اونس طلا2338.99
مظنه15,247,000
18 گرم3,519,700
ارزش سکه34,351,491
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,150,000
نیم24,800,000
ربع14,900,000

تداوم سقوط دلار در بازارهای جهانی/هشدار مقام سابق صندوق بین المللی پول درباره سقوط دلار آمریکا

در معاملات امروز بازارهای جهانی تنش های بین چین و آمریکا، دلار را مجددا ریزشی کرد.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، در آخرین روز از معاملات هفتگی ارزش دلار مجددا ریزش کرد تا ارزش دلار در یک هفته اخیر ۱.۵ درصد افت کند و به کمترین سطح ثبت شده خود دو طول ۱۸ ماه اخیر برسد. به گفته تحلیل گران ارزی، هم تنش ها با چین و هم افزایش تمایل معامله گران برای خرید یورو، فشار عرضه اسکناس سبر را تشدید و آن را عقب رانده است.

دور تازه تنش های بین آمریکا و چین بار دیگر تقاضا برای ارزهای امن را تقویت و معامله گران را نسبت به وقوع یک جنگ ارزی دیگر نگران کرده است. چین بیش از یک تریلیون دلار اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا را در اختیار دارد که می تواند از آن به عنوان یک سلاح موثر ضد دلار استفاده کند.

به گفته میچ مک کانل- رییس سنای آمریکا، نمایندگان جمهوری خواه سنا به زودی از طرح پیشنهادی خود برای حمایت بیشتر از بخش های مختلف اقتصادی این کشور رونمایی خواهند کرد. پیش از این استیون منوچین، وزیر خزانه داری با ارسال نامه ای به اعضای کنگره از آن ها خواسته بود تا مقدمات اجرایی شدن یک بسته حمایتی دیگر را تسهیل کنند. به زودی اعتبار لایحه حمایتی فعلی که مجوز پرداخت یارانه نقدی مستقیم به شهروندان را می دهد، به پایان می رسد. منوچین گفته است تمرکز بسته جدید کماکان روی حمایت از خانوارهای با درآمد پایین و متوسط و کسب و کارهای خرد خواهد بود.

اقدام آمریکا در اجرایی کردن یک بسته حمایتی دیگر در شرایطی صورت می گیرد که پس از چندین ماه بحث، سرانجام سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بر سر لایحه حمایت مالی برای تقویت رشد اقتصادی و کاستن از تبعات ناشی از کرونا با یکدیگر به توافق رسیدند.

کمیسیون اروپا اعلام کرد ۷۵۰ میلیارد یورو به مجموع اعتبارات قبلی خواهد افزود که این منابع صرف حمایت از بخش های مختلف اقتصادی به شکل وام یا کمک هزینه خواهد شد و میزان تخصیص آن به هر کشور نیز بستگی به شدت شیوع کرونا در آن خواهد داشت. بدین ترتیب مجموع اعتبارات تخصیص یافته اتحادیه اروپا برای مقابله با پیامدهای کرونا به رقم دو تریلیون یورو رسید.

خوان پرز، معامله گر ارزی در واشنگتن گفت: از مدت ها پیش همه منتظر نهایی شدن این بسته محرک بودند و حالا که در خصوص اجرایی شدن و بازه زمانی آن بین کشورهای اروپایی وحدت نظر به وجود آمده است، کسانی که روی یورو شرط بسته بودند خوشحال هستند. این بسته از این جهت هم اهمیت دارد که کشورهای اروپایی بار دیگر بر سر مساله ای مهم و بزرگ با یکدیگر به اشتراک نظر رسیدند و وحدت خود را نشان دادند.

در آسیا، هر چند رشد اقتصادی چین در سطح مثبت باقی مانده است، اما آمارهای منتشر شده نشان می دهد که برای پنجمین ماه متوالی، رشد بخش خرده فروشی در سطح منفی باقی مانده است و این مساله می تواند بر ضعیف باقی ماندن سطح تقاضا در یکی از بزرگ ترین بازارهای مصرفی جهان و در نتیجه تجارت جهانی اثر منفی بگذارد.

نشانه هایی از وقوع جنگ ارزی بین پکن و واشنگتن باعث نگرانی فعالین بازار ارز شده و همین مساله به تقویت ارزهای امن نظیر فرانک منجر شده است.

اختلافات چین و آمریکا از مساله هنگ کنگ به تایوان کشیده شده و چین تهدید کرده است غول اسلحه سازی " لاکهید مارتین" را در صورت اصرار به فروش تسلیحات به تایوان تحریم خواهد کرد.

اخبار مربوط به پیشرفت در ساخت واکسن کرونا نیز دیگر خبر مهم در صدر کانون توجه معامله گران بوده است. دانشگاه آکسفورد اعلام کرده که واکسنش با موفقیت، سطح ایمنی افراد آزمایش شده در آفریقای جنوبی، انگلیس و برزیل را افزایش داده و حالا قرار است کار آزمایش روی یک نمونه نسبتا بزرگ در آمریکا انجام شود که در صورت موفقیت آمیز بودن آن، احتمالا از اواخر امسال شاهد تولید انبوه این محصول برای عرضه جهانی آن خواهیم بود. تاکنون انگلیس، هلند، فرانسه و آمریکا خواستار دریافت این واکسن شده اند.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۴.۳۱۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۸۴ دلار اعلام شد.

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۲۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۷۸ دلار مبادله شد. یورو ۰.۴۱ درصد بالا رفت و با ورود به کانال ۱.۱۶ به ۱.۱۶۳ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۹۲ درصد کاهش به ۱۰۵.۸۳۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۰۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۱۶ یوان چین اعلام شد.

هشدار مقام سابق صندوق بین المللی پول درباره سقوط دلار آمریکا

ژو مین، مدیر ارشد سابق صندوق بین المللی پول، هشدار داد که وضعیت دلار به عنوان ارز اصلی مورد استفاده در جهان به علت افزایش بدهی دولت آمریکا در خطر است.

هشدار وی در حالی صورت می گیرد که انتظار می رود ایالات متحده اقدامات محرک مالی خود را برای تسکین بحران اقتصادی ناشی از بیماری همه گیر کووید-19 افزایش دهد.

کنگره آمریکا دور جدیدی از کمک های مالی را در نظر گرفته است که احتمالاً حداقل 1 تریلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت. این کمک علاوه بر 2 تریلیون دلاری است که اوایل سال جاری به تصویب رسیده بود.

ژو که از سال 2011 تا 2016 معاون مدیر عامل صندوق بین المللی پول بود و اکنون رئیس مؤسسه ملی تحقیقات مالی در دانشگاه تسینگوا در پکن است، گفت: با توجه به اینکه بانک مرکزی آمریکا سیاست پولی تهاجمی خود مبنی بر "تسهیل کمی" (quantitative easing)را همچنان ادامه می دهد، خطر از دست رفتن ناگهانی اعتماد به دلار افزایش می یابد.

وی گفت: نگرانی این نیست که آیا دلار آمریکا در آینده شاهد کاهش 30 درصدی ارزش باشد، بلکه این است که یک واقعه انفجاری رخ خواهد داد که باعث از دست رفتن ناگهانی اعتماد به دلار آمریکا و فروپاشی بازار آن شود.

وی افزود: در عین حال، شرکتهای جهان اکنون نسبت به زمان بحران مالی جهانی در سال 2008 بسیار آسیب پذیرتر هستند، چرا که نرخ بهره پایین موجب شده است شرکت ها به شدت تمایل به گرفتن وام داشته باشند.

این مقام مسئول توضیح داد که در حالی که سیاست تهاجمی بانک مرکزی آمریکا در تسهیل شرایط مالی و جلوگیری از سقوط اقتصاد موفق بوده است، شرکتها هنوز هم ممکن است ورشکسته شوند در حالی که باید کار خود را با هنجارهای جدیدی مانند اقدامات فاصله گذاری اجتماعی تطبیق دهند.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد