اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

شاخص بورس بالاخره صعودی شد/سیر صعودی سهام تا کی ادامه دارد؟/توصیه دولت به سرمایه‌گذاران در بورس

بازار سرمایه که در روزهای گذشته برمدار نزول در حرکت بود امروز کمی روند صعودی به خود گرفت و شاخص کل بورس تاکنون ۱۲۲۵ واحد رشد کرده است.

به گزارش سایت طلا، اوراق بورس بهادار تهران در روز گذشته با کاهش حدود 90 هزار واحدی شاخص کل روبه‌رو شده بود که عمدتا ناشی از رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران حقیقی بود، امروز گر چه در ابتدای بازار شاخص کل ریزشی بود، اما با باز شدن نماد شستا شاخص کل در نهایت 2129 واحد افزایش یافت و به رقم یک میلیون و 815 هزار و 695 واحد رسید.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن امروز 2824 واحد کاهش یافته و به رقم 487 هزار و 740 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار که ناشی از ارزش تعداد سهام در قیمت آن مربوط به همه شرکت‌های بورسی است، به بیش از 6 میلیون و 796 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بیش از 15.3 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 1.5 میلیون نوبت معامله و به ارزش 16 هزار و 374 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همچنین معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از 6 هزار و 288 میلیارد تومان داد و ستد کردند که مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس امروز به بیش از 22 هزار و 662 میلیارد تومان رسید.

امروز شاخص کل بورس تنها 0.12 درصد رشد کرد، شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 0.12 درصد افزایش یافت، شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن و نیز شاخص قیمت با معیار هموزن هر کدام 0.58 درصد کاهش یافتند.

شاخص آزاد شناور بدون تغییر ماند.

شاخص بازار اول بورس فقط 0.6 درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس که معاملات عمده در آن انجام می‌شود، تنها 0.2 درصد افزایش یافت.

امروز نماد شستا، فولاد مبارکه و ملی مس به ترتیب بیشترین اثر افزایش در شاخص کل بورس را داشتند. همچنین نمادهای مخابرات، کشتیرانی، همراه اول و ایران‌خودرو به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را بازی کردند.

نمادهای پربیننده امروز در بورس تهران شامل فولاد مبارکه اصفهان، صنایع ملی مس ایران، بانک صادرات ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک پارسیان، بانک تجارت و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو بوده است.

در آن سوی بازار سرمایه فرابورس که به کار امروز خود خاتمه داده است با ۲۰۶ واحد کاهش رقم ۱۹ هزار و ۱۳۵ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۵۸۶ هزار معامله انجام داده‌اند که ۶۲ هزار و ۲۲۸ میلیارد ریال ارزش داشت.

پتروشیمی مارون، پتروشیمی تندگویان، بانک دی و سهامی ذوب‌آهن اصفهان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل سنگ آهن گوهرزمین، بیمه پاسارگاد و شرکت آهن و فولاد ارفع نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

براساس این گزارش برای جلوگیری از بروز اختلال در هسته معاملاتی بورس، از امروز معاملات بازار بورس به دو قسمت تقسیم شده است و برخی نمادها بین ساعت ۸:۴۵ تا ۱۱:۴۵ و برخی دیگر نیز بین ساعت ۱۲:۱۵ تا ۱۵ معامله می‌شوند، بنابراین معاملات در بازار بورس تا ساعت ۱۵:۱۵ ادامه دارد.

سیر صعودی سهام تا کی ادامه دارد؟

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت نیوزدر رابطه با دلایل مثبت شدن شاخص بازار سهام گفت: افت قیمتی که در چند روز اخیر شاهد بودیم باعث جذابیت قیمت سهم‌ها در بازار شد، همچنین افزایش قیمت دلار به کانال بالای ۲۳ هزار تومان و حمایت‌هایی که بعضی از نهادهای حقوقی بزرگ از بازار انجام دادند تا حدودی اطمینان را به بازار بازگرداند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اینکه آیا سیر صعودی شاخص بورس ادامه‌دار است؟ گفت: اینکه بخواهیم نظر بدهیم که بازار مثبت می‌ماند یا نه نیازمند کمی صبر است. معاملات دو سه روز آینده نشان دهنده ادامه سیر صعودی خواهند بود، اگر ارزش معاملات به همین صورت فعلی یعنی حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان باشد و بازار تا آخر هفته روند خوبی را طی کند، می‌شود گفت که بازار روند نزولی را از سر گذرانده است.

وی در پایان افزود: به نظر من حجم معاملانی نشان دهنده این است که روند معاملات سیر نزولی را از سر گذرانده اما باز هم باید تا آخر این هفته صبر کرد.

توصیه دولت به سرمایه‌گذاران در بورس

رییس دفتر رییس جمهور گفت: توصیه دولت به فعالان ‎بورس و مردمی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، این است که هیجانی تصمیم نگیرند.

محمود واعظی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت:

«‏فراز و فرودهای مقطعی ‎بازار سرمایه بخشی از ماهیت این بازار است. توصیه دولت به فعالان ‎بورس و مردم عزیزی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، این است که هیجانی تصمیم نگیرند. سیاست مبنایی دولت حمایت از بازار سرمایه و تقویت آن است.»

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد