اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

8 روش موثر برای سهولت در تصمیم گیری­های سخت

آیا تصمیم گیری اساسی برای شما دشوار است؟

به گزارش سایت طلا،برخی از افراد ترجیح می دهند تصمیمات سخت را کنار بگذارند تا اینکه با آن­ها روبرو شوند. بعضی افراد با عجله کردن درکارهای خود، در پایان پشیمان می شوند و آرزو می کنند که کاش وقت بیشتری برای تصمیم گیری در مورد یک مسئله دشوار داشتند. البته، بیماری همه گیر COVID-19 فشار بیشتری را به این روند وارد می کند، زیرا ما می خواهیم از تصمیمات اشتباه جلوگیری کنیم و سعی می­کنیم خود را با شرایط غیرعادی جدید وفق دهیم.

با این حال، این مهم نیست که چقدر وقت صرف تصمیم گیری کرده­اید، بلکه همه این­ها به روند تصمیم گیری شما و اینکه آیا از روش­های موثر استفاده کرده­اید خلاصه می شود.

تصمیمات سخت: آیا باید به حرف احساس درونی خود گوش دهید؟

چه در مورد امور شخصی یا شغلی تصمیم بگیرید، بسیاری از تصمیمات مهم زندگی شما را تغییر می دهند و باید با احتیاط به آن­ها نزدیک شوید اما گاهی اوقات متاسفانه افراد به شهود اعتماد می کنند. با این حال، تحقیقات در علوم اعصاب شناختی و اقتصاد رفتاری نشان می دهد که روش­های بی طرفانه- نه مبتنی بر احساسات- توانایی تصمیم گیری فرد را بهبود می بخشد. ما اکنون در عصر ارتباطات ابزارهای بیشتری در اختیار داریم که می­توانیم در تصمیم گیری­های خود، از آن­ها کمک بگیریم و جای تاسف دارد که افراد برجسته­ای همچنان هستند که از روش­های مبتنی بر شهود دفاع می کنند.

دلیل اینکه شهود ابزاری بد برای تصمیم گیری است، این است که ما در معرض اشتباهات خطرناک ناشی از سیم کشی مغز هستیم. این خطاها همان چیزی است که محققان در اقتصاد رفتاری و علوم اعصاب شناختی از آن به عنوان سوگیری شناختی یاد می کنند.

این نکته خوبی است که مطالعات اخیر در این زمینه­ها نشان می دهد که چگونه می توانید از راهکارهای علمی برای شناسایی و دفاع از خود در برابر این خطاها استفاده کنید.

8 روش موثر برای سهولت در تصمیم گیری های سخت

چه درمورد تصمیمات شخصی یا کاری، می توانید رویکردهای مبتنی بر داده­ها و تحقیقات را دنبال کنید تا تصمیمات سخت را راحت تر کنید. توجه داشته باشید که تصمیم گیری کارآمد به استعداد ذاتی یا تجربه شخصی سخت گیرانه بستگی ندارد. واقعیت این است که همه این­ها به روش­های کارآمد و قابل آموزش و یادگیری خلاصه می شود.

1. نیاز به تصمیم گیری را شناسایی کنید

این امر بسیار مهم است، زیرا به شما امکان می دهد حتی در صورت بروز مشکل جزئی با درنظر گرفتن اینکه باید یک تصمیم سخت بگیرید، این مشکل را مورد توجه قرار دهید. فراموش نکنید که شهودهای طبیعی شما همچنین می تواند ناراحت کننده باشد و باید این را در نظر بگیرید که باید یک انتخاب دشوار انجام شود.

به خاطر داشته باشید که بهترین تصمیم گیرندگان ابتکار عمل را پذیرفته و نیاز به تصمیم را قبل از تبدیل شدن به یک بحران همه جانبه، قبول می کنند. آن­ها همچنین اجازه نمی دهند واکنش­های احساسی آن­ها بر تصمیمات آن­ها تاثیر بگذارد.

آنچه به شما کمک می کند تا این روش را به حداکثر برسانید، اطمینان از سوالات صحیح است. معمول است که با رفتن مستقیم به داده­ها و نتیجه گیری عجولانه، وقت زیادی را برای تجزیه و تحلیل یک مسئله از دست می دهیم. تمرکز بر روی سوالات خوب به شما کمک می کند تا از این کار جلوگیری کنید.

2. اطلاعات مرتبط را از مجموعه متنوعی از دیدگاه­های آگاهانه دریافت کنید

اطلاعات می تواند از طرف یک دوست، یک همکار، یک مربی یا حتی شخصی باشد که از نزدیک با او ارتباط ندارید، به شرط آنکه دانش قابل توجهی در این زمینه داشته باشید. علاوه بر این، محدود کردن جمع آوری اطلاعات خود شما را از سرمایه گذاری بیش از حد در داده­های غیر ضروری باز می دارد.

اطمینان حاصل کنید که دیدگاه­هایی را که با آن­ها مخالف هستید کنار نگذارید. از این گذشته، عقاید مخالف به شما امکان می دهد از اعتقاد به غرایز احساسی خود فاصله بگیرید.

3. تصمیم بگیرید که به چه اهدافی می خواهید برسید

با استفاده از اطلاعات مربوطه­ای که جمع آوری کرده­اید، تصمیم بگیرید که می خواهید به چه اهدافی برسید و نتیجه مورد نظر تصمیم گیری خود را تجسم کنید.

تشخیص اینکه وقتی یک تصمیم ظاهرا یکبار مصرف نشانه یک مشکل اساسی است بسیار مهم است. مقابله با این مشکلات ریشه­ای را به عنوان بخشی از هدف نهایی خود قرار دهید. این روش به شما کمک می کند روند تصمیم گیری خود را ساده تر کنید زیرا به شما امکان می دهد اهداف خود را به روشنی شناسایی کنید. این به نوبه خود، به شما کمک می کند که ذهن شما را از پرداختن به اطلاعات بیش از حد، دور کند.

4. معیارهای فرآیند تصمیم گیری را تشکیل دهید

معیارهای فرآیند تصمیم گیری را تشکیل دهید تا گزینه­های مختلف چگونگی رسیدن به نتیجه دلخواه خود را ارزیابی کنید. در صورت امکان، معیارها را قبل از شروع گزینه­های خود، ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که شهود ما با فشار بر نتایج متناسب با غرایز ما، بر روند تصمیم گیری ما تاثیر می گذارد. نتیجه این است که اگر قبل از بررسی گزینه­های خود معیارهای مربوطه را تعیین نکنید، در کل نتایج بدتری می گیرید.

5. لیستی از گزینه ­های بالقوه تهیه کنید که می تواند به شما در رسیدن به هدف شما کمک کند

ایجاد تعداد ناکافی گزینه، در هنگام برخورد با تصمیم گیری­های سخت، خصوصا در مواردی که باید به موضوعات اساسی بپردازید، کاملا معمول است. بهترین راه برای مقابله با این مسئله تولید گزینه­های بیشتری است. حداقل پنج انتخاب جذاب را دنبال کنید.

بخاطر داشته باشید که چون این یک روش فکری است، باید از قضاوت گزینه­ها حتی اگر عجیب به نظر برسند، خودداری کنید. با توجه به آنچه من در سال­های مربی گری افرادی که در تصمیم گیری سخت در زندگی مشکل داشتند دیده­ام، معمولا بهترین انتخاب شامل عناصری است که از گزینه­های نوآورانه ناشی می شوند.

6. گزینه ­ها را بررسی کنید و بهترین را انتخاب کنید

هنگام سنجیدن گزینه­های خود از انتخاب­های اولیه خود، خودداری کنید. علاوه بر این، تمام تلاشتان را بکنید تا گزینه دلخواه خود را با نور شدید ببینید. نکته اصلی دیگر این است که تمام تلاش خود را انجام دهید تا هر انتخاب را از نظر خود در مورد شخصی که آن را پیشنهاد داده است ارزیابی کنید. این تاثیر سیاست و روابط داخلی را در تصمیم گیری به حداقل می رساند.

هنگام بررسی گزینه­ها، از انتخاب خودکار تنظیمات اصلی خود، خودداری کنید. همچنین انتخاب دلخواه خود را به صورت دقیق و از بسیاری زوایا مشاهده کنید. علاوه براین تمام تلاش خود را انجام دهید تا هر گزینه را جدا از نظر خود در مورد شخص پیشنهادی ارزیابی کنید. این تاثیر شخصیت­ها، روابط و سیاست­های داخلی را در تصمیم گیری به حداقل می رساند.

7. گزینه ه­ای را که انتخاب کردید پیاده سازی کنید

اجرای این روش نیاز به پردازش مغزی و تخیل دقیق دارد. شما باید خطرات خود را به حداقل برسانید و پاداش­ها را به حداکثر برسانید زیرا هدف این است که به بهترین تصمیم ممکن برسید.

برای این کار، ابتدا تصور کنید که انتخاب شما کاملا به شکست منجر شود. در مرحله بعد، به تمام مواردی که منجر به شکست آن شد، فکر کنید. سپس، به این فکر کنید که چگونه می توانید این مشکلات را حل کنید و آن راه حل ها را در برنامه اجرا ادغام کنید.

8. اجرای تصمیم را ارزیابی کنید و در صورت لزوم اصلاح یا تنظیم دقیق کنید

معیارهای روشنی برای موفقیت ایجاد کنید که می توانید در طول فرآیند پیاده سازی از آن­ها استفاده کنید. به طور مرتب بررسی کنید که آیا اجرای شما با معیارهایتان مطابقت دارد یا از آن­ها فراتر رفته است. حتی ممکن است مواردی پیش آید که باید خود تصمیم اصلی را اصلاح کنید. این چیز بدی نیست فقط به روش خاصی که برای بررسی مجدد و شروع دوباره آن نیاز دارید برگردید.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد