اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تقاضای آخر هفته در بازار ارز و سکه

قیمت دلار و سکه بعدازظهر روز پنج‌شنبه دوباره افزایشی شد. دلار تا 2120 تومان افزایش یافت که حداقل 10 تومان افزایش قیمت را ثبت کرد. در این میان برخی قیمت 2125 تومان و حتی 2130 تومان را نیز برای آن اعلام کردند.



بالارفتن قیمت دلار در لحظات پایانی بازار هفته در حالی است که در میانه هفته و در آستانه تعطیلات بازار ارز، افت تقاضا موجب کاهش قیمت‌ها شده بود. با مشخص شدن شرایط تعطیلات، تقاضا باردیگر به بازار برگشت و در ساعات کاری غروب پنج‌شنبه موجب افزایش قیمت‌ها شد. اگرچه دو سال است که مناسبت‌ها در نوسان قیمت‌ها چندان تاثیر‌گذار نبوده و بیشتر تقاضای سرمایه‌گذاری، ارزو سکه را با نوسان قیمت مواجه کرده، اما می‌توان تقاضای اندکی از تقاضای خرید در بازار را به فرارسیدن عید سعید فطر مربوط دانست.
نوسان قیمت‌ها دربازار همچنان قیمت‌های متفاوتی را رقم می‌زند و فاصله اتفاقات و اظهارنظرهای تاثیرگذار به مراتب کمتر شده است. هنوزسخنان رییس کل بانک مرکزی مبنی بر عقب‌نشینی استراتژیک وی از تغییر قیمت ارز مرجع نقل بازار است که به گفته اغلب دست‌اندرکاران، با به سر آمدن مرداد ماه راه افتادن بورس آتی ارز مهم‌ترین اتفاق مورد انتظار بازار ارز است. در یک نشست بررسی چگونگی اجرایی شدن این بورس در بانک توسعه صادرات معاون وزیر بازرگانی ابعاد تازه‌ای را از سازوکارهای این بازار اعلام کرده است. سخنان وی به عنوان تازه‌ترین جزئیات، در حالی است که تا قبل از آن تقریبا اکثر فعالان در بازار نسبت به نتیجه بخش بودن آن به‌ویژه در کنترل نوسان قیمت و کم کردن فاصله ارز آزاد با قیمت رسمی آن اظهار خوش‌بینی نداشته‌اند.
بازار بورس آتی ارز که در این روزها بخش عمده‌ای از نگرانی‌های فعالان بازار را به خود معطوف کرده از منظر کارشناسان با مواردی همچون چگونگی تقابل عرضه و تقاضا در کشف قیمت روبه‌رو است. نبود امکان عرضه نقدی اسکناس ارز به عنوان یک عامل بازدارنده در ورود بخش خصوصی به این بازار ، تا زمانی که معاملات آن راه‌اندازی شده و سازو کارهای اجرایی آن با نیازهای واقعی تجار و نیازمندان واقعی ارز سازگاری نیابد، همچنان محل چالش است. برخی از مهم‌ترین مواردی که در این نشست به آنها اشاره شده در پی می‌آید. تحلیل کارآیی این موارد را البته باید با گذشت چند روز از برگزاری این بازار مورد کنکاش قرار داد. گفته شده:
- عرضه و تقاضای ارز در قالب صدور و مبادله گواهی ارزی خواهد بود و معاملات فیزیکی ارز در این بازار انجام نمی‌شود.
- تمام معاملات در این بازار بانام و شفاف بوده و مانند معاملات سهام در بورس است، البته این اطلاعات در بورس کدگذاری می‌شود که منجر به افشای اطلاعات مشتری نشود.
- در این سیستم به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز اجازه داده شده، بخشی از عملیات خرد و مصارف خدماتی که بانک مرکزی آنها را مجاز می‌داند بر اساس قیمت اعلام شده از بورس، خرید و فروش کنند. ضمن آنکه بانک‌ها مستقیما و بر اساس منابع خودشان می‌توانند گواهی ارزی صادر نمایند یا در بورس معامله کنند.
- امور مربوط به حواله‌ها و خریدوفروش ارز کماکان توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز انجام خواهد شد. - عرضه‌کنندگان گواهی ارزی در این بازار را صادرکنندگان کالا و خدمات و همچنین اشخاص حقوقی و حقیقی دارنده ارز از جمله صاحبان ارز با منشا خارجی تشکیل می‌دهند. - استفاده از مشوق‌های مالیاتی و جوایز صادراتی موکول به عرضه ارز صادرکنندگان به این بازار جدید شده است.
قیمت‌های داخلی
با بالارفتن قیمت دلار در غروب پنج‌شنبه ، یورو نیز با15 تومان افزایش تا 2625 تومان بالارفت. درهم به 577 تومان رسید. دلار کانادا و دلار استرالیا با 14 تومان و 30 تومان افزایش به ترتیب به 2175 تومان و 2257 تومان رسید. در این میان، البته قیمت پوند انگلیس با کاهش اندکی به 3348 تومان افت کرد. ریال عربستان هم تا 564 تومان کاهش یافت. لیر ترکیه هم با 4 تومان کاهش به 1218 تومان رسید.
در بازار همچنین در کنار افزایش قیمت دلار، بالارفتن 22 دلاری قیمت جهانی طلا ، قیمت سکه را تا 785 هزار تومان بالابردکه 5000 تومان افزایش داشته است. سکه طرح قدیم هم با 9000 تومان افزایش قیمت به نرخ 789 هزار تومان رسید.
نیم سکه در این میان با 4000 تومان افزایش تا 393 هزار تومان بالارفت. در بازار طلا نیز قیمت هر مثقال طلای 17 عیار بدون اجرت ساخت با 2500 تومان افزایش تا 347 هزار و 400 تومان گران شد. قیمت هر گرم طلای 18 عیار با همین شرایط نیز 578 تومان افزایش یافت و به 80 هزار و 200 تومان نزدیک شد.
بهای جهانی طلا
روز گذشته قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری به 1616 دلار رسید که نسبت به قیمت 1594 دلاری غروب چهارشنبه تقریبا 22 دلار افزایش داشت. افزایش قیمت نفت و بهبود برابری یورو در مقابل دلار آمریکا موجب افزایش قیمت آن شده است.
بهای جهانی طلا روز پنج‌شنبه در سطوح بالاتر از یک هزار و 600 دلار در هر اونس ایستاد. زیرا سرمایه‌گذاران همچنان امیدوارند که بانک‌های مرکزی به تقویت رشد اقتصادی اقدام کنند. در گزارشی به نقل از رویترز آمده است:‌ آمارهای اقتصادی جدید آمریکا حاکی از این است که احتمالا اقتصاد این کشور، به مداخله بانک مرکزی برای تحریک رشد نیازی ندارد.
شورای جهانی طلا نیزاعلام کرد‌ تقاضای جهانی طلا در سه ماهه دوم 2012، به دلیل کاهش خرید مصرف‌کنندگان اصلی طلا در جهان، یعنی هند و چین، به پایین‌ترین سطح خود در بیش از دو سال اخیر رسیده است.
اتخاذ سیاست پولی انبساطی و چاپ پول از سوی بانک‌های مرکزی، موجب افزایش تقاضای طلا می‌شود، زیرا سرمایه‌گذاران برای محافظت از دارایی خود در برابر تورم به این فلز ارزشمند روی می‌آورند.
بهبود بازار مسکن و افزایش تولیدات صنعتی در آمریکا ممکن است برخی اقتصادانان آمریکا را متقاعد کند که به مداخله بانک مرکزی این کشور برای تقویت اقتصاد، نیازی نیست.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد