اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

چرخش توجه طلا از انتخابات یونان به نشست فدرال رزرو

اونس طلا روز گذشته نیز مانند روز دوشنبه تحت‌فشار کاهش نگرانی در دیگر بازارهای مالی بود، گرچه در ساعات عصر تحت حمایت آمار بد میزان سفارشات کالاهای با دوام آمریکا قرار گرفت.


اونس طلا روز گذشته نیز مانند روز دوشنبه تحت‌فشار کاهش نگرانی در دیگر بازارهای مالی بود، گرچه در ساعات عصر تحت حمایت آمار بد میزان سفارشات کالاهای با دوام آمریکا قرار گرفت. این در حالی است که فدرال رزرو امشب، بیانیه تازه خود را درباره سیاست‌های پولی منتشر خواهد کرد. هر اونس فلز زرد که روز دوشنبه با 13 دلار افت به قیمت 1281 دلار رسیده بود، روز سه‌شنبه در مقطعی تا بهای 1277 دلار هم پایین آمد، اما تا ساعت 7بعدازظهر به وقت تهران قیمت 1292 دلار برای اونس رقم خورد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته ثبت شده باشد.

افت روز دوشنبه عمدتا ناشی از «سودگیری» معامله‌گران و تقویت دلار بود، گرچه کاهش نگرانی‌ها درباره نتایج انتخابات یونان نیز تاثیر بسیاری بر بازار داشت. کاهش 13 دلاری روز دوشنبه در حالی ثبت شد که اونس هفته گذشته بالاترین قیمت‌ها را در 5/5 ماه گذشته را برای خود رقم زده بود. اما در نخستین روز کاری هفته شاخص دلار به بالاترین سطح در 12 سال گذشته رسید تا فشار روی بازار فلزهای گرانبها تشدید شود.

چنان که اشاره شد مورد توجه‌ترین رویداد در بازار دوشنبه، نتیجه انتخابات پارلمانی یونان بود که روز یکشنبه برگزار شده بود. پیش‌بینی می‌شد که پیروزی حزب «سیریزا» که مخالف سیاست‌های ریاضتی است بازارهای مالی را گرفتار کند، اما روز دوشنبه نگرانی‌ها در این باره خیلی زود رفع شد، گرچه نگرانی‌های طولانی‌مدت همچنان پابرجا هستند.

پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز دوشنبه خود نوشته است: «پیروزی حزب سیریزا نگرانی‌هایی را درباره ماندگاری اتحادیه اروپا باعث شده است.
یکی از پرسش‌های اصلی این است که آلمانی‌ها تا چه زمانی خود را با دیگر کشورهای اروپا که نمی توانند وضعیت مالی و اقتصادی خود را سامان دهند، وفق خواهند داد؟

یونان همین تابستان به تزریق پول بیشتری از سوی اتحادیه اروپا نیاز خواهد داشت. قیمت طلا هفته گذشته با پیش‌بینی نتیجه انتخابات یونان بالا رفت، با این حال آنچه در بازار به «خرید شایعه، فروش واقعیت» معروف است، روز دوشنبه باعث تعدیل قیمت‌ها شد.» بازارهای سهام روز دوشنبه ابتدا ریزش داشتند، اما به سرعت با نتایج انتخابات یونان کنار آمدند.

بازگشت شاخص‌های سهام باعث تشدید فشار روی خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن شد و قیمت طلا را با کاهش روبه‌رو کرد. البته خبر یونان علاوه‌بر مواضع معتدل حزب پیروز تا حدی نیز توسط گزارش موسسه Ifo از شاخص اعتماد کسب و کار آلمان در ماه ژانویه خنثی شد. این شاخص برای نخستین ماه سال 2015، 10.7 واحد اعلام شده، در حالی که برای ماه دسامبر 105.5 اعلام شده بود.

دوشنبه همچنین به اثر تصویب «تسهیل کمی» از سوی بانک مرکزی اروپا توجه می‌شد. روز دوشنبه یوآن چین به کمترین ارزش خود در چند ماه گذشته رسید؛ چراکه بانک مرکزی این کشور شروع به اقدامات تحریکی برای افزایش رشد اقتصاد کرده است.

روبل هم دوباره در برابر بیشتر ارزها با فشار روبه‌رو شد؛ چراکه تنش‌های شدید در شرق اوکراین دوباره معامله‌گران پول روسیه را نگران کرد. اونس روز سه‌شنبه تا لحظه تنظیم این خبر به نوسان پیرامون قیمت نهایی روز دوشنبه روی آورد. اثر رشد شاخص‌های سهام روز سه‌شنبه نیز به چشم می‌آمد، گرچه نگرانی‌های اقتصادی نیز ادامه داشتند.

صبح سه‌شنبه به‌دنبال افزایش ارزش دلار در برابر سایر ارزهای بین‌المللی و رشد شاخص‌های سهام، قیمت طلا در بازارهای جهانی باز هم با کاهش روبه‌رو شد، اما افت دلار از اوج روزانه و همچنین تداوم عدم قطعیت درباره چشم‌انداز اقتصاد جهان جلوی سقوط قیمت طلا را گرفت.

سه‌شنبه یورو که روز دوشنبه از کف قیمتی 1.09 واحد مقابل دلار بالا آمده بود باز هم رشد کرد. افت شاخص دلار در میانه‌های روز به رشد بهای اونس کمک کرد و از بعدازظهر واضح بود که نگرانی در بازارهای سهام نیز ادامه دارد. این عدم قطعیت به‌همراه انتشار آمار میزان سفارشات کالاهای با دوام ایالات متحده به رشد طلا پس‌از ساعت 5بعدازظهر کمک کرد.

سه‌شنبه و چهارشنبه روزهای برگزاری نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو هستند، نشستی که از سوی فعالان اقتصادی به دقت دیده بانی خواهد شد.

کارشناسان در بیانیه پایانی بانک مرکزی آمریکا به‌دنبال نشانه‌هایی از زمان افزایش نرخ‌های بهره خواهند بود. اخبار بد از اقتصادهای عمده جهان ممکن است باعث شود که فدرال رزرو افزایش نرخ‌های بهره را به سال 2016 موکول کند.
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد