اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تحلیل بازار طلا/مسیر آینده اونس

در هفته‌اي که گذشت روند قيمتي طلا در بازارهاي جهاني با نوساناتي همراه بود، ولي به طور کلي روندي نزولي داشت.




اين افت قيمت در حالي است که در هفته گذشته روند قيمتي طلا از ميانگين 1135.125 دلار در تاريخ 18 ژانويه، به ميانگين قيمت 1090.250 دلار در تاريخ 22 ژانويه 2010 رسيد و طي اين هفته با کاهش چشمگير 4/1 درصدي مواجه شد.
اهم اتفاقاتي که در هفته اخير در بازارهاي جهاني افتاده و بازار طلا را نيز تحت تاثير خود قرار داده‌است، به شرح ذيل است:
در ابتداي هفته معاملاتي گذشته، تشديد بحران اقتصادي در آمريکا و تداوم روند ورشکستگي شرکت‌هاي کوچک در اين کشور به دليل کمبود اعتبارات و کاهش تقاضا براي کالا و خدمات عواملي بودند که افزايش اندک ارزش نرخ برابري دلار در برابر يورو و متعاقبا افزايش قيمت طلا را دربرداشتند.
در همين حال، در هفته گذشته، اقدام دولت انگليس مبني بر ثابت نگه داشتن نرخ بهره بانکي در حد 5/0 درصد که از سال قبل در اين نرخ نگه داشته شده بود، در کوتاه مدت موجب افزايش تورم در اين کشور گرديد، هر چند که در بلندمدت ممکن است به سود اقتصاد بحران زده اين کشور باشد، ولي اين پيش‌بيني وجود دارد که تا آخر اين ماه نرخ تورم به 5/3 درصد نيز افزايش يابد. عامل ديگر اين افزايش نرخ تورم، تزريق بسته‌هاي نجات ملي توسط دولت به اقتصاد اين کشور است.
در همين راستا ارزش نرخ برابري يورو در برابر دلار آمريکا کاهش يافت و به دنبال آن، بهاي طلا نيز در بازارهاي جهاني با افت روبه‌رو شد.
همچنين در هفته گذشته، وزارت انرژي آمريکا در تازه‌ترين گزارش خود منتشر کرد که ميزان ذخاير انرژي در اين کشور افزايش داشته است. علاوه براين در پي گرفتن سياست‌هاي انقباضي دولت چين و همچنين محدود کردن وام‌هاي پرداختي، حکايت از عملکرد محافظه‌کارانه اين دولت در رويايي احتمالي با بحران مالي در اقتصاد اين کشور دارد. اين عوامل در هفته گذشته سبب پايين آمدن بهاي نفت در بازارهاي جهاني و به موازات آن کاهش چشمگير بهاي طلا در اين بازارها شدند. اين در شرايطي است که سازمان ملل در جديدترين گزارش خود پيش‌بيني کرد که رشد اقتصادي جهان در سال 2010، به بيش از 4/2 درصد برسد، در حالي که اين رقم در سال 2009 ميلادي، بيش از 2/2 درصد کاهش داشت. انتشار اين گزارش با ايجاد چشم‌اندازي اميدوارکننده در بين معامله‌گران بين‌المللي، سبب رويکرد آنها به بازارهاي مالي و خروج فيزيکي از بازار فلزات‌گرانبها مانند طلا شد که در همين راستا، بهاي طلا در بازارهاي جهاني با کاهشي هيجاني همراه شد.
اين در حالي است که در اواخر هفته گذشته، به نقل از سايت خبرگزاري رویترز Reuters، اقدام جديد اوباما مبني بر اعمال محدوديت بر بزرگ شدن بانک‌ها، سبب بروز نگراني‌هايي در بين سهامداران اين کشور و همچنين افت شديد شاخص سهام بانکي در بورس آمريکا شد که با توجه به اين اقدام و به دنبال محدود شدن جريان سرمايه از بانک‌ها ارزش دلار در کوتاه مدت کاهش خواهد يافت و احتمال بالا رفتن قيمت طلا نيز در هفته بعد وجود دارد.
اين اتفاقات در حالي است که برنامه اصلاحات اساسي در قوانين بانکي آمريکا و وضع ماليات‌هاي جديد بر بانک‌هاي اين کشور، از ريسک سرمايه‌گذاري کاسته و سبب تقويت ارزش دلار در قبال ساير ارزها خواهد شد. اين امر و همچنين احتمال ترکيدن حباب مسکن در چين و نزديک بودن عيد چيني‌ها از عوامل مهمي هستند که مي‌توانند در تعيين قيمت اين فلز تاثير گذار باشند.

تحليل تکنيکال طلا
با توجه به شواهد موجود در تحليل تکنيکال، همان‌طور که قبلا نيز پيش‌بيني کرده بوديم، به نظر مي‌رسد که طلا پس از صعود اخير خود، وارد سيکلي استراحتي و منفي شده است. در هفته گذشته نيز طلا روندي نزولي داشت. براي هفته معاملاتي آتي اين پيش‌بيني وجود دارد که با احتمال زيادي، طلا در اين هفته با صعود همراه باشد که در اين صورت اگر طلا بخواهد روندي صعودي داشته باشد، در صورت عبور کردن از سطح مقاومتي 1110 دلار، احتمال اينکه قيمت آن تا مقاومت مهم 1160 دلار نيز افزايش پيدا کند، نيز وجود دارد و در غير اين صورت، چنانچه طلا بخواهد نزول داشته باشد، قيمت آن با عبور از نزديک‌ترين سطح حمايتي خود که 1070 دلار است، احتمالا تا سطح ساپورتي 1050، نيز کاهش پيدا خواهد کرد.
در همين حال، با توجه به اتفاقات اخير و چنانچه اتفاق غيرمنتظره‌اي رخ ندهد، پيش‌بيني مي‌شود که طلا در اين هفته روندي صعودي داشته باشد، هرچند که ممکن است در اين بين با نوساناتي نيز همراه شود و شواهد موجود در تکنيکال نيز از اين پيش‌بيني حمايت مي‌کند.
منبع: کارگزاری سی ولکس کالا
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد