکل بلورین رخ می دهد و تحت عنوان کوارتز صورتی شناخته شده، اعتقاد بر این است که علت رنگ ناخالصی های آلومینیوم و فسفر می باشد، اما این رنگ نسبت به نور حساس بوده و ممکن است به مرور زمان در معرض نور خورشید، محو شود.

کاربردهای رزکوآرتز

تنها کسری از رز کوارتزهای استخراج شده کیفیت جواهری دارند. استخراج رز کوارتز نزدیک کاستر در داکوتای جنوبی، نشان داده است که تنها نیم درصد از هر تن رز کوارتز استخراج شده، موادِ با کیفیت گوهر هستند. بنابراین، تنها بخشی از رز کوارتز تولید شده در کار گوهر تراشی و در نتیجه برای تولید جواهرات استفاده می شود.

بخش عمده ای از رز کوارتز تولید شده به عنوان قطعات تزئینی در محوطه سازی و دکوراسیون داخلی، به عنوان کاشی و نمونه های معدنی برای کلکسیونرها استفاده می شوند. رنگ و سختی رز کوارتز نیز آن را برای کاروینگ (کنده کاری)، از قبیل تندیسه (مجسمه های کوچک)، مجسمه های تزئینی، ستون های هرمی و سایر اشکال کروی شکل و اهرام، یک ماده مناسب می سازد. شواهد نشان می دهد که عمل کنده کاری روی رز کوارتز از زمان های باستان رواج داشته است، که طی آن اشیائی که پرستش می کردند و دیگر نمادهای مذهبی را تولید می کردند.

رز کوارتز ، سنگ معدنی رسمی داکوتای جنوبی (South Dakota)
امروز منابع اصلی رز کوارتز در جهان، ایالات متحده آمریکا (USA)، برزیل (Brazil)، هند (India)، آلمان (Germany)، سوئد (Sweden)، نامیبیا (Namibia)، و ماداگاسکار (Madagascar) هستند. منابع اصلی رز کوارتز در ایالات متحده آمریکا، کالیفرنیا (California)، ایالت مین (Maine) و داکوتای جنوبی (South Dakota) می باشد.

در ایالت داکوتای جنوبی، که در آن رز کوارتز برای اولین بار نزدیک کاستر (Custer) کشف شد، در اواخر دهه ی 1880 ، رز کوارتز رسما به عنوان "سنگ معدنی ایالت" از ایالت داکوتای جنوبی تعیین شده است.


نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها