اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

چرا فدرال رزرو نرخ بهره را تغییر نداد؟

رییس فدرال رزرو «سنت لوییس» (یکی از 12 شعبه فدرال رزرو آمریکا) در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی بلومبرگ تاکید کرد: فدرال رزرو برای تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌های خود نه‌تنها به تحولات اقتصادی آمریکا بلکه به تحولات اقتصادی دنیا توجه می کند.



مساله سیاست گذاری های فدرال رزرو امریکا مساله ای است که همیشه مد نظر اقتصاددانان قرار داشته است. جیمز بولارد که از سال 1990 میلادی تاکنون مشغول به کار در فدرال رزرو است و از سال 2008 به عنوان رییس فدرال رزرو «سنت لوییس» (یکی از 12 شعبه بانک مرکزی آمریکا) انتخاب شده، در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی بلومبرگ تاکید کرد: فدرال رزرو امریکا برای اتخاذ سیاستهای اقتصادی نه تنها به شرایط اقتصادی داخلی بلکه به وضعیت اقتصادی دنیا توجه دارد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال شرایط اقتصادی روسیه که در ماههای اخیر بحرانی شده است وسیاست کاهش نرخ بهره بانکی در این کشور سبب شد تا سیاستهای فدرال رزرو تحت تاثیرقرار بگیرد.

وی در ادامه گفت: در هر تصمیم گیری فدرال رزرو نه تنها شرایط اقتصادی دنیا بلکه سیاستهای اقتصادی استفاده شده در کشورهایی که بیشترین تعامل اقتصادی و تجاری را با ما دارند، اهمیت دارد. زیرا نتیجه همین سیاستهای اقتصادی اجرا شده در کشورهای دیگر است که می تواند رشد اقتصادی دنیا را تحت تاثیر قراردهد و به دنبال ان روی اقتصاد جهانی و اقتصاد امریکا تاثیر بگذارد.

وی بیان داشت: هم اکنون شرایط اقتصادی در امریکا بسیار خوب است و ما شاهد رشد بازارها هستیم ولی کشورهای اروپایی و حتی شماری از اقتصادهای آسیایی بحران را تجربه می کنند و این بحران اقتصادی مانع از این شده است که فدرال رزرو در مورد افزایش نرخ بهره بانکی تصمیم قطعی بگیرد.

وی در مورد جلسه اخیر فدرال رزرو امریکا گفت: در اخرین جلسه فدرال رزرو ما در مورد شرایط اقتصادی دنیا صحبت کردیم و تحولات اقتصادی دنیا را تشریح کردیم. در نتیجه تمامی این مباحثات و بررسی ها بود که ما تصمیم گرفتیم نرخ بهره بانکی را تغییر ندهیم؛ هر چند بر این باوریم که نرخ بهره کنونی برای اقتصاد امریکا مناسب نیست و نمی توان برای مدت طولانی این نرخ بهره را حفظ کرد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه نرخ رشد تولید ناخالص داخلی امریکا کمتر از برآوردها است، نرخ تورم کاهشی است و بحران مالی در اقتصادهای اروپایی وجود دارد و زمینه را برای تداوم روند کاهشی ارزش یورو در بازار جهانی فراهم کرده است، چرا هنوز فدرال رزرو نتوانسته در مورد افزایش نرخ بهره بانکی تصمیم گیری کند؟ گفت: اقتصاد امریکا در سال گذشته با نرخ 2.4 درصد رشد کرد و با وجود اینکه اندکی کمتر از متوسط نرخ رشد اقتصادی برآورد شده توسط فدرال رزرو بود ولی به نظر من نرخ خوبی است و انتظار می رود در سال جاری میلادی هم زمینه را برای افزایش نرخ رشد اقتصادی تا مرز 3 درصد و حتی بیشتر فراهم کند.

بولارد ادامه داد: از طرف دیگر آمارهای مثبتی در مورد اقتصاد امریکا وجود دارد مثلا رشد فرصتهای شغلی در سال 2014 میلادی رشدی بی سابقه بوده است و امریکا توانست بیشترین تعداد فرصتهای شغلی از سال 1999 میلادی تاکنون را ایجاد کند. هم اکنون نرخ بیکاری در امریکا برابر با 5.6 درصد است و ما انتظار داریم تا فصل سوم سال جاری نرخ بیکاری به کمتر از 5 درصد تقلیل پیدا کند.

بولارد در پاسخ به این سوال که آیا با تورم کمتر از 1.5 درصدی می توان اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی کرد یا خیر؟ گفت: مادامی که انتظار داشته باشیم تورم روند افزایشی داشته باشد و اقتصاد در مسیر رشد حرکت کند می توانیم اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی کنیم. هم اکنون نرخ بهره بانکی در امریکا نزدیک به صفر است که حدود 50 درصد کمتر از حداقل نرخ بهره مناسب برای شرایط کنونی اقتصاد است. به نظر من اگر نرخ بهره بانکی 0.5 تا 0.75 درصد اضافه شود هم می توان اقتصادی پررونق و در حال رشد را شاهد بود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد