اونس طلا2317.05
مظنه15,076,000
18 گرم3,480,300
ارزش سکه33,966,228
قدیم (بهار)38,300,000
جدید (امامی)41,700,000
نیم23,900,000
ربع15,000,000

افت 34 هزار و 800 واحدی شاخص بورس تهران/چرا بورس سقوط کرد؟/بورس فردا به کدام سو می رود؟

روند کاهشی شاخص بورس همچنان ادامه دارد و این شاخص امروز نیز بیش از ۳۴ هزار واحد کاهش یافت.

به گزارش سایت طلا ،بورس اوراق بهادار تهران این روزها در دور کاهش شاخص و افت قیمت قرار گرفته، به گونه‌ای که امروز هم در پایان معاملات شاخص کل با کاهش 34 هزار و 847 واحد به رقم یک میلیون و 301 هزار و 739 واحد رسید.

شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن امروز نسبت به روز قبل 2.6 درصد کاهش یافته و با کاهش 4 هزار و 55 واحد به رقم 380 هزار و 281 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران که حدود دو ماه پیش به مرز 7 میلیون میلیارد تومان رسیده بود، امروز به 4 میلیون و 949 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله گران در بورس تهران بیش از 5 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 547 هزار نوبت معامله و به ارزش 4 هزار و 391 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بوده که حکایت از کاهش شاخص نسبت به روز قبل دارد، به گونه‌ای که شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی و شاخص کل بورس هر کدام 2.6 درصد کاهش یافتند.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هم وزن و شاخص قیمت سهام با معیار هم وزن هر کدام 1.1 درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور 2.3 درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس 3.3 درصد کاهش یافته و شاخص بازار دوم بورس 1.6 درصد افت کرد.

امروز نمادهایی که در گذشته شاخص‌ساز بودند، در کاهش شاخص کل مؤثر بوده، به طوری که نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، پالایش نفت اصفهان، سرمایه گذاری امید، گل گهر و پالایش نفت تهران به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص کل بورس را داشته‌اند.

نمادهای پرتراکنش در بورس تهران امروز شامل ایران خودرو، سرمایه‌گذاری سیمان تأمین، تأمین سرمایه امین، فولاد مبارکه اصفهان، زرماکارون، نیروی برق آبادان و ملی مس بودند.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز بیش از ۲۹۰ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۶ هزار و ۱۷۹ واحد ثابت ماند.

همچنین در این بازار یک میلیارد و ۲۱۵ هزار برگه سهم به ارزش ۲۳ هزار و ۸۰۸ میلیارد ریال داد و ستد شد.

امروز نمادهای شهرسازی و خانه سازی باغمیشه (ثباغ)، توسعه مسیر برق گیلان (بگیلان)، جنرال مکانیک (رنیک)، برق و انرژی پیوند گستر پارس (بپیوند)، شرکت صنایع غذایی مینو شرق (غمینو) و صنعتی دوده فام (شصدف) با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند.

همچنین نماد سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، پلیمر آریا ساسول (آریا)، بانک دی (دی)، پتروشیمی مارون (مارون)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر)، فرابورس ایران (فرابورس)، گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان) و شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع) تاثیر منفی بر شاخص این بازار را داشتند.

چند اتفاق که باعث سقوط شاخص شد

در این راستا، روزبه شریعتی-تحلیلگر بازار سرمایه، با تاکید بر اینکه انتظار نمی رفت شاخص از کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رد و وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد شود، اظهار کرد: انتظار می رفت شاخص کل کفی که پیش از این حفظ کرده بود، یعنی همان کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را تا انتخابات آمریکا حفظ کند و پس از انتخابات آمریکا متغیرها را بسنجد.

وی ادامه داد: اما چند اتفاق به صورت همزمان رخ داد که همه را شوکه کرد. نخست موضوع افزایش نرخ سود سپرده های بانکی بود. باید به این توجه داشت که حتی افزایش دو درصدی نرخ سپرده های بانکی برای افرادی که سرمایه های کلان دارند بسیار مهم است و این افراد ترجیح می دهند سرمایه خود را وارد بازار بانک کنند. از سوی دیگر بحث نرخ گذاری دستوری در بورس کالا مطرح شد. به دلیل از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاران به دولت که مردم را دعوت کرده بود وارد بورس شوند، علی رغم تکذیب های پی در پی سرمایه گذاران به شدت ترسیدند. هرچه بیشتر تکذیبیه می آمد سهامداران بیشتر می ترسیدند!

این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه افزایش نرخ سپرده های بانکی به صورت رسمی ابلاغ نشد، گفت: این موضوع به صورت شفاهی اتفاق افتاده است! بسیاری از بانکهای خصوصی با سپرده گذاران تماس می گیرند و نرخهای ٢٠ درصد را برای سود سپرده پیشنهاد می دهند.

شریعتی با تاکید بر اینکه عقبگرد شاخص کل به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نتیجه بی اعتمادی شدید مردم و سرمایه گذاران است، اظهار کرد: حتی من هم به عنوان تحلیلگر نمی توانم درمورد اینکه کف بازار کجا است، با قاطعیت صحبت کنم. انتظار می رفت بازار در محدوده ای توقف کند تا نتیجه انتخابات آمریکا مشخص و سیاست های پولی کشور شفاف شود.

بورس فردا به کدام سو می رود؟

از اولین روز هفته گذشته تا به امروز روند شاخص کل در تمام روزهای معاملات نزولی بود و شاخص کل با از دست دادن محدوده حمایتی یک میلیون و 500 هزار واحدی، افت دیگری را تجربه کرد.

مهرداد رئیسی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دلیل مثبت نمادهای خودرویی بیان کرد: نماد خودرو به دلیل دریافت مجوز افزایش 25 درصدی محصولات خود روندی مثبت داشت و بر بازار سهام نیز تاثیر زیادی گذاشت.

این کارشناس در رابطه با روند بازار فردا بیان کرد: به نظر می‌رسد روند بازار سهام فردا نیز منفی باشد زیرا صف‌های فروش امروز بازار جمع نشد، به همین دلیل بازار فردا ادامه روند امروز خواهد بود.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد