اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دو عاملی که بازار نفت را وحشت زده کرده است

دو عامل اصلی پشت کاهش قیمت نفت وجود دارد، یکی شک و تردید بی جا در مورد تمایل اوپک به کاهش تولید است و دیگری دیدگاه منفی در مورد دورنمای اقتصاد جهانی .

نه تنها قیمت نفت حدود 40 درصد از اوایل اکتبر کاهش یافته است، بلکه از همان آغاز اولین دور کاهش تولید اوپک و متحدانش در ژانویه 2017 هم کمتر شده است .


دو عامل اصلی پشت این مسئله وجود دارد، یکی از یک شک و تردید بیجا در مورد تمایل به کاهش تولید نشأت می گیرد و دومین عامل از یک دیدگاه منفی در مورد دورنمای اقتصاد جهانی می آید .
توافق کاهش روزانه 1.2 میلیون بشکه ای تولید در ژانویه باید یک حداقل قیمتی را برای نفت ایجاد می کرد. کاهش قیمت نفت نشان می دهد که تاجران نسبت به اجرایی شدن این کاهش تردید دارند .


قسمت عمده بار کاهش تولید اخیر بر دوش عربستان است. وزیر نفت عربستان در وین قول داد که کشورش بیشتر از سال 2017 کاهش تولید داشته باشد. تاریخچه توافق اوپک و غیر اوپک تا حالا نشان می دهد که کشورهایی مثل عربستان، امارات و روسیه همیشه به قول خود عمل کرده اند، حتی اگر مدت زمانی طول کشیده باشد .
تولید نفت در ونزوئلا هم همچنان رو به کاهش است. کارگران از کشور فرار کرده اند و کمبود حفاظت از چاه ها و پمپ ها و خط لوله ها ظرفیت تولید را از بین برده است. تحریم های ایران هم با انقضای مهلت معافیت ها در ماه مه سخت تر خواهد شد و تولید را کمتر خواهد کرد .


بنابراین به این نتیجه می رسیم که تولید اوپک و متحدانش تا رقم 1.2 میلیون بشکه در روز در سال آینده پایین خواهد آمد، حتی اگر در ژانویه به این هدف نرسند .
برخی انگیزه های کاهش قیمت نفت مطمئناً مربوط می شود به تغییر تولید در آمریکا. سقوط قیمت پس از آن آغاز شد که وزارت انرژی آمریکا آمار تولید را در ماه اوت اعلام کرد که یک جهش غیر منتظره را در تولید آمریکا نشان می داد .
کمبود خط لوله در آمریکا باید تولید نفت را تا اواسط 2019 کاهش دهد. ولی آمار تولید نفت این کشور در نیمه دوم 2018 بیش از 500 هزار بشکه در روز در اکتبر و نوامبر افزایش داشته است. این ارقام نگرانی در مورد کمبود عرضه نفت اوپک را از بین میبرد .
ولی این تولید بالای نفت، حالا خود را در پیش بینی های عرضه/تقاضا در 2019 نشان داده است. این پیش بینی ها نشان می دهند اگر اوپک طبق قولی که داده تولید را کم کند، بازار در نیمه اول سال آینده متعادل می شود .
وزارت اطلاعات انرژی آمریکا، آژانس بین المللی انرژی و اوپک پیش بینی های خود را از رشد تقاضا برای 2019 کاهش داده اند. برخی مشاوران از این هم بدبین تر هستند. جی بی سی انرژی رشد کمتر از یک میلیون بشکه در روز را برای سال آینده پیش بینی می کند .


نگرانی های فزاینده در مورد وضعیت اقتصاد جهان، جنگ های تجاری، تاثیر مخرب برکسیت، افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، تهدید تعطیلی دولت آمریکا، همه با هم باعث کاهش قیمت نفت شدند .
این یعنی راه حل سقوط قیمت فعلی خارج از صنعت است.کاهش تولید ممکن است کمی قیمت را بالا ببرد، ولی هزینه های بالاتر تنها فشارهای منفی بر اقتصاد وارد می کند .

برچسب ها :
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد