اونس طلا2340.89
مظنه15,247,000
18 گرم3,519,700
ارزش سکه34,351,491
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,150,000
نیم24,800,000
ربع14,900,000

سیف:کاهش 70 درصدی نرخ نوسان ارز /کانون صرافان مرجع رسمي اعلام نرخ ارز در بازار است

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه نرخ متوسط قیمت ارز در 17 ماهه گذشته کاهش داشته است، گفت: دامنه نرخ نوسان ارز 70 درصد کاهش یافته است و کانون صرافان موظف است متوسط نرخ خرید و فروش ارز را یک ساعت بعد از عملیات مربوط در سایت خود اعلام کند.

ولی الله سیف در همایش قوانین و مقررات مرتبط با ابزارها و شیوه های نوین بانکداری که با همکاری مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است، افزود: نرخ تورم در پایان 93 کمتر از 16 درصد خواهد شد که در پایان دی ماه 16.3 درصد بوده است.

وی گفت: نرخ ماهانه تورم در 24 سال گذشته 1.4 درصد بوده است که این رقم در یک سال منتهی به شهریور امسال 1.14 و در شهریور منتهی به سال گذشته 3.54 بوده است.

سیف تصریح کرد: باید از نوسان شدید در بازارهای مختلف جلوگیری کنیم چرا که تصمیم گیری اقتصادی بلندمدت نیاز به پیش بینی دارد.

وی گفت: نبود مدل های تأمین مالی در دولت موجب فقر شفافیت و سلطه دولت می شود و خسارت های نامعلومی دارد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بازار پول؛ تأمین کننده نیاز مالی شرکت های کوچک و بازار سرمایه هم تأمین کننده نیاز مالی شرکت های بزرگ است، افزود: 88 درصد معادل 238 هزار میلیارد تومان از نیاز اقتصاد را بازار پول و فقط 11.9 درصد معادل 24 هزار میلیارد تومان را بازار سرمایه تأمین می کند.

سیف تصریح کرد: نباید همه نیازها به سمت بازار پولی برود اما متأسفانه سال گذشته 88 درصد از این نیاز از طریق بازار پول تأمین شده است.

وی افزود: سطح پایین توسعه بازار سرمایه در تأمین مالی شرکت های دولتی و تسهیلات تکلیفی، سرکوب مالی را به همراه دارد و اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی نیز نتیجه همین حاکمیت نظام پولی است.

سیف گفت: تعیین نرخ سود بانکی، سقف اعتباری و سهمیه بندی بخشی، نسبت سپرده قانونی به سپرده ویژه بانکها در نزد بانک مرکزی و بازار بین بانکی از ابزارهای سیاست گذاری پولی در ایران است که متأسفانه کارایی آنها پایین آمده است.

وی افزود: حجم نقدینگی در کشور 710 هزار میلیارد تومان است که 20 درصد آن معادل 124 هزار میلیارد تومان از کل این نقدینگی در بازار غیرمتشکل پولی است و تحت نظارت بانک مرکزی نیست.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: هم اکنون 11.4 درصد حجم سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی است که برداشت های دولتی از این حجم، بسیار بیشتر است.

سیف، فقدان سیستم کارآمد وثیقه سپاری و پایبند نبودن برخی از اعضا در ایفای بموقع دیون را چالش های بازار بین بانکی در کشور دانست.

وی در ادامه بدهی دولت به بانک مرکزی را یادآور شد و افزود: بخش دولتی 137 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در حاشیه همایش قوانین و مقررات مرتبط با ابزارها و شیوه های نوین بانکداری در جمع خبرنگاران افزود: اعلام نرخهای ارز در بازار آزاد از طرف افراد غیرمسئول و سایتهای متفرقه متوقف می شود.

وی گفت: نرخ ارز فقط بر مبنای ارز معامله شده است و کانون صرافان باید میانگین نرخ خرید و فروش ارز را اعلام کند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به دستورالعمل ناظر بر فعالیت ارزی صرافان اضافه کرد: این دستورالعمل برای اولین بار در بانک مرکزی طراحی و ابلاغ شد که از زمان ابلاغ اثار بسیار مثبتی داشته است.

وی گفت: این دستورالعمل برای پیاده سازی 100 درصدی به زمان نیاز دارد و به طور کامل پیاده خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: این دستورالعمل با همکاری سایر دستگاهها از جمله وزارت کشور و شورای عالی امنیت ملی، عملیاتی خواهد شد اما در همین مدت کوتاه آثار مثبت آن را در بازار ارز مشاهده می کنیم.

سیف گفت: حجم عمده منابع ارزی عرضه شده به بازار آزاد از محل صادرات کالاهای غیرنفتی است که باید آن را ساماندهی کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود : عملیات مربوط به این حجم بسیار بالای مبادلات ارزی باید به طور شفاف و منطبق بر اصول حرفه ای در صرافی های مجاز انجام شود.

وی صادرات غیرنفتی کشور را 40 میلیارد دلار در سال دانست و اضافه کرد: باید با نظارت بر آن تعادل مناسبی را در بازار انتظار داشته باشیم.

سیف گفت: بانک مرکزی با برنامه های مشخص در حال دنبال کردن این موضوع است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در بازار فقط به فعالان مجاز که همان صرافیها هستند اجازه می دهیم تا بر اساس مکانیزمهای بازار عمل و فعالیت کنند.

وی اضافه کرد: سامانه سنا نیز در اختیار صرافیها قرار دارد تا عملیات ارزی آنها در آن سامانه ثبت شود و کانون صرافان موظف است بر اساس آن نرخ ارز را اعلام کند.

سیف گفت: ساماندهی خرید و فروش ارز به صورت سلف نیز در برنامه بلندمدت بانک مرکزی قرار دارد.

وی افزود: بازار مبادلات ارز رسمی که در آن نهادهای مختلف حضور دارند ایجاد می شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: وقتی این نهادها شکل بگیرند عملیات و معاملات خرید آینده (سلف) می تواند در آن بازار رسمیت پیدا کند.

وی اضافه کرد: هر گونه معامله ارز بدون برخورداری از این نهادها می تواند به صورت صوری باشد و معاملات صوری بازار را گمراه می کند.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد