اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرد؛

میانگین سالانه افزایش خالص شاغلان، ۵۰۰ هزار نفر

رئیس مرکز آمار ایران میانگین سالانه افزایش خالص شاغلان از سالهای ۹۲ تا ۹۵ را ۴۸۹ هزار و ۹۵۷ ذکر کرد و گفت: تلقی دستکاری در آمارها ناشی از عدم آشنایی با مبانی انتشار آمار رسمی است.

به گزارش مرکز آمار ایران، امیدعلی پارسا گفت: مرکز آمار ایران برای دریافت اطلاعات اشتغال و بیکاری در هر فصل سال، به ۶۰ هزار خانوار نمونه در سطح کشور مراجعه کرده و اطلاعات تک تک آنها را با مصاحبه‌های تفصیلی دریافت می‌کند؛ پس از گردآوری اطلاعات و بازبینی و کنترل و رفع خطاهای آماری احتمالی، با کمک تکنیک‌ها و روش‌های علم آمار، نتایج به دست آمده را به کل کشور تعمیم می‌دهد که همواره مبانی و طراحی این طرح آمارگیری ثابت بوده است.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: همانند همه کشورهای دنیا در هر سرشماری، توزیع سنی، جنسی و منطقه‌ای جمعیت کشور نسبت به سرشماری قبل از آن، تغییراتی دارد و بایستی تعمیم نتایج نمونه به جامعه با استفاده از ضرایب جمعیتی آخرین سرشماری‌ها صورت بگیرد تا آمار قطعی کشور به دست آید؛ لذا در سالهایی که سرشماری صورت می‌گیرد (نظیر سال ۹۰ و ۹۵)، تا زمانی که نتایج آن هنوز استخراج نشده است، تعمیم نتایج نمونه به کل جامعه با ضرایب سرشماری قبلی صورت می‌گیرد و تحت عنوان نتایج مقدماتی ارائه می‌گردند. پس از استخراج نتایج سرشماری جدید، نتایج طرح با ضرایب جدید بازنگری شده و به عنوان آمار قطعی کشور جایگزین نتایج قبلی می‌گردد.

وی اظهار داشت: کسانی که با این مبانی و روش‌های استاندارد جهانی آشنایی ندارند و به دنبال آمارهای جهت‌دار می‌باشند، آگاهانه یا ناآگاهانه اینگونه تغییرات فنی را دستکاری در آمار تلقی می‌نمایند؛ حتی اگر این اقدام، اعتماد عمومی جامعه و سرمایه اجتماعی نظام آماری را خدشه دار نماید. به هرحال بازنگری‌ای که اشتباهاً تلقی به دستکاری شد، در همان دولت قبل محاسبه و انجام شده بود که در زمان مقرر نیز منتشر گردید.

پارسا گفت: آمارهای اشتغال و بیکاری کشور نشانگر این است که میانگین سالانه افزایش خالص شاغلان از سالهای ۸۴ تا پایان ۹۱ معادل ۷۶ هزار و ۱۸۳ نفر بوده؛ در حالیکه در فاصله سالهای ۹۲ تا ۹۵ این رقم به ۴۸۹ هزار و ۹۵۷ نفر افزایش یافته است؛ بنابراین تعداد خالص شاغلان در فاصله ۹۲ تا ۹۵، به میزان ۶.۴ برابر متوسط سالانه بازه زمانی سال‌های ۸۴ تا ۹۱ افزایش یافته است.

وی افزود: مسلم آن است که نیاز کشور به اشتغال خیلی بیشتر از این بوده؛ این در حالی است که عدد ۷۰۰ هزار نفری که در برخی خبرها عنوان می شود؛ مربوط به فصل بهار سال ۹۵ نسبت به فصل مشابه سال پیش از آن است که این عدد برای «همان فصل» درست است ولی برای دوره زمانی ۹۲ تا ۹۵ باید متوسط سالانه مزبور در نظر گرفته شود.

پارسا گفت: در عین حال باید توجه داشت که ورودی بازار کار و جمعیت فعال نیز در فاصله سالهای ۹۲ تا ۹۵ به شدت نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته و باید به حق، اشتغال و حل معضل بیکاری، اولویت اصلی هر دولتی باشد.

وی با بیان اینکه این روزها مقایسه‌های ناصواب و غیرکارشناسانه در برخی رسانه‌ها به چشم می خورد اظهار داشت: این مقایسه ها عمدتا ناشی از جهت گیری خاص سیاسی است و مرکز آمار ایران به عنوان نهاد متخصص، بی طرف و غیرسیاسی وظیفه تفسیر صحیح آمار و اطلاعات رسمی کشور و جلوگیری از تفسیر غلط آن را به عنوان یکی از اصول بنیادین آمار دنبال می کند و پاسخگوی هر گونه شبهات موجود در این زمینه است.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: اینکه برخی رشد اقتصادی ۶ ماهه بانک مرکزی را با رشد ۹ ماهه مرکز آمار مقایسه کرده، قطعا یک قیاس مع الفارق و غیرکارشناسانه انجام داده و هر کارشناس منصفی با حداقل سواد اقتصادی این قیاس را نمی پذیرد. بنابراین انتظار می رود به جای تشکیک در این آمار و ارقام که با دقت توسط متخصصان عالم، سالم و شجاع مرکز آمار ایران طی سه دولت گذشته تغییری نکرده اند، به تحلیل سیاستهای منتهی به این آمار و ارقام بپردازند؛ از همین رو، تلقی دستکاری در آمارها ناشی از عدم آشنایی با مبانی، مفاهیم و فرایند تولید و انتشار آمارهای رسمی است.

پارسا همه رسانه ها را به حفظ جانب انصاف در کار مرکز آمار ایران فراخواند و گفت: سیاست کلی مرکز آمار ایران بی طرفی و عدم ورود به مباحث تحلیلی تفسیری است مگر در مواردی که تحلیل و تفسیر غیرمنصفانه و اشتباه مشاهده شود که در آن، مجبور به اظهار نظر خواهد بود. به هرحال، مرکز آمار ایران حق شکایت در مراجع قانونی نسبت به تهمت غیرمنصفانه‌ دستکاری در آمارها را برای خود محفوظ می‌داند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد