اونس طلا2153.65
مظنه14,187,000
18 گرم3,275,000
ارزش سکه31,963,311
قدیم (بهار)36,000,000
جدید (امامی)38,750,000
نیم23,150,000
ربع14,400,000

بورس بازی بلدید؟

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به این که آشنایی با بورس و فعالیت در آن نقش موثری در زندگی افراد دارد، گفت: متاسفانه همه افراد جامعه بورس و فرصت‌های آن را نمی‌شناسند.

با بیان اینکه از نظر اقتصادی بازار کشورها به چهار گروه اصلی شامل بازار کالا، بازار پول، بازار کار و بازار سرمایه می‌شود، توضیح داد: در یک نگاه کلی نوع دارایی بازارها را می‌توان به دو نوع بازار دارایی‌های فیزیکی و بازار دارایی‌های مالی تقسیم کرد به گونه‌ای که در بازار دارایی‌های فیزیکی خریداران و فروشندگان به مبادله دارایی‌هایی با ماهیت فیزیکی می‌پردازند و در بازار مالی اشخاص حقیقی و حقوقی به معامله اوراق ضمانت مالی نظیر سهام و اوراق قرضه می‌پردازند.

وی تصریح کرد: تاریخچه پیدایش بورس به قرن پانزدهم میلادی یعنی زمانی که بازرگانان و کسبه شهری در شمال غربی بلژیک در مقابل خانه بزرگ زاده‌ای بنام «واندر بورس» جمع می‌شدند و به داد و ستد کالا، پول و اوراق بهادار خود می‌پرداختند، بر می‌گردد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اولین بورس دنیا در قرن هفدهم میلادی در یکی از شهرهای هلند تشکیل شد، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۴۵ قانون تشکیل بورس در ایران تصویب و در بهمن ۴۶ بورس تهران فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۸۷ فرا بورس با هدف مبادله اوراق بهادار شروع به فعالیت کرد، گفت: کار اصلی بورس اوراق بهادار این است که زمینه‌ای فراهم می‌آورد تا دو گروه از مردم به طور قانونی در یک فعالیت اقتصادی، شریک و علاوه بر تأمین نیازهای یکدیگر از منفعت و سود این فعالیت بهره مند شوند.

چاوش‌زاده، این دو گروه را سرمایه گذاران و سرمایه پذیران دانست و بیان کرد: در بورس اوراق بهادار، سهام و اوراق بهادار شرکت‌های خصوصی و دولتی طبق قانونی مشخص خرید و فروش می‌شوند و به مرجعی برای جمع آوری پس اندازهای ریز و درشت مردم تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه آشنایی با بورس و فعالیت در آن نقش مؤثری در زندگی افراد دارد، اظهار کرد: فعالیت در بورس فرصتی را فراهم می‌کند تا وضعیت اقتصادی افراد بهبود یابد این در حالی است که همه افراد جامعه بورس را نمی‌شناسند و با نحوه سرمایه گذاری در آن آشنا نیستند.

چاوش‌زاده با اشاره به اینکه در چند سال اخیر مردم با راه‌های استفاده از اندوخته‌های خود آشنا نبودند و پس اندازهای خود را در بانک سپرده می‌کردند، افزود: امروزه روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری منابع مالی به وجود آمده به طوری که ضمن حفظ ارزش دارایی باعث ارزش افزوده آنان نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه بورس با ایجاد فضایی مناسب و قانونمند شرایطی فراهم می‌آورد تا تمامی خواسته‌های طرفین با حفظ حقوق آنها میسر شود، اظهار کرد: در شرایط فعلی هر فردی می‌تواند مالک تعدادی سهام شرکت شده و با سرمایه اندک خود در مالکیت یک شرکت بزرگ سهیم شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه ملاک سرمایه گذاران برای برای سرمایه گذاری علاوه بر کسب سود، مورد اطمینان و قانونی بودن مکان سرمایه گذاری و مطلع شدن از وضعیت سرمایه گذاری خود است، افزود: به همین منظور سرمایه گذاری در بورس می‌تواند فوایدی نظیر حفظ قدرت خرید سرمایه، ایجاد ارزش افزوده، قابلیت نقد شوندگی، مشارکت در تصمیم گیری‌ها و اطمینان از مکان سرمایه‌گذاری را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه قبل از هر سرمایه گذاری باید مواردی مدنظر قرار گیرد، ادامه داد: نگاه به سرمایه‌گذاری باید بلندمدت باشد و تنها از سرمایه مازاد خود استفاده کنند و از فروش همه دارایی خود برای سرمایه گذاری خودداری کنند.

چاوش‌زاده با اشاره به اینکه در استمرار سرمایه گذاری نباید به شایعات توجه کرد، تصریح کرد: در راستای کاهش ریسک در سرمایه‌گذاری باید سبد متنوعی از سرمایه گذاری تشکیل داد و به اطلاعیه‌های شرکت توجه شود.

این مسئول در پایان خاطرنشان کرد: افراد برای یک سرمایه گذاری مناسب باید به صورت غیر مستقیم در بورس و از طریق کارگزار، با علم و آگاهی و شناخت در مورد سهام اقدام کنند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد