اونس طلا2347.29
مظنه15,297,000
18 گرم3,531,300
ارزش سکه34,464,141
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,150,000
نیم24,800,000
ربع14,900,000

بانک‌محور بودن اقتصاد یکی از مشکلات کشور

کارشناس نظام بانکداری گفت: بانک‌محور بودن اقتصاد یکی از مشکلات کشور محسوب می شود و اگر نظام بانکی ما به سمت عملیاتی و مردمی شدن حرکت کند می‌توانیم اقتصاد را از نظام بانکی به نظام سرمایه‌ای تبدیل کنیم.

مهدی عسگری یکی از کارشناسان نظام بانکداری در نشست نقش بسیج بر اقتصاد مقاومتی گفت: نظام بانکی فعلی می‌تواند با همین شرایط اقتصاد را دستخوش تغییرات چشمگیری کند اما تا زمانی که ما مشتری‌هایی داریم که مطالبات خود را پرداخت نمی کنند باید همینطور اقتصاد غیرقابل رشد را در کشور داشته باشیم.

وی افزود: برای اقدام به دریافت مطالبات از افرادی که توانایی پرداخت دارند باید آنها را از حقوق اجتماعی‌ محروم کنیم.
عسگری عنوان کرد: بانک‌محور بودن اقتصاد یکی از مشکلات کشور محسوب می شود و اگر نظام بانکی ما به سمت عملیاتی و مردمی شدن حرکت کند و سود و زیان حاصل از فعالیت‌های اقتصادی بانک ها به مردم پرداخت شود می‌توانیم اقتصاد را از نظام بانکی به نظام سرمایه‌ای تبدیل کنیم.
*** یافتن تولیدکننده واقعی دشوار است
وی تأکید کرد: در حال حاضر یافتن تولیدکننده واقعی جهت ارائه تسهیلات بسیار دشوار است زیرا برخی از افراد سودجو خود را تولیدکننده اعلام کرده و با دریافت وام‌ها به کارهای دیگر اقتصادی می‌پردازند.
عسگری عنوان کرد: بسیج هر منطقه باید محدوده کاری خود را مورد بررسی قرار دهد و کارگاه‌ها، مغازه‌ها و تولیدی‌های تعطیل یا در آستانه ورشکستی را شناسایی کرده و به بانک‌ها معرفی کنند.

****برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی به تجارت متکی نباشیم

حسینی مدیر کل تحقیقات و برنامه‌ریزی بانک سپه در نشست نقش بسیج بر اقتصاد مقاومتی گفت: جهت تغییر اقتصاد باید نگاه خود را به این حوزه عوض کنیم.

وی افزود: همیشه اصناف و دولت‌ها برای رشد اقتصادی کارهایی را انجام می‌دهند اما در حال حاضر باید بپذیریم که بخش خصوصی می‌تواند بسیار فراتر از دولت به هدف های دولت جامع عمل بپوشاند و اقتصاد مقاومتی را که یک اقتصاد پویا، درون‌زا و بیرون‌نگر است را فعال نگه داریم.

در همین راستا باید همه اصناف بانک‌ها و حتی آموزش و پرورش با هم همکاری داشته باشند و فقط نباید به تجارت متکی باشیم.
حسینی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی باید برای همه ارگان‌ها به یک مطالبه تبدیل شود و همه افراد جامعه حتی یک کودک دبستانی نیز آموزش ببیند و بداند ثروت بین نسلی چیست و چگونه ایجاد می شود.
***اقتصاد مقاومتی فقط مربوط به یکسال نیست

وی در خصوص اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: این نگرش به اقتصاد مربوط به سال 95 نیست و زمان ندارد بلکه یک سیاست کلی است که به اندازه حاکمیت زمان می‌برد و عمر آن تا انتهای نظام جمهوری اسلامی است.
حسینی عنوان کرد: بسیج باید الویت‌های محدوده نظارتی خود را شناسایی و فهرست کند و با انجام فعالیت‌های منسجم، اجرای شاخص‌ها و پایش‌های مستمر اقتصاد مقاومتی را یک گام به جلو حرکت دهد.
وی تصریح کرد: بیش از 90 درصد از تأمین مالی اقتصاد کشور بر عهده بانک‌ها است که در این زمینه تا کنون کوتاهی نداشته ایم اما بانک ها می‌توانند همراهی بیشتر و جدی‌تری را در بخش‌های مولد اقتصادی از نظر تأمین مالی داشته و شاخص‌های مربوط به آن را نیز انجام دهد.
حسینی تأکید کرد: باید کمک کنیم منابع بانکی در مطالبات غیرمولد ذخیره نشود و سرمایه بانک‌ها وارد ساختمان، ملک و بخش‌های غیرقابل برگشت اقتصاد نشده و همچنین همه نباید دنبال تسهیلات ارزان باشند.
وی عنوان کرد: بانکداری بین‌المللی باید حوزه‌ها نیازمند و کشورهای نیازمند را شناسایی کند به همین دلیل بازار آفریقا یکی از بازارهای بکر اعلام شده و علاوه بر آن بانک‌ها باید استانداردهای بین‌المللی را رعایت کرده تا بتوانیم جایگاه ویژه‌ای را در اقتصاد دنیا به خود اختصاص دهیم.
حسینی گفت: با وجود اینکه سوئیفت باز شده اما به علت اینکه بانک‌های ایرانی همسو با قوانین بین‌المللی نیستند این سامانه آنها را نپذیرفته و نمی‌تواند به بانک‌های داخلی ایران اعتماد کند به همین دلیل نیازمند تطبیق قوانین بانک‌های داخلی با قوانین بین‌المللی هستند.





انتهای پیام

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد