اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

فاضلی: 50 درصد اصناف برگه قطعی مالیاتی سال 91 را گرفته‌اند/ تجهیز تمام واحدهای صنفی به دستگاه‌های POS تا 6 ماه آینده

رئیس اتاق اصناف کشور با بیان اینکه تا کنون 50 درصد اصناف برگه قطعی مالیاتی سال 91 را گرفته‌اند، به تشریح نحوه طبقه‌بندی افزایش مالیات اصناف در سال جاری پرداخت و گفت: بنا داریم تا 6 ماه آینده همه اصناف به دستگاه‌های POS مجهز شوند که گام بلندی در جهت رفع تبعیض مالیاتی خواهد بود.


پس از آنکه پرداخت مالیات در سال گذشته با پیچ و خم‌های خاص مواجه شد و سازمان امور مالیاتی به گفته معاونش تاکنون هنوز نیمی از برگه‌های قطعی مالیات را به مودیان ارائه نکرده است، اکنون رئیس اتاق اصناف می‌گوید برای سر و سامان دادن به این اوضاع با سازمان امور مالیاتی به تفاهم رسیده‌ایم تا اصناف را در 3 طبقه مالیاتی در نظر گرفته تا دولت راحت‌تر به حقش برسد. از طرفی آرامش نیز در بازار کشور حاکم خواهد شد.

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف تهران و کشور و علی وکیلی معاون سازمان امور مالیاتی در میزگردی با عنوان بررسی چالش‌های مالیاتی اصناف در خبرگزاری فارس حضور یافتند و به مباحثی مانند شناسایی اصناف حقیقی برای پرداخت مالیات، به روز شدن اطلاعات مالیاتی، تأثیر تفاهم اصناف و سازمان امور مالیاتی بر روند وصول مالیات و مسائلی از این قبیل بحث و تبادل نظر شد.

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف کشور در پاسخ به اینکه چقدر از برگه‌های قطعی مالیاتی سال قبل هنوز باقی مانده که به اصناف داده نشده است، گفت: تقریبا بدون استثنا اصناف هر ساله با سازمان مالیاتی به توافق می‌رسیدند و اینکه این توافقنامه آیا به حق بوده یا نه بحث دیگری است ولی در هر صورت هر دو از این مسئله منتفع می‌شدند و دولت خیلی سریع به پولش می‌رسید و مؤدی هم تکلیف خودش را می‌دانست.



50 درصد اصناف برگه قطعی مالیاتی سال 91 را گرفته‌اند

وی ادامه داد: اما متأسفانه سال قبل شرایط فراهم نشد و در نتیجه تا جایی که اطلاع دارم تعداد برگه‌های قطعی که تاکنون به اصناف داده شده به 50 درصد هم نمی‌رسد که کمی در کار ما خلل ایجاد می‌کند.

رئیس اتاق اصناف تهران با تأکید بر اینکه اکنون تمهیداتی اندیشیده شده تا بخشی از اختیارات به مراکز سپرده شود تا شاید بتوان برگه‌های قطعی سال 91 تا پایان شهریور ماه به مؤدیان ارائه کرد.

فاضلی با اشاره به اینکه امسال تعامل دولت و مردم شکل جدی‌تری به خود گرفته و کسی در پی اذیت و آزار کسی نیست، تصریح کرد: از مجموعه اصناف کشور می‌خواهم تا در جهت اجرایی کردن تفاهمنامه مالیاتی سنگ تمام بگذارند و اجازه ندهند خللی در آن ایجاد شود.

وی در مورد مزایای اظهارنامه‌های مالیاتی الکترونیکی نیز گفت: اصناف ما باید از این مرحله عبور کنند و از شکل سنتی درآیند چرا که در نهایت به نفع خودشان خواهد بود.



طبقه بندی سقف افزایش مالیات اصناف به سه دسته

رئیس اتاق اصناف کشور در مورد نحوه افزایش مالیات اصناف در سال جدید نیز گفت: برخی می‌گفتند برای همه اصناف مالیات را 15 درصد افزایش دهیم، اما ما معتقدیم که بنگاه‌های ضعیف با این کار صدمه بیشتری می‌بینند و بنگاه‌های قوی سودش را می‌برند، تا امسال سازمان مالیاتی به نوعی این مسئله را قبول نمی‌کرد. ولی باید این را هم در نظر گرفت که بیش از 80 درصد واحدهای صنفی کوچک هستند و مشمول طبق مالیات تا سقف یک میلیون تومان می‌شوند که امسال افزایش 4 درصدی مالیات برایشان در نظر گرفته شده است.

به گفته فاضلی آنهایی هم که سقف مالیاتی‌شان یک تا 3 میلیون تومان است 12.5 درصد مجموعه اصناف را تشکیل می‌دهند که مالیات‌شان 9 درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: در نهایت 7.5 درصد سقف مالیاتی بالای 3 میلیون تومان دارند که افزایش 14 درصدی مالیات در سال جدید برایشان اعمال خواهد شد.



یک سوم جمعیت شاغل کشور متاثر از اصناف است

رئیس اتاق اصناف کشور گفت: باید پذیرفت اصناف جزو بخش‌های اصلی نظام هستند چرا که به طور رسمی 2 میلیون و 700 هزار واحد صنفی در مجموعه تولید، خدمات فنی و توزیع فعالند که حداقل 7.5 میلیون شغل در کشور ایجاد کرده‌اند یعنی چیزی حدود یک سوم جمعیت شاغل کشور متأثر از بخش اصناف است.

فاضلی با بیان اینکه دولت باید تمهیداتی فراهم می‌کرد و 2 تا 3 درصد از این صنف نسبت به بقیه کمتر مالیات می‌گرفت، گفت: این موضوع به جایی برنمی‌خورد و به نوعی اگر دولت می‌خواهد از این بحرانی که فعلاً گرفتار آن شده بیرون بیاید این موضوع با تکیه بر بخش اشتغال و اصناف اتفاق می‌افتد چرا که بنگاه‌های کوچک و متوسط بیشترین ظرفیت را دارند و بیشتر در معرض دید هستند.

وی خطاب به اقتصاددانان گفت: از اول انقلاب تا به امروز بیشترین هجمه را به اصناف وارد کرده‌اند در حالی که این اصناف هستند که مالیات را می‌پردازند و آنهایی که راه را دور می‌زنند تا مالیات را نپردازند و دلالی‌های غیر مفیدی را در 8 تا 10 سال گذشته ایجاد کرده‌اند سرمایه کشور را بعلیده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه چرا اصناف هنگام پرداخت مالیات مقاومت می‌کنند، اذعان داشت: موضوع به این شکلی که می‌گویید نیست. یقینا در بحث مالیات در سال‌های 1362 - 1363 مقاومت‌هایی در بازار شکل گرفت تا حدی که برخی بزرگان خدمت حضرت امام(ره) رسیدند تا مشکل را حل کنند، اصناف دو مورد دارند متأسفانه قانون وقتی تدوین می‌شود برخی موارد غیرکارشناسانه تصویب و ابلاغ می‌شود در برخی موارد هم دولت در اجرا سخت‌گیری می‌کند. قوانینی که در سایر ممالک تصویب و اجرا می‌شود را ببینید بعد قضاوت کنید اینجا هر چند سال یک بار قانون تغییر داده شده و اجرا می‌شود.

فاضلی به نکته دیگری اشاره کرد مبنی بر اینکه تصدی دولت بر 80 درصد اقتصاد کشور است و گفت: تا 5- 6 سال پیش بخش اقتصادی بیش از 80 درصدش قائم به دولت بود و الان هم که قرار است به بخش خصوصی واگذار شود باید دید این موضوع چقدر واقعا محقق شده و الان نهاد مردمی خیلی کم داریم.

وی ادامه داد: سال قبل در برخی موارد تا بیش از 60 درصد توافقات مالیاتی قبلی تحت‌الشعاع قرار گرفت و ببینید چقدر از شمول توافق خارج شدند.



روش دریافت مالیات بر ارزش افزوده را غلط می‌دانیم

فاضلی در مورد مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: در همه جای دنیا از خریدار نهایی مالیات بر ارزش افزوده را می‌گیرند و مشتری خارجی نیز در فرودگاه پولش را می‌گیرد ما روش افزایش در این بخش را غلط می‌دانیم که برخی کالاهای سرمایه‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد چرا که در برخی کالاها 3 بار مالیات گرفته می‌شود و این جمله که بازار در برابر پرداخت مالیات مقاومت می‌کند جمله درستی نیست.

وی ادامه داد: مالیات حقوق حقه‌ای است که هم تکلیف می‌دانیم که مالیات اصناف را نقد کنیم و به دولت بپردازیم. یک جاهایی اشکالاتی داریم که با تعامل برطرف می‌شود ولی یک جاهایی هم برخی آقایان شیطنت می‌کنند و نمی‌خواهند دولت و بازار آسوده باشد مثلا آن سر و صدایی که در بخش طلا و جواهر به وجود آمد آیا اصناف سر و صدا کردند یا یک جریان سیاسی در کار بود؟



حلاوت واسطه گری سرمایه ملی را فراری داد

وی رونق گرفتن واسطه‌گری را یکی دیگر از مشکلات پیش روی اصناف دانست و گفت: ببینید دهه اول انقلاب چقدر واحد تولیدی داشتیم و الان چقدر داریم متأسفانه شیرینی و حلاوتی که در بخش واسطه‌گری ایجاد کردیم سرمایه ملی را فراری داد.

وی در پاسخ به اینکه اصناف چقدر از فارغ‌التحصیلان آموزش دیده برای محاسبات خود استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد چندان رغبتی به این کار ندارد نیز گفت: وقتی درآمد یک بنگاه کوچک در سال به 28 میلیون تومان هم نمی‌رسد نمی‌توان توقع داشت به یک حسابرس 8 میلیون تومان حقوق بدهد تا کارش را سر و سامان دهد. ما معتقدیم مالیات حق دولت است که باید پرداخت شود اما وقتی کسی پیش مرجع تقلید می‌رود سعی می‌کند اموالش را کمتر ابراز کند حال اینکه دیگر مالیات است!

رئیس اتاق اصناف کشور بر این نکته تأکید کرد که ما خودمان حواسمان به همه چیز هست و مثلا سال گذشته یک طلا و جواهر فروش در غرب تهران یک میلیون و 300 هزار تومان مالیات داده ما این مسائل را اصلاح می‌کنیم تا حق دولت هم احیا شود اما از طرف یکسری مشکلات و تبعات در بازار داریم که مسائل امنیتی و سیاسی کشور را هم باید لحاظ کرد چرا که دنیا از بیرون مباحث اخلاقی و اقتصادی ما را هدف قرار داده است.

همین گروه‌های متخاصم که دور و بر کشور ما جولان می‌دهند را برای ما تربیت کرده‌اند که می‌طلبد ما کمی استنکاف کنیم و از طرفی از حقوق دولت هم دفاع کنیم چرا که ما به دنبال ترمیم روابط هستیم.

وی در پاسخ به اینکه نصب دستگاه‌های POS‌که قرار بود برای شفاف سازی درآمد اصناف نصب شود به کجا رسید، گفت: اولین ایراد به ساختار خود اصناف مترتب است و ما چند سال است از این موضوع عقبیم، ما به بنگاه‌هایمان در این بخش آموزش نداده‌ایم و آنها را به روز نکرده‌ایم، متأسفانه کمی از بی‌علمی می‌نالیم و نتوانسته‌ایم زلف دانشگاه را با این بخش گره بزنیم، دولت‌ها هم گذری با این بخش برخورد کرده‌اند و بنا داریم تا 6 ماه آینده همه اصناف به دستگاه‌های POS مجهز شوند که گام بلندی در جهت رفع تبعیض مالیاتی خواهد بود.


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد