اونس طلا2337.97
مظنه15,236,000
18 گرم3,517,200
ارزش سکه34,326,708
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,150,000
نیم24,800,000
ربع14,900,000

کارنامه پر افت و خیز دلار در هفته گذشته

سایت طلا: در هفته گذشته بازار ارز با نوساناتی همراه شد که این افت و خیز با رشد 13 تومانی دلار بعد از سه هفته ی کاهشی به پایان رسید.


به گزارش سایت طلا، علی رغم افت نسبی دلار، یورو سقوط 95 تومانی را در روز گذشته تجربه کرد.تداوم افت یورو در بازارهای جهانی و به خصوص بعد از تصویب سیاستهای تسهیل کمی از سوی بانک مرکزی اروپا به بازار داخل سرایت کرد و این پول اروپایی به مقدار قابل توجهی تضعیف شد.

دلار هفته گذشته را نیز با کاهش نسبی قیمت آغاز کرد اما افت 46 تومانی دلار در هفته منتهی به 26 دی ماه و ثبت قیمت های پایین تر در روز شنبه ی گذشته میزان تقاضا را در بازار بالا برد.

معامله گران ارزی که با روند کاهشی دلار و در آستانه مذاکرات هسته ای حضورشان در بازار کمرنگ شده بود در روز شنبه با توجه به اینکه دلار از میانه کانال 3400 تومان پایین تر رفت، این سطح قیمتی را کف دلار دانسته و مجدداٌ به معاملات این بازار روی آوردند.

افزایش تقاضای دلار سبب شد تا در روز یکشنبه روند بازار تغییر و دلار افزایش 20 تومانی را تجربه کند. فعالان بازار ارز همچنین بالا بودن نرخ فروش آتی نسبت به نرخ فروش نقدی را در این امر موثر دانستند.
در غروب روز یکشنبه ارزش دلار به 3465 تومان و هر پوند انگلیس و یورو به 5300 و 4070 تومان رسید.

بهای دلار تحت تأثیر فشار تقاضا و بازگشت معامله گران بزرگ، کاهش عرضه و نقش پررنگ فعالان غیر رسمی در روز دوشنبه افزایش بیشتری یافت و پا را فراتر از مرز 3500 تومان گذاشت و این در حالی است که دلار در 8 روز گذشته نوساناتی را زیر این مرز تجربه کرد.

دلار روز سه شنبه را نیز با افزایش قیمت آغاز کرد اما در ادامه ی فعالیت بازار در مسیر کاهشی قرار گرفت که به گفته فعالان بهای دلار تحت تأثیر افزایش عرضه، کاهش تقاضا و ابلاغ مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی ها کاهش 41 تومانی را به ثبت رساند.

بانک مرکزی دوشنبه شب طبق دستور العمل 8 بندی معاملات آتی و سلف را فقط براساس مقررات جدید مجاز دانست. بانک مرکزی با اعلام مقررات ناظر بر بازار قوانینی را برای صرافی ها و معاملات بازار ارز در نظر گرفت که طبق این قانون معاملات صوری ارز معروف به فردایی ممنوع شد.

برپایه گزارش سایت طلا، افزایش عرضه توسط صرافی بانک ها در روز سه شنبه سبب شد تا دلار پس از یک روز مجدداًبه کانال 3400 تومان بازگردد. البته برخی از فعالان رشد دلار و رسیدن آن به بهای 3520 تومان را علت کاهش تقاضا و در نتیجه افت دلار می دانند.

در این روز ارزش دلار به 3474 تومان و پوند و یورو به 5290 و 4080 تومان رسید.
شاخص بازار ارز در روز چهارشنبه نیز تحت تأثیر نبود معاملات آتی، کاهش حجم معاملات و افزایش عرضه کاهش یافت و با افت 14 تومانی به بهای 3460 تومان دست یافت.

یورو نیز همپای دلار کاهش قیمت را تجربه کرد، بطوریکه در ساعات پایانی روز چهارشنبه ارزش یورو به 4065 تومان رسید اما پوند با رشد قیمت به بهای 5300 تومان دست یافت.

در روز پنج شنبه دلار با کاهش همراه شد تا با قرار گرفتن بر بهای 3458 تومان، اختلافش با روز شنبه به 13 تومان افزایش برسد. البته در این روز پوند انگلیس افت 70 تومانی را به ثبت رساند.

در روز پنجشنبه قیمت هر یورو و پوند بر بهای 4065 و 5230 تومان قرار گرفت.
گفتنی است، دلار در سه روز کاری پایان هفته 57 تومان کاهش قیمت را به ثبت رساند که تحلیلگران آن را ناشی از مقررات 8 بندی بانک مرکزی می دانند.

بانک مرکزی دوشنبه شب مقرراتی را تعیین کرد که در عین به رسمیت شناختن بازار آزاد ارز، هر گونه خرید و فروش و نرخ گذاری ارز را توسط دلالان جرم و تنها نهاد رسمی اعلام نرخ ارز را کانون صرافان قرار داد که در نظر کارشناسان از این به بعد می توان شاهد تعیین نرخ ارز براساس واقعیت بود و افت و خیزهای هیجانی نیز دیگر در این بازار جایی ندارند.

البته این دستور العمل 8 بندی بانک مرکزی با واکنشهایی از سوی فعالان بازار ارز روبرو شد. گروهی از آنها اجرایی شدن این مقررات را در شفاف شدن قیمتها موثر دانسته و گروهی دیگر انتقاداتی به متن مذکور داشته و معتقد هستند طبق این قوانین صرافان در تعیین قیمت ها نقشی نخواهند داشت./گ


انتهای پیام



خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد