اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ارزش معاملات بازار آتی بیش از 3 تریلیون ریال شد

معاملات بازار آتی بورس کالای ایران در شرایطی دو هفته گذشته را پشت سر گذاشت که تحرکات بازار در این مدت به شدت پایین آمده بود.

به گزارش سایت طلا به نقل از سایت دنیای اقتصاد، مبادلات طلا در بازارهای جهانی طی دو هفته گذشته نوسان اندکی را پشت سر گذاشت؛ این در حالی است که براساس گفته برخی کارشناسان، دلایل متعددی برای این نوسان عنوان شده است. انتشار گزارش تازه فدرال رزرو در رابطه با سیاست‌های پولی ایالات‌متحده مبنی بر کاهش نرخ بیکاری و امیدواری به بهبود اوضاع اقتصاد این کشور در آینده از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار روی روند مبادلات بوده است. البته نشست دو روزه وزرای مالی اروپا در 30 مارس در کپنهاگ در رابطه با سیاست‌های مربوط به بودجه منطقه یورو اتفاق تاثیرگذار دیگری بود که دادوستدها را با افت و خیز روبه‌رو کرد. تداوم نگرانی‌ها بابت اقتصاد چین و تعیین میزان نرخ بهره در این کشور و از سویی نگرانی‌ها بابت اقتصاد منطقه یورو همچنان قیمت طلا در بازارهای جهانی را بالای سطح یک هزار و 600 دلار به ازای هر اونس قرار داده است. این در شرایطی است که تقویت ارزش دلار، قیمت جهانی طلا را کاهش داده است. البته در یک هفته گذشته موضوع اعتصاب فعالان طلا در هند به دلیل اعمال مالیات بر سر خرید و فروش طلا از سوی مسوولان این کشور عامل تاثیرگذار دیگری روی روند دادوستدهای جهانی طلا بوده است.
اعتقاد برخی کارشناسان بر این است در کوتاه مدت روند مبادلات نزولی اما چشم‌اندازهای بلندمدت همچنان صعودی است. به باور برخی تحلیلگران، نوسانات نگران کننده قیمت نفت و بنزین در منطقه یورو و ایالات متحده پس از محدودیت‌ها بر سر خرید و فروش نفت ایران نیز تا حدودی توانسته قیمت طلا را تحت تاثیر قرار دهد. در هر حال بازار طلا در شرایطی در دو هفته گذشته روند آرامی را سپری کرده که ممکن است در هفته‌های آینده این روند تغییر پیدا کند.
بازار سکه منتظر اولین تحویل پیش فروش
بازارهای داخلی دو هفته گذشته را در شرایط نیمه تعطیلی به سر بردند؛ در حالی که طی دو هفته گذشته به دلیل حجم و ارزش اندک مبادلات بازار ارز و بازار نقدی سکه، رونق معاملات نیز زیاد به چشم نیامد اما ممکن است در هفته‌های آینده شرایط تا حدودی عوض شود. تحویل بخشی از پیش فروش سکه‌ها در روز 29 فروردین ماه از سوی بانک مرکزی و موضوع بهبود اوضاع بین‌المللی با آغاز مذاکرات گروه 1+5 با ایران در رابطه با برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار در کاهش قیمت سکه در بازار طی دو هفته گذشته بوده است. این در شرایطی است که اخبار منتشر شده پیرامون محدودیت‌های ایجاد شده از سوی سویفت (انجمن ارتباط مالی بین بانکی
بین‌المللی SWIFT) با برخی بانک‌های ایرانی قیمت سکه تا حدودی تکانه‌های مثبتی را نیز تجربه کرد. البته برخی کارشناسان بر این باورند همه چیز در سال جدید بستگی به پیش فروش سکه بانک مرکزی و تصمیمات این بانک در رابطه با بازار ارز و سکه دارد.
بازار آتی در دو هفته کم تحرک
بازار آتی بورس کالای ایران نیز طی دو هفته گذشته در مجموع شاهد معامله 36 هزار و 398 قرارداد به ارزش 3 تریلیون و 217 میلیارد و 422 میلیون و 790 هزار ریال بود؛ این در شرایطی است که برای سررسید فروردین ماه 108 قرارداد به ارزش 8 میلیارد و 502 میلیون و 380 هزار ریال، سررسید اردیبهشت ماه یک هزار و 395 قرارداد به ارزش 115 میلیارد و 47 میلیون و 100 هزار ریال، سررسید خردادماه 259 قرارداد به ارزش 21 میلیارد و 798 میلیون و 680 هزار ریال و سررسید تیرماه 34 هزار و 636 قرارداد به ارزش 3 تریلیون و 72 میلیارد و 74 میلیون و 620 هزار ریال معامله شد. البته با توجه به روزهای پایانی سال گذشته و از سویی نیمه تعطیل بودن دو هفته ابتدایی سال جاری کند شدن روند معاملات طبیعی است. اما با وجود نیمه تعطیل بودن بازار نقدی در دومین هفته سال جدید، بازار آتی شاهد میزان حجم و ارزش بالایی از معاملات بود. اعتقاد برخی کارشناسان بر این است در هفته پیش رو مبادلات متاثر از بازار نقدی و از سویی موضوع پیش فروش‌ها باز هم ممکن است از لحاظ حجم و ارزش در سطح قابل توجهی نباشد اما روند قیمتی با توجه به بالا بودن موقعیت‌های خرید سیر صعودی را طی خواهد کرد. این در شرایطی است که طی دو هفته گذشته بیشتر سررسیدها روند کاهشی داشتند و البته تکانه‌های مثبتی را نیز تجربه کردند. قیمت تسویه سکه فروردین ماه با 13 هزار و 775 تومان، سکه اردیبهشت ماه با 36 هزار و 280 تومان، سکه خردادماه با 17 هزار و 603 تومان و سکه تیرماه با 27 هزار و 570 تومان افت روبه‌رو بود.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد