اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

بورس بهترین بازار تامین نقدینگی بنگاه‌ اقتصادی/بانک‌ها توان وام‌ ده‌هزار میلیاردی ندارند

یک کارشناس بورسی با اشاره به برگشت بازار سهام به مدار مثبت تصریح کرد: بورس بهترین بازار برای تامین نقدینگی بنگاه‌‌های اقتصادی از طریق بازار اولیه است.

حسین خزلی خرازی با اشاره به برگشت بازار سهام به روند مثبت در روز جاری عنوان کرد: عمده برنامه‌هایی که رئیس جمهور تحت عنوان بسته حمایتی از اقتصاد عنوان کرد، مجموعه‌ای از سیاست‌های رونق در اقتصاد کلان به شمار می‌رود که می‌تواند نقطه آغاز خروج از رکود تلقی شود.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تجربه بازه‌های زمانی مختلف بورس تهران عنوان کرد: آن دسته از معامله‌گرانی که رکود بازار سهام در سال‌های 76 تا 78 را به یاد دارند و یا نزول سرسخت بازار در سال 84 و تداوم آن تا سال 86 را از یاد نبرده‌اند و یا افرادی که حجم محدود معاملات سهام در سال 1390 هنوز در ذهن خود مرور می‌کنند، همواره به ایجاد گشایش در روندهای متوقف بازار امیدوار بوده‌اند، چرا که اساساً این موضع از سنت‌های الهی است که پس از سختی و دشواری، آسانی امور میسر می‌شود.

وی برخورداری از سیاست‌های کلان و راهبردی در زمان اوج و افول شاخص‌های بورس را یادآور شده و افزود: آنچه که در فراز و فرود روند بازار سهام برای سرمایه‌گذاران و حتی سیاست‌گذاران کشور از اهمیت برخوردار است، اینکه در زمان اوج رونق و یا دوره‌هایی که بازار با افت مداوم مواجه می‌شود، بازار سرمایه با چه سیاست‌های راهبردی روبرو است.

مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی با اشاره به حاکم شدن فضای امید بر بازار سهام ادامه داد: در حال حاضر بازار از لحاظ روانی با امیدواری بالایی نسبت به چشم‌انداز آینده امیدوار شده و این در حالی است که متولیان بازار سرمایه با استفاده از این انتظارها به دنبال رشد اقتصاد کشور از طریق تقویت بازار اولیه باشند.

خزلی خرازی با اشاره به روند رشد قیمت سهام در قبل از نیمه دوم سال 92 عنوان کرد: در برهه‌ای که اقتصاد کشور با رشد منفی مواجه شده بود، اما قیمت سهام به دلیل اثر حسابدار ارزی در صورت‌های مالی شرکت‌ها با رشد مداوم مواجه شده بود، در حال حاضر معضل بیکاری در کشور به حدی رسیده که از هر دو جوان یک نفر بیکار هستند، بنابراین بازار سرمایه باید با جذب نقدینگی سرمایه‌گذاران به ایجاد رونق در بازار اولیه که مجموعه‌ای از شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی هستند، کمک نمایند در مقابل بانک‌ها نیز با اعطای تسهیلات خرد به مردم، قدرت خرید آنها را در بازار ثانویه افزایش دهند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه باید تعریف جدیدی از مفهوم سفته باز در بازارهای مالی ایران تعریف شود، عنوان کرد: با اینکه در سال 93 بازار سهام با اوضاع رکودی شدید مواجه بود، اما شرکت‌ها و واحدهای اقتصادی توانستند، بیش از 22 هزار میلیارد تومان از طریق این بازار تامین مالی کنند.

وی افزود: اگر بازار ثانویه شاداب باشد، امکان تامین مالی برای بنگاه‌های بزرگ ایجاد می‌شود، بنابراین فروش صکوک یا اوراق اجاره و یا حتی اسناد خزانه اسلامی از سوی دولت زمانی در بازار سرمایه موفق خواهد شد که عموم سرمایه‌گذاران در این بازار حضور داشته باشند

وی افزود: در حال حاضر بانک‌ها دیگر توانایی تامین مالی بنگاه‌های بزرگ را با اعطای وام‌های چند ده‌هزار میلیاردی را ندارند و این در حالی است که می توان از طریق بورس و بازار سرمایه به راحتی تسهیلات ارزان قیمت را تامین مالی کرد.

خزلی خرازی ادامه داد: ترجمه کلمه اسپیکولیئتر(Speculator) در حدود 60 سال پیش به معنای سفته‌بازی در ادبیات فارسی جا گرفته است، ریشه این کلمه درفرهنگ انگلیسی عبارت است از "خرید دارایی و نگه داشتن آن به امید افزایش قیمت در آینده است" بر این اساس به نظر می رسد، مترجم این کلمه معنای آن را مترادف با احتکار و سفته بازی دانسته است، در حالی که اسپیکولیتر به هیچ عنوان در بازارهای مالی بی‌فایده نبوده و همواره باعث تسهیل نقدشوندگی بازار سهام در دوره‌های رونق و رکود می‌شود.

وی افزود: یکی از ضعف‌های ساختاری بازار سهام همواره حجم پایین معاملات بازار در قیاس با ارزش جاری آن نسبت به بازارهای مالی دنیا بوده است. سال 92 یکی از طلایی‌ترین دوره‌های بازار سهام با برجا گذاشتن معاملات 30 درصدی ارزش بازار سهام بود، در حالی که این نسبت در سال‌های متمادی از 9 تا 12 درصد فراتر نمی‌رفت.

وی گفت: جالب اینکه همواره متخصصان بازار سهام به دنبال افزایش نقدشوندگی سهام در بازار سرمایه بوده‌اند، در این میان آن دسته از معامله‌گرانی که روزانه به امید کسب بازدهی به دنبال متعادل کردن روند معاملات سهام هستند و افزایش این نقدشوندگی به طور خودکار کمک می‌کنند.

خرازی بر این باور است که هر چه که بازار سهام از قدرت نقدشوندگی بالاتری برخوردار باشد و شاخص آن از ارزش جاری بیشتری بهره ببرد، می‌توان اطمینان داشت که قیمت سهام منصفانه‌تر و امکان دست‌کاری قیمت‌ها کمتر خواهد شد.

خزلی خرازی با بیان اینکه باید به دنبال ترجمه جدیدی برای معنای اسپیکولیئتر در بازار سرمایه کشور بود، عنوان کرد: این ویژگی در بازار سهام کاملا مفید و ارزشمند بوده و معنای آن در تضاد با انگیزه‌های بورژوازی و یا تازه به دوران رسیده‌های یک شبه است.

انتهای پیام/

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد