اونس طلا2149.2
مظنه14,171,000
18 گرم3,271,300
ارزش سکه31,927,263
قدیم (بهار)36,000,000
جدید (امامی)38,750,000
نیم23,150,000
ربع14,400,000

دپودزدی هم به قاچاق سنگ‌های قیمتی اضافه شد!

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات کشور گفت: درحالیکه ایران باید حداقل یک درصد در تجارت جهانی ۱۰۰۰ میلیارد دلاری سنگ‌های قیمتی سهم داشته باشد، این بخش متصدی ندارد و دپودزدی هم به برداشت قاچاق سنگ‌های قیمتی اضافه شده است.

با بیان این‌که سنگ‌های قیمتی ریشه‌های تاریخی در کشور دارد، اظهار کرد: بسیاری از سنگ‌ها در طول تاریخ تبدیل به بخشی از فرهنگ کشورها شده است؛ به طوری که اکنون بسیاری از کشورها را به نام سنگ‌های خودشان می‌شناسند که در مورد ایران، ما را با فیروزه می‌شناسند.

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات کشور ادامه داد: در حال حاضر تجارت جهانی سنگ‌های قیمتی ارزشی حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار دارد که انتظار می‌رود حداقل ایران با وجود این‌که یک درصد خاک جهان را در اختیار دارد یک درصد از تجارت جهانی سنگ‌های قیمتی را نیز به خود اختصاص دهد.

وی با بیان این‌که وظیفه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی شناسایی و معرفی محدوده‌های دارای ذخایر است، گفت: عمده موضوع در سنگ‌های قیمتی، فرآوری آن و تمرکز روی این فرآیند است، چرا که در ایران حجم زیادی از ذخایر وجود دارد و سازمان زمین‌شناسی آنها را به وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز معرفی می‌کند که انتظار می‌رود در آنجا ساماندهی لازم در این زمینه صورت بگیرد که متاسفانه چندان حوزه منسجمی برای پیگیری آنها وجود ندارد.

برنا در ادامه با اشاره به آمار سنگ‌های قیمتی گفته است: ۳۰ هزار تن انواع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی وجود دارد. این سنگ‌ها به طور مینیاتوری باید تحت فرآیند قرار گیرد تا ارزش پیدا کند.

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات کشور با اشاره به مشکل عدم تمرکز روی فرآوری سنگ‌های قیمتی اظهار کرد: نبود مسئولیت مشخص برای حوزه استخراج منسجم سنگ‌های قیمتی باعث شده است این سنگ‌ها را افرادی به طور قاچاق به صورت قلوه جمع کنند و در بازار به طور غیرقانونی به فروش برسانند، چرا که یک سنگ قیمتی یک کیلویی تا یک سال کار تراشکاری یک خانواده را تامین می‌کند.

وی افزود: حتی مشاهده می‌شود از آنجاکه بسیاری از سنگ‌های تراش نخورده قیمتی در معادن دیگر به دست می‌آید پدیده دپودزدی رواج داشته است؛ به عنوان مثال این موج در سنگان به شدت به چشم می‌خورد که قلوه سنگ‌های قیمتی را از دپوهای سنگان می‌دزند.

ایران فقط یک برند سنگ معدنی دارد!

برنا در خصوص این‌که بخش اکتشاف در معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو قرار گرفته است در حالی که حوزه فرآوری سنگ‌های قیمتی و فلزات گرانبها به معاونت صنایع این وزارتخانه واگذار شده است، اظهار کرد: در حوزه سنگ‌های قیمتی باید کل صفر تا ۱۰۰ یک زنجیره متمرکز باشد، چرا که اگر این تمرکز اتفاق نیفتد ظرفیت‌های سنگ‌های قیمتی هرز می‌رود.

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات کشور با اشاره به عمده ذخایر سنگ‌های قیمتی در کشور، گفت: عمدتا سنگ‌های قیمتی در سراسر مناطق کشور پخش شده‌اند، ولی در مواردی مراکزی برای سنگ‌ها وجود دارد که شمار آنها به دو عدد می‌رسد که یکی قم به عنوان مرکز عقیق دانست و از منطقه‌ای مانند خراسان به عنوان مرکز فیروزه یاد کرد.

وی با اشاره به ذخایر فعلی فیروزه در خراسان، بیان کرد: به نظر می‌رسد در خراسان رضوی اکنون بیش از ۱۳ هزار تن فیروزه وجود داشته باشد و رگه‌هایی از این سنگ نیز در خراسان جنوبی و سمنان هم به چشم می‌خورد.

این فعال معدنی با تاکید بر این‌که باید برای محصولات معدنی در حوزه سنگ‌های قیمتی برندسازی اتفاق بیفتد، اظهار کرد: اکنون می‌توان گفت که فقط یک برند در حوزه سنگ‌های قیمتی وجود دارد و دیگر فعالیتی در این زمینه صورت نگرفته است.

انتهای پیام

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد