اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

چاشنی دلار در معجون فنی

تقویت شدید شاخص دلار همزمان با ادامه مخدوش بودن چشم‌انداز فنی فلز زرد، اونس را به محدوده 1200 دلار بازگردانده است. اونس که در نخستین روز کاری هفته با 8 دلار کاهش قیمت، به بهای1205 دلار رسیده بود، روز گذشته نیز در نزدیکی همین ارقام نوسان داشت.



هر اونس فلز زرد روز سه‌شنبه تا ساعت 8 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1203 دلار رسید، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد.

افت روز دوشنبه عمدتا ناشی از تقویت شاخص دلار، رکوردزنی شاخص‌های سهام و فروش فنی بود. فلز زرد روز دوشنبه با رسیدن خبر کاهش نرخ‌های بهره در چین رو به افزایش گذاشت، اما با تقویت ارزش دلار آمریکا و رشد شاخص‌های بورس رو به سقوط گذاشت، البته همزمان تصویر بد فنی هم به افت طلا کمک کرد.

اونس در ماه ژانویه 5/ 8 درصد رشد کرد، ولی در ماه فوریه با 5/ 5 درصد افت روبه‌رو شد تا چشم‌انداز فنی آن ضعیف شود.

طلا دوشنبه صبح با رسیدن خبر تسهیل بیشتر سیاست‌های پولی چین با کاهش نرخ‌های بهره شاهد افزایش خریدها بود. «بانک خلق چین» روز جمعه با اعلام کاهش نرخ‌های بهره همه را غافلگیر کرد. بانک مرکزی چین اعلام کرد که این اقدام به دلیل افزایش فشار تورم معکوس انجام شده است. این خبر در بازارهای فلزهای گرانبها به افزایش قیمت‌ها ترجمه شد.

با این همه این پایان کار طلا در نخستین روز هفته نبود. دوشنبه همچنین شاخص مدیران خرید چین توسط موسسه HSBC اعلام شد که رقم 7/ 50 را نشان می‌داد. البته رقمی که خود دولت چین برای ماه فوریه اعلام کرده 0/ 50 است که نشانه انقباض است.

دیگر خبر روز افت 3/ 0 درصدی بهای مصرف‌کننده منطقه یورو در ماه فوریه در مقیاس سالانه بود. با این همه این افت کمتر از حد انتظار بود. انتظار می‌رفت تورم منطقه یورو در دومین ماه سال 2015 معادل 4/ 0 درصد افت کرده باشد.

نرخ بیکاری اتحادیه اروپا هم در ماه ژانویه به 2/ 11 درصد رسیده که 1/ 0 درصد کمتر از ماه دسامبر بود. شاخص مدیران خرید منطقه یورو هم برای ماه فوریه 1/ 50 واحد اعلام شده، شاخصی که در ماه ژانویه 0/ 51 واحد اعلام شده بود. تورم معکوس در اقتصادهای عمده جهان بیشتر نتیجه سقوط بهای انرژی و کالاهای پایه بوده است.

خبر سیاسی‌ای که روز دوشنبه توجه بازارها را به خود جلب کرد قتل سیاستمدار مخالف پوتین در نزدیکی کاخ کرملین بود. روبل روسیه در نخستین روز فعالیت بازارها با کاهش ارزش به این خبر واکنش نشان داد.

روسیه هر روز بیشتر از قبل با غرب فاصله می‌گیرد و این روند تاثیرات خود را بر بازارهای مالی دارد. در صورت تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن قطعا با افزایش روبه‌رو خواهد شد.

اونس روز سه‌شنبه را با کاهش قیمت آغاز کرد، اما بعد روندی سینوسی به خود گرفت. کمترین و بیشترین قیمت‌هایی که تا لحظه تنظیم این گزارش ثبت شدند، 1201 و 1211 دلار بودند. روز دوشنبه تقویت شدید شاخص دلار به سقوط اونس کمک کرد و ارزش دلار در روز سه‌شنبه باز هم قوی ماند تا فشار روی فلز زرد حفظ شود، با این همه خریدهایی که در قیمت کف انجام شدند به رشد قیمت‌ها در برخی مقاطع کمک کردند.

روز دوشنبه رشد شاخص‌های بازارهای سهام هم به افت شدید طلا کمک کرد، روندی که روز سه‌شنبه نیز ادامه داشت. روز گذشته اعلام داده‌های بهتر از انتظار از میزان خرده فروشی آلمان شاخص‌های سهام اروپا را نزدیک بالاترین سطوح در 7 سال گذشته نگه داشت.

به این ترتیب دو عامل کاهشی دلار قوی و رکوردزنی بورس‌ها که دوشنبه قیمت طلا را تحت تاثیر قرار دادند، سه‌شنبه نیز پابرجا ماندند. در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه افزایش تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی تاثیر زیادی بر رشد قیمت طلا داشت ولی افزایش ارزش دلار به‌عنوان عامل فشار عمل کرد.

تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه گذاری Argonat Security بر این باور است که افزایش شدید ارزش دلار آمریکا و ادامه رکوردزنی شاخص‌های سهام آمریکا و اروپا مهمترین چالش‌ها برای قیمت جهانی طلا به حساب می‌آیند.

هلن لائو می‌گوید: «تقویت ارزش دلار و افزایش شاخص‌های سهام به آن معنا است که تقاضای فلز زرد در بازارهای جهانی با کاهش مواجه خواهد شد و این مساله می‌تواند به کاهش ارزش طلا منجر شود.»

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد