اونس طلا2349.09
مظنه15,247,000
18 گرم3,519,700
ارزش سکه34,351,491
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,150,000
نیم24,800,000
ربع14,900,000

خروج نقدینگی از بازار آتی سکه

در حال حاضر در بورس کالا از حجم معاملات قرار دادهای آتی سکه به طور چشم گیری کاسته شده است.شاید یکی از دلایل کاهش اقبال بازار به قراردادهای آتی ممنوعیت خرید و فروش دلار در بازار آزاد باشد.



طی چند روز گذشته همزمان با ثبات نسبی در بازار سهام از حجم معاملات قرار دادهای آتی سکه به طور چشم گیری کاسته شده است و به نظر می‌رسد حجم نقدینگی وارد شده طی چند ماه گذشته به قراردادهای آتی در حال خروج از این بازار و بازگشت به سهام و بازار‌های موازی دیگر است.

در حال حاضر مجموع قرارداد‌های باز در 4 سرسید آتی در حدود 11هزار قرارداد است. در حالی که در حدود یک ماه پیش سررسید تیرماه به تنهایی 10هزار قرارداد باز، داشت.

این مساله نشان می‌دهد که کاهش اقبال بازار به قرار داد‌های آتی بوجود آمده است. شاید یکی از دلایل کاهش اقبال بازار به قراردادهای آتی ممنوعیت خرید و فروش دلار فردایی در بازار آزاد باشد.

امری که باعث شده تا دلار در بازار آزاد نوسان اندکی داشته باشد که در پی آن ما شاهد کاهش نوسانات و جذابیت قراردادهای آتی باشیم.

به نظر می‌رسد بورس کالای ایران می‌تواند با افزایش اهرم مالی این قرار داد‌ها و کاهش وجه تضمین در رونق گرفتن دوباره این بازار نقش کلیدی داشته باشد.

اما باتوجه به تجربه تلخ سال 91 و افزایش شدید نرخ ارز در بازار و صعود بی‌سابقه قیمت سکه نقدی که منجربه کال مارجین شدن تعداد زیادی از فعالان بازار و بدهکار شدن مشتریان به کارگزاران انجامید، بورس کالا تمایل زیادی برای کاهش وجه تضمین از خود نشان نداده است.

شاید تنها امید فعالان بازار برای کاهش وجه تضمین موفقیت دولت در مذاکرات هسته‌ای باشد تا با ایجاد ثبات در بازار و کاهش تنش‌های سیاسی و اقتصادی در کشور بورس کالا بتواند با کاهش ریسک سیاسی و اقتصادی، اهرم مالی را افزایش بدهد.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد