اونس طلا2369.2
مظنه14,576,000
18 گرم3,364,800
ارزش سکه32,839,728
قدیم (بهار)38,000,000
جدید (امامی)40,800,000
نیم23,700,000
ربع14,800,000

چرا قیمت سکه ریزشی شد؟

همزمان با نوسانات کاهشی قیمت دلار و تتر، برخی اخبار سیاسی و اقتصادی هم زمینه‌ساز ریزش قیمت سکه در بازار شده است.

به گزارش سایت طلا،روز گذشته بازار سکه به واسطه کاهش قیمت دلار و تتر بی‌رمق بود و کمتر کسی در موقعیت خرید سکه قرار گرفت. به این ترتیب، قیمت سکه امامی دیروز با کاهش 500 هزار تومانی در حوالی ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

فعالان بازار اخبار منتشر شده در رابطه با رکورد‌شکنی درآمد‌های نفتی همچنین افزایش ذخایر ارزی کشور را عامل مهمی در راستای تشدید روند کاهشی نرخ‌ها می‌دانند.

همچنین در روزهای اخیر روزنامه فایننشال تایمز از رکوردشکنی درآمد‌های نفتی ایران خبر داده بود. در این گزارش آمده بود: «صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در 6 سال‌اخیر رسیده و با وجود تحریم‌های یک‌‌‌‌‌جانبه غرب، به اقتصاد این کشور ‌برابر با 35‌ میلیارد دلار در سال‌رونق بخشیده است. بر اساس گزارش شرکت داده ورتکسا، تهران در سه ماه اول سال جاری میلادی، به‌‌‌‌‌ طور متوسط یک‌ میلیون و 560‌ هزار بشکه نفت در روز فروخته که تقریبا تمامی آن توسط چین خریداری ‌شده است. این میزان، بالاترین سطح فروش نفت ایران از سال 2019 است.»

از سوی دیگر برخی از خبرگزاری‌های داخلی به نقل از صندوق بین‌المللی پول از افزایش ذخایر ارزی در دسترس کشور به 30 میلیارد دلار خبر می‌دهند.

علاوه بر عوامل یاد شده عده ای از تحلیلگران نوسانات کاهشی بازار سکه را ناشی از دلایل سیاسی می‌دانند. در همین رابطه همزمان شدن سفر وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی به عربستان با سفر بلینکن در روز دوشنبه و سه‌شنبه موجب داغ شدن گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال بازگشایی برخی از گره‌های سیاسی و اقتصادی شده است. گواه این ماجرا این است که رویترز هم مدعی شده آنتونی بلینکن در روز دوشنبه و سه‌شنبه با مقامات منطقه‌ای دیدار خواهد داشت.

البته در روز یکشنبه در بازار شنیده می‌شد که بنکداران طلا نسبت به مصوبه مالیاتی مجلس اعتراض داشتند و مغازه‌های خود را تعطیل کردند. با اعتصاب بنکدارن طلا، از عمق این بازار کاسته شد و قیمت نقدی طلای آب‌شده با قیمت فردایی شکاف پیدا کردند و قیمت نقدی طلای آب‌شده در مسیر نزول محکم‌تر گام برداشت. با کاهش قیمت طلای آب‌شده در معاملات پشت خطی، سایر بازارها نیز از آن پیروی کردند و به سطح حمایتی برگشتند. از منظر این معامله‌گران، با بازگشایی بنکداران دوباره بازار طلا و سکه رونق خواهد گرفت.

در شرایط کنونی قیمت اونس طلا در شروع معاملات هفته جاری با ریزش ۱۰ دلاری در حدود ۲۳۲۸ دلار معامله می‌شود. بنابراین، به نظر می رسد سکه‌بازان امروز هم از سمت بازار طلا شانسی برای صعود ندارد.

در همین حال، تکنیکالیست‌ها تأکید دارند که جناح افزایشی امروز برای رسیدن سکه به مرز 40 میلیون و 800 هزار تومان تلاش خواهد کرد و در صورتی‌ که بالای این محدوده ماندگار شود در سناریو دوم، رسیدن آن به ۴۱ میلیون تومان محتمل است. در غیر این صورت، اگر دلار هم مانند طلا نزولی شود، شانس سکه برای صعود کمتر است. بنابراین، ممکن است سکه امامی به تدریج تا محدوده ۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عقب‌نشینی کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد