اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

نشانه‌های یک فیروزه مرغوب چیست؟

یک فیروزه تراش نیشابوری گفت: فیروزه هرچه آبی تر و صاف و بدون رگه باشد مرغوبتر است و این نوع فیروزه به فیروزه عجمی معروف است.


سید حسین حسین‌نیا خاطرنشان کرد: فیروزه یک کانی کمیاب و پر ارزش به رنگهای آبی روشن تا سبز است که پرطرفدارترین، مشهورترین و مرغوبترین نوع آن معروف به فیروزه نیشابور است.

وی بیان کرد: فیروزه با نام نیشابور عجین شده است. البته این سنگ پرطرفدار همانند بسیاری از کالاهای دیگر جنس بدل و نامرغوب نیز دارد. البته یک نوع فیروزه دیگر به نام فیروزه شجری نیز داریم که زیبایی خاص خود را دارد و هرچه رگه‌هایش به درخت و شاخه مانند شبیه باشند به نسبت فیروزه‌های شجری دیگر گرانتر است؛ برخی از فیروزه‌ها دارای لکه هستند که مرغوبیت کمتری دارند.

حسین‌نیا تصریح کرد: روش استخراج این سنگ از معدن فیروزه به شیوه انفجاری است که موج انفجار به فیروزه صدمه زده و باعث وارد شدن ضربه به آن می‌شود. در واقع شاهد این هستیم که گاها این سنگ ترک‌هایی در حد مو که با ذره‌بین دیده می‌شوند بر می‌دارد و این از مرغوبیت سنگ کم کرده و قیمت آن نیز پایین می‌آید.

وی درباره چگونگی نگهداری از سنگ فیروزه، اظهار کرد: هر نوع ماده چرب و حتی عرق بدن برای فیروزه مخرب است و اگر به هر دلیلی این سنگ آغشته به چربی شد باید آن را با پودر سفید رختشویی که دانه‌های آبی و مواد شیمیایی ندارد، شست‌وشو داد.

این فیروزه تراش گفت: از وقتی معدن به بخش خصوصی داده شده، وضعیت استخراج آن بهتر شده ولی در این چند ساله قیمت فیروزه خیلی بالا رفته است.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد