اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

سازمان حمایت شرایط سازماندهی بازار خودرو را به استانداران ابلاغ کرد/ چرا قیمت‌های جدید خودرو اعلام نمی‌شود؟

به‌اعتقاد فعالان بازار اگر سرگردانی خریداران و فروشندگان در اعلام قیمت‌های جدید ادامه داشته باشد بازار مسیر خود را طی خواهد کرد و روند افزایش قیمت‌های خودرو آغاز خواهد شد.رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از وجود تعداد زیادی خودروی صفر کیلومتر در پارکینگ‌های عمومی و خصوصی شهرها به ویژه شهرهای بزرگ و کلان شهرها خبر داد و اعلام کرد که حداکثر ظرف مدت یک هفته ضمن اطلاع رسانی به بهره برداران پارکینگ‌ها، این پارکینگ‌ها تخلیه و خودروهایی که برای استفاده شخصی افراد خریداری شده به آنها تحویل داده شود تا مورد استفاده قرار گیرد

به گزارش سایت طلا ، در زمان حاضر 9 روز از اعلام مجوز افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا می‌گذرد اما هنوز خبری از اعلام قیمت جدید انواع خودروها نیست و همین آمار باعث شده است خریدار و فروشنده در بازار خودرو سرگردان باشند و همچنان معاملات متوقف باشد.

از یک طرف مسئولان وزارت صنعت می‌گویند که قیمت‌های جدید باید توسط شورای رقابت اعلام شود اما شورای رقابت خود را براساس قانون مکلف به تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو می‌داند و معتقد است: ما به هیچ عنوان مرجع اعلام قیمت‌های جدید نیستیم و ستاد تنظیم بازار باید براساس دستورالعمل قیمت‌ها را تعیین و به خودروسازان ابلاغ کند.

جالب اینجاست خودروسازان هم گویا تمایلی به اجرای دستورالعمل ندارند و همچنان در تلاش برای افزایش بیشتر قیمت محصولات خود هستند.

پاسکاری وزارت صنعت، ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت و شورای رقابت در اعلام قیمت‌های جدید خودرو باعث شده است فروشندگان و خریداران خودرو هر روز سردرگم‌تر از دیروز برای آغاز معاملات باشند و هیچ مسئولی هم پاسخی قانع‌کننده در چرایی عدم اعلام قیمت‌ها ندارد و فقط دیگری را مسئول می‌داند.

به‌اعتقاد فعالان بازار اگر این سرگردانی در اعلام قیمت‌های جدید ادامه داشته باشد بازار مسیر خود را طی خواهد کرد و روند افزایش قیمت‌های خودرو آغاز خواهد شد.

سازمان حمایت شرایط سازماندهی بازار خودرو را به استانداران ابلاغ کرد

با توجه به التهابات ایجاد شده در بازار در هفته‌های اخیر و افزایش بی رویه و غیرمتعارف قیمت خودرو و با تاکید رئیس جمهور بر ساماندهی بازار خودرو و برخورد با سودجویان و متخلفین و همچنین براساس تصمیمات کارگروه تنظیم بازار، عباس تابش با صدور نامه‌ای به استانداران سراسر کشور بر اتخاذ تمهیدات لازم و اقدامات پیشگیرانه در زمینه ساماندهی بازار خودرو تاکید کرد و از استانداران سراسر کشور خواست در چارچوب این سیاست‌ها، همه تلاش خود را به منظور فروکش کردن التهابات موجود و ساماندهی بازار خودرو به کار گیرند.

عباس تابش در این بخشنامه خطاب به استانداران سراسر کشور گفت: از آنجا که طبق بررسی‌های انجام شده تعداد زیادی خوردو صفر کیلومتر که در ماه‌های اخیر تحویل شده توسط برخی افراد سودجو در پارکینگ‌های عمومی و خصوصی شهرها به ویژه شهرهای بزرگ و کلان شهرها با هدف افزایش قیمت و برهم زدن نظم و تعادل بازار دپو و نگهداری می‌شود، مقرر شده حداکثر ظرف مدت یک هفته ضمن اطلاع رسانی به بهره برداران پارکینگ‌ها، این پارکینگ‌ها تخلیه و خودروهایی که برای استفاده شخصی افراد خریداری شده به آنها تحویل داده شود تا مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین تاکید کرده که "خودروهایی که با هدف سودجویی و کسب منافع بیشتر توسط واسطه‌ها و دلالان نگهداری می‌شود به بازار عرضه و با قیمت‌های مصوب تعیین شده به فروش برسد".

معاون وزیر صنعت در این نامه تاکید کرده که "نگهداری خودرو در حکم احتکار بوده و در چارچوب ضوابط تعزیری وقضایی اعمال قانون خواهد شد".

همچنین در پایان این نامه آمده است: به استانداران اعلام شده است تا دستگاه‌های متولی و مرتبط در سطح استان ضمن اهتمام ویژه به این موضوع، شرایط را برای رسیدن خودرو به مصرف کنندگان واقعی فراهم تا دست دلالان و سودجویان از این بازار کوتاه شود.

در پی افزایش قیمت نجومی در بازار خودرو در نهایت در جلسه روز دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت ماه در ستاد تنظیم بازار مقرر شد که قیمت خودروهای سایپا ۲۳ درصد و قیمت محصولات ایران خودرو ۱۰ درصد افزایش یابد و قیمت خودرو در کف بازار هم شامل قیمت درب کارخانه به علاوه حداکثر ۱۰ درصد سود باشد.

همچنین در این جلسه مقرر شد محدودیت‌های جدیدی برای متقاضیان خودرو اعمال شود، برای مثال هر کدملی فقط یک خودرو می‌تواند بخرد و در موقع ثبت نام کارت ملی، گواهی نامه، حساب بانکی و سیم کارت باید به نام شخص متقاضی ثبت نام باشد و در صورت مهیا نبودن هر یک از این شرایط امکان ثبت نام برای شخص فراهم نخواهد شد.

همچنین متقاضی باید سن بالای ۱۸ سال و گواهینامه رانندگی داشته باشد و در ۳۶ ماه گذشته از هیچ یک از خودروسازان خودرویی دریافت نکرده باشد. چند روز بعد هم وزارت صمت اعلام کرد که پارکینگ ها حق پذیرش خودرو بدون پلاک را ندارند و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان طی اطلاعیه‌ای به خریداران هشدار داد که در هنگام خرید خودرو صفر کیلومتر از بازار آزاد به وضعیت اعتبار گارانتی خودرو توجه کنند، چراکه خودروهایی که تا سه ماه بعد از تحویل خودرو برای سرویس اولیه مراجعه نکند، گارانتی خودرو آنها از درج اعتبار ساقط خواهد شد.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد