بالاترین نشان افتخار اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا دوباره به یک ایرانی رسید

چهار دانشمند ایرانی برنده جوایز مهم اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا ۲۰۱۹ از جمله مدال "رابرت ای هورتون" به عنوان بالاترین نشان افتخار این اتحادیه و مدال "جیمز مک لوین" و همچنین جایزه "اسنت" و "جایزه محققان جوان حوزه علوم آب‌شناسی" شدند.

بالاترین نشان افتخار اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا دوباره به یک ایرانی رسید

به گزارش اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا، اسامی دریافت‌کنندگان جوایز مهم اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا ۲۰۱۹ در حالی اعلام شد که و در میان برندگان این جایزه مهم بین‌المللی نام ۴ ایرانی نیز به چشم می‌خورد. این جایزه هر ساله به دانشمندانی که فعالیت‌های مهمی در حوزه علوم آبی انجام داده‌اند و به پیشرفت علم کمک کرده‌اند، اهدا می‌شود.

پروفسور مجید حسنی‌زاده، امیر  آقاکوچک، آرمین سروشیان و کاوه مدنی از پژوهشگران ایرانی بودند که موفق به دریافت مدال‌های این اتحادیه در بخش‌های مختلف شدند.

اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا (بزرگترین سازمان جهانی دانشمندان علوم زمین و فضا) اخیرا اسامی دریافت کنندگان مدال‌های حوزه علوم آبی را اعلام کرد که در این میان نیز نام ۴ ایرانی می‌درخشد.

پروفسور مجید حسنی‌زاده دانشمند ایرانی و استادتمام "دانشگاه اوترخت" هلند موفق به اخذ مدال "رابرت ای هورتون" که بالاترین نشان افتخار اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در شاخه هیدرولوژی است، شد. مدال "رابرت ای هورتون" توسط اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا برای به رسمیت شناختن "کمک‌های برجسته به جنبه‌های ژئوفیزیکی هیدرولوژی" اعطا می‌شود. این جایزه در سال ۱۹۷۴ به نام "رابرت ای. هورتون" که سهم بسزایی در مطالعه چرخه هیدرولوژیکی شد، نامگذاری شد. گفتنی است پیش از این، مدال "رابرت ای هورتون" در سال ۲۰۰۶ به سروش سروشیان، استاد برجسته عمران و محیط زیست دانشگاه "کالیفرنیا ارواین" اهدا شده بود.

پروفسور مجید حسنی‌زاده استاد نقشه‌کشی آبهای روی زمین است. تخصص او در زمینه علوم زمین و هیدرولوژی است. وی در سال ۲۰۱۴ به علت پژوهش‌های قابل توجه در زمینه «جریان آب در محیط متخلخل» موفق به اخذ "مدال سلطنتی هلند" شد. وی یکی از اعضای اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا و انجمن پیشبرد علوم آمریکا است. حسنی‌زاده مدرک کارشناسی عمران خود را از دانشگاه شیراز اخذ کرد و پس از آن موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد و دکترای رشته مهندسی عمران با گرایش هیدرولوژی از دانشگاه پرینستون آمریکا شد.
 

دکتر امیر آقاکوچک نیز دومین ایرانی بود که توسط انجمن ژئوفیزیک آمریکا موفق به دریافت "مدال جیمز مک لوین" شد. وی مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود در رشته عمران را از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ایران دریافت کرد و سپس موفق به اخد مدرک دکترای خود در رشته مهندسی عمران و محیط زیست از "دانشگاه اشتوتگارت" آلمان شد.

دکتر آقاکوچک در رشته‌های مختلف علمی مربوط به حوزه علوم آبی مطالعه و تحقیق می‌کند؛ اما بیشتر تمرکز وی بر روی هیدرولوژی، اقلیم‌شناسی، آمار و سنجش از راه دور و مدیریت منابع آب برای عبور از مشکلات بحرانی جهانی منابع آب است.

آرمین سروشیان سومین ایرانی موفق بود که توانست "جایزه اسنت" در علوم اتمسفری را از آن خود کند. سروشیان در سال ۲۰۰۳ موفق به اخذ مدرک کارشناسی مهندسی شیمی خود از دانشگاه آریزونا شد و سپس در سال ۲۰۰۸ نیز دکترای مهندسی شیمی خود را از موسسه فناوری کالیفرنیا دریافت کرد. وی از سال ۲۰۰۹ استاد گروه مهندسی شیمی و محیط زیست دانشگاه آریزونا است. تحقیقات سروشیان بر تأثیر ذرات هواپخش بر محیط، ابر و بارندگی، آب و هوا و سلامت و رفاه عمومی متمرکز است. او تاکنون در چند پروژه با ناسا همکاری کرده است و اخیرا نیز در حال همکاری با ناسا بر روی پروژه "CAMP۲EX" است.

کاوه مدنی نیز چهارمین پژوهشگر ایرانی در زمینه محیط زیست است. کاوه مدنی دانشمند، پژوهشگر در حوزه محیط زیست و نایب رئیس مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد است. وی استاد مرکز سیاست محیط زیست کالج سلطنتی لندن (امپریال کالج لندن) است. وی از سوی اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا موفق به دریافت "جایزه محققان جوان حوزه علوم آب‌شناسی" شده است.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها