اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تاخیر دولت در پرداخت مطالبات گندمکاران از ۳ماه گذشت/ صحت ادعای پرداخت‌ها بررسی شود/ مشکل از شرکت بازرگانی دولتی ایران است یا بانک‌ها؟

در قانون پیش‌بینی شده تا در صورتی که دولت پول خرید تضمینی محصولات کشاورزی را به موقع پراخت نکند معادل نرخ روز سود بانکی بابت دیرکرد سود به کشاورزان پرداخت کند، همچنین برای این پرداخت‌ها محدودیت زمانی تعیین شده است که اگر تا سه ماه پول کشاورز به همراه سود پرداخت نشود، دولت مطالبات را به همراه سود در قالب تسهیلات پرداخت کند.

به گزارش سایت طلا به نقل از اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ با وجود این قانون امسال نیز بسیاری از گندمکاران مطالبات خود را، با گذشت ۳ماه از تحویل محصول به مراکز شرکت بازرگانی دولتی ایران، دریافت نکرده‌اند. رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در این‌باره می‌گوید: این قانون نیز نتوانسته است تغییری در روند پرداخت مطالبات ایجاد کند و تعداد زیادی از کشاورزان گندمکار در استان‌های مختلف کشور از تاریخ نیمه دوم تیرماه تاکنون ریالی دریافت نکرده‌اند.

علی‌قلی ایمانی با اشاره به آغاز سال زراعی جدید در کشور و کشت کلزا در برخی از استان‌ها، می‌افزاید: کشاورزان در فصل پاییز نیاز به خرید نهاده‌هایی نظیر کود، سم و بذر و همچنین آماده‌سازی زمین برای کاشت محصول جدید دارند اما نقدینگی آن ها برای این امور کافی نیست.

وی با انتقاد از فرایند غیر منطقی تحویل نهاده ها به کشاورزان، بیان می کند: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی وظیفه توزیع و تحویل بخشی از نهادهای کشاورزی را بر عهده دارد اما این شرکت زمانی نهاده ها را در اختیار کشاورزان قرار می دهد که قبل از آن کشاورز پول نهاده واریز و فیش پرداختی را تحویل بدهد و این امر در شرایطی که کشاورزان مشکل نقدینگی دارند منطقی نیست.

ایمانی از دیگر نتایج تاخیر در پرداخت مطالبات و دیرکرد آن به گندمکاران را فشار مالی مضاعفی می داند که سود ۲۴درصدی تسهیلات اخذ شده از بانک‌ها (۱۸درصد وام و شش درصد جریمه دیرکرد) به کشاورزان وارد می کند.

ادعای پرداخت ۶۷ درصد مطالبات

این سخنان درحالی است که مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، هفته گذشته در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین از پرداخت حدود ۷۷هزارمیلیارد ریال(معادل ۶۷درصد) از وجوه گندم‌ها به حساب کشاورزان خبر داد و آخرین پرداختی را نیز به مبلغ ۱۰۰میلیون تومان مربوط به روز چهارشنبه عنوان کرد.

یزدان سیف همچنین گفت: ۱۰۰درصد پول گندم‌کارانی که تا پایان خرداد محصول خود را تحویل داده‌اند، پرداخت شده و تمامی کشاورزانی هم که تا این تاریخ محصول خود را تحویل داده‌اند حداقل ۵۰درصد بهای گندم تحویلی را دریافت کرده‌اند.

دستگاه های ذی صلاح بر پرداخت مطالبات نظارت داشته باشند

هر چند مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی تاکید دارد که واریزها مطابق با برنامه های پیش بینی شده و بر اساس برنامه "پرداخت دو مرحله ای" انجام شده است، اما موسی علی آبادی یکی از گندمکارن نمونه استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین این ادعا را رد می کند و می گوید: بیش از ۳ماه است که ریالی به حساب گندمکاران واریز نشده است.

وی می‌افزاید: آخرین پرداختی مربوط به ۲۰تیر است و از آن زمان گندمکاران پولی دریافت نکرده اند.

به گفته این کشاورز نمونه، یا ادعای مطرح شده از سوی شرکت بازرگانی دولتی صحت ندارد یا بانک ها از پرداخت پول گندمکاران اجتناب می کنند!

وی خواستار پیگیری این موضوع از سوی دستگاه های ذی صلاح می شود و اضافه می کند: دولت موظف است طبق قانون نسبت به عملکرد دستگاه های دولتی همچون شرکت بازرگانی دولتی ایران و بانک ها نظارت کافی داشته باشد و پیگر نحوه پرداخت های مطالبات کشاورزان باشد.

علی آبادی پرداخت ۱۰۰میلیون تومان را در برابر مطالبات باقی مانده و جریمه ای که دولت باید برای تاخیرها پرداخت کند، رقم ناچیزی می داند و خاطر نشان می کند: در حالی که حدود ۴هزار میلیارد تومان از مطالبات باقی مانده رقم ۱۰۰میلیون تومان برای کشاورزانی که خود را آماده کشت پاییز می کنند بسیار کوچک و ناچیز است.

این کشاورز نمونه در پایان خواستار توجه بیشتر مسئولین به شرایط اقتصادی کشاورزان شد و گفت: اگر مسئولین به دنبال ادامه خودکفایی گندم و بی نیازی کشور به واردات این محصول راهبردی هستند باید تمهیداتی برای پرداخت مطالبات کشاورزان بیندیشند تا حداکثر یک هفته پس از تحویل محصول، بهای آن را به حسابشان واریز شود.

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد