اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

حباب شكني‌سكه با همراهي بازار

پس از آنكه بانك مركزي قيمت سكه دولتي را با هدف كاهش حباب حدود 80 هزار تومان كاهش داد قيمت هاي جهاني افزايش يافت، اين افزايش و برخي عوامل غيراقتصادي داخلي شكاف قيمت سكه را تشديد كرد؛


در تعطیلی بازارهای داخل، بازارهای جهانی روز دوشنبه در سطح 1748 باز شد و تا پایان آن روز به 1723 دلار کاهش یافت.بازگشت طلا از سطح 1750 دلار در اولین روز آغاز به کار بازارهای جهانی ازهفته ای نه چندان پر رونق برای بازار طلا خبر می‌داد. این خبر در روز دوم محقق شد و قیمت جهانی که تا عصر روز گذشته در محدوده 1720 دلار نوسان داشت به سطح 1709 دلار نزول کرد.

نوسان دو روز گذشته بار دیگر گمانه‌زنی در خصوص آینده بازار طلا را داغ کرد. برخی کارشناسان معتقدند طلا در محدوده واقعی خود در نوسان است و بیش از این کاهش نخواهد یافت. بازارهای داخلی نیز در آخرین روز کاری هفته جاری با دو حالت روبه‌رو بودند. در حالی که قیمت سکه در بازار کاهش داشت دلار روز پر نوسانی را ثبت کرد. بر اساس گزارش‌ها ارزش دلار در بازار غیررسمی تا سطح 1375 تومان نیز بالا رفت، گرچه بازار با دلار 1361 تومان به کار خود پایان داد. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که بازار در دو روز کاری باقی مانده در هفته جاری با کاهش جزئی روبه‌رو باشد تا فعالان به هفته آینده چشم داشته باشند.

بازار جهانی طلا
قیمت اونس جهانی در روزهای اخیر پس از افت و خیزهای فراوان در سطح 1720 دلار قرار گرفت، نرخی که 25 دلار کاهش را نسبت به میانگین نرخ معاملات چند روز اخیر نشان می‌دهد. در طی دو روز گذشته قیمت اونس جهانی این فلز با ارزش با شروعی صعودی از سطح 1730 دلار به 1745 دلار رسید، اما در ادامه با سیری نزولی روبه‌رو شد و کاهش قیمت تا 1720 دلار برای هر اونس را تجربه کرد. در بازار داخلی نیز قیمت سکه پس از چند افزایش قیمت سیر نزولی گرفت و در روز یکشنبه 11 هزار تومان دیگر کاهش یافت.

10 روز حیاتی برای اقتصاد اروپا
در پی مذاکرات سران اتحادیه اروپا برای پیدا کردن راه حل‌های قابل اجرا برای بحران اقتصادی این منطقه قیمت اونس جهانی طلا نیز به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. «اولی رن» عضو هیات اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای اشاره کرده است که اتحادیه اروپا در حال ورود به یک دوره حساس 10 روزه برای کامل کردن عکس‌العمل خود و رفع بحران این منطقه است. وی در مصاحبه روز دوشنبه خود از این 10 روز به عنوان فرصت باقی مانده برای تدوین یک برنامه مورد قبول برای رفع بحران یا حداقل تعویق خسارت‌های ناشی از بحران مالی نام برده است. رییس جمهور فرانسه، نیکلای سارکوزی و صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل در تازه‌ترین نشست خود تصمیم به تدوین یک معاهده برای حرکت هرچه بیشتر به سمت نظم مالی و محدودیت‌های خودکار اقتصادی گرفته‌اند. هرچند بسیاری از کارشناسان در کارآیی این معاهده بین این دو اقتصاد مطرح در حوزه یورو برای رفع مشکل اقتصادی این حوزه شک دارند. بر اساس این معاهده، قرار شده است برای رعایت نظم مالی میزان بدهی‌های کشور‌های عضو به نهایتا 60 درصد تولید ناخالص ملی کشور‌ها محدود شود. این در حالی است که همین دو اقتصاد در سال‌های گذشته از چنین قانونی برای نظم‌دهی مالی خود استفاده نکرده‌اند و در نتیجه این امر به نظر کارشناسان از مشکلات پیش روی تحقق نتایج این معاهده است.

بازار داخلی
پس از اقدام بانک مرکزی نسبت به از بین بردن حباب سکه در بازار داخل با کاهش 80 هزار تومانی از قیمت سکه، بازار واکنش مشابهی به این اقدام نشان نداد. بانک مرکزی به صورت پله‌ای و طی چهار مرحله قیمت سکه دولتی را بیش از 80 هزار تومان کاهش داد. هرچند این اقدام در ابتدا قیمت در بازار سکه را به سمت پایین راند، اما در چند روز گذشته قیمت سکه در بازار کاهشی نشان نداد. برخی از کارشناسان ریشه این مشکل را در سرازیر نشدن سکه‌های عرضه شده توسط بانک مرکزی به بازار توصیف کرده اند. بر این اساس هرچند در حال حاضر سکه بانکی با اختلاف 82 هزار تومانی نسبت به قیمت بازار در سیستم بانکی عرضه می‌شود، اما شواهد از سطح بازار نشان دهنده این مطلب است که این سکه‌های عرضه شده هنوز راه خود را به بازار داخلی نیافته‌اند.

تسهیل عرضه سکه در بازار
اما به نظر می‌رسد سیاست‌های جدید در عرضه سکه راه را برای ورود این سکه‌های ارزان به بازار داخلی راحت‌تر کنند. بانک مرکزی در اقدامی تصمیم به افزایش شعب عرضه‌کننده سکه دولتی گرفته است. اقدامی که پس از چالش‌های به وجود آمده در سیستم عرضه سکه دولتی در شعب بانک ملی انجام می‌شود. خبر‌ها در چند روز گذشته حاکی از نابسامانی در صفوف عرضه سکه در شعب منتخب بانک ملی و مشکلات متقاضیان خرید سکه بوده است.

در این راستا بانک مرکزی اقدام به افزایش تعداد شعب بانکی عرضه کننده سکه دولتی کرد، امری که به نظر نشان‌دهنده سعی این نهاد در فائق آمدن بر این مشکلات در عرضه سکه است. از طرفی سیاست عرضه سکه از طریق حراج در بانک کارگشایی نیز تغییراتی کرده است. بر این اساس تعداد روزهای انجام این حراج در هر هفته افزایش خواهد یافت.

بر اساس خبرهای به دست آمده بانک مرکزی که تاکنون از دو نوبته کردن حراج‌های بانک کارگشایی خودداری کرده بود، در اطلاعیه‌ای از دونوبته شدن حراج‌ها از 16 آذرماه و همچنین فروش شمش‌ طلا در این حراج خبر داده است. به نظر می‌رسد که بانک مرکزی عزم خود را برای کاهش قیمت سکه در جهت از بین بردن حباب قیمتی از این کالا جزم کرده است؛ به طوری که از تمامی مکانیزم‌های تسهیل‌کننده عرضه سکه بدون حباب قیمتی استفاده می‌کند.




خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد