اونس طلا2343.56
مظنه15,275,000
18 گرم3,526,200
ارزش سکه34,414,575
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,150,000
نیم24,800,000
ربع14,900,000

محرز بودن تخلف دو مرحله‌ای دولت در برداشت 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی/ بانک مرکزی موافق خرید 4.1 میلیارد دلار نبود

تأکید وزیر نیرو مبنی بر اینکه مدیران مقصر در کیفیت آب تهران برکنار می‌شوند، اظهارات قائم مقام بانک مرکزی مبنی بر در اختیار داشتن ۹۴هزار میلیارد تومان سپرده در ۶ مؤسسه مالی غیرمجاز و... از مهمترین اخبار برگزیده امروز اقتصادی است.


گزیده‌ای از مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه هشتم دی ماه 1393 به شرح زیر است:

* مدیران مقصر در کیفیت آب تهران برکنار می شوند/ در تابستان نیترات آب برخی مناطق بالا رفت

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه هر مدیری در شرکتهای آبفا را که در رابطه با کیفیت آب بی توجهی کند نمی‌توانیم در مجموعه وزارت نیرو حفظ کنیم گفت: کیفیت آب شرب برای وزارت نیرو خط قرمز است.

حمید چیت‌چیان در پاسخ به این سؤال که اگر پایین بودن کیفیت آب و آلودگی آب تهران قطعی باشد مدیران بخش آب را مقصر می‌دانید و آنها را برکنار خواهید کرد، گفت: هر مدیری که در رابطه با کیفیت آب کوتاهی کرده باشد و توجه نکند، مطلقاً چنین مدیری را نمی‌توانیم در مجموعه وزارت نیرو حفظ کنیم.

* پیشنهاد ثبات تعرفه پایه تلفن ثابت و افزایش تعرفه در بخش خدمات داخل و خارج شبکه

مدیرعامل مخابرات ایران گفت: در پیشنهاد تغییر تعرفه‌ها، تعرفه‌ پایه ثابت خواهد ماند و بسته‌های مخابراتی در دو نوع داخل و خارج شبکه با قیمت بیشتری نسبت به تعرفه پایه به گونه‌ای ارائه می‌شود که کسانی که استفاده بیشتری از خدمات مخابراتی دارند هزینه بیشتری بدهند.

کاظم ابراهیمی صدرآبادی ادامه داد: احتمالا در پیشنهاد تغییر تعرفه‌ها، تعرفه‌ پایه را ثابت نگاه خواهیم داشت و تعرفه‌ها را به گونه‌ای تنظیم خواهیم کرد که آنها که استفاده بیشتری از خدمات مخابراتی دارند هزینه بیشتر و آنها که استفاده کمتری دارند، هزینه کمتر بپردازند.

* ناآرامی‌های لیبی قیمت نفت را بالا کشید/نفت در مرز 60 دلار

قیمت نفت در بازارهای جهانی به دنبال نگرانی در مورد بروز تنش‌ها در این کشور افزایش یافت و 59.95 دلار در هر بشکه فروخته شد. بر اساس این گزارش، قیمت نفت برنت در معاملات امروز به علت بروز نگرانی در مورد اختلال در صادرات نفت لیبی به مرز 60 دلار در هر بشکه افزایش یافت، اما اشباع بازار همچنان مانع از افزایش بیشتر قیمت نفت می‌شود.

* تخلف دو مرحله‌ای دولت در برداشت 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی/ مصوبه ستاد تدابیر ویژه مغایر با قانون است+ سند

دادستان دیوان محاسبات گفت: تخلف دو مرحله‌ای دولت در برداشت 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی محرز است و نیز مصوبه ستاد تدابیر ویژه با قانون مغایر است.

به گفته فیاض شجاعی، دیوان در راستای وظایف نظارتی و رسیدگی‌های موردی و موارد ارجاعی مجلس و همچنین تمام بندهای بودجه را به منظور تفریغ بودجه انجام می‌دهد و در رسیدگی به بند 2-2 بودجه 92 و عملکرد بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی حسابرسان دیوان به سندی برخوردند که نشان می‌داد، چهار و یک دهم میلیارد دلار از حساب صندوق برداشت شده است.
* 94 هزار میلیارد تومان سپرده‌ در اختیار 6 موسسه غیرمجاز/ معوقات بانکی به 94هزار میلیارد تومان رسید/مشکل تولید طرف عرضه است نه نقدینگی

قائم مقام بانک مرکزی گفت: با وجودی که آمار دقیقی از موسسات پولی و اعتباری غیرمجاز وجود ندارد و حتی تعداد صندوق‌های قرض الحسنه نیز به طور دقیقی مشخص نیست، اما 6 موسسه مالی غیرمجاز حدود 94 هزار میلیارد تومان از سپرده‌های مردم را در اختیار دارند.

اکبر کمیجانی با اشاره به نقش مخرب موسسات مالی غیر مجاز در بازار پولی و مالی، اظهار داشت: با وجودی که این میزان تنها 15.1 درصد از کل 670 هزار میلیارد تومان نقدینگی را در بر می‌گیرد، اما به تنهایی می تواند نقش برهم زننده‌ای در بازار پولی کشور داشته باشد.

* توجه به تولید و مبارزه با فساد شاه‌کلید عبور از اقتصاد نفتی/اگر به راهکارها توجه می‌شد کاهش قیمت نفت فرصت بود نه تهدید

7 سرفصل مهم برای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی وجود دارد که شعار اکثر دولت‌ها بوده است ولی در هر یک از این بخش‌ها اگر واقعا کار می‌کردیم‌، الان تغییرات قیمت نفت را قبل از آنکه تهدیدی برای خودمان بدانیم‌، فرصتی برای صنایع در حال توسعه‌مان تلقی می‌کردیم.

بنابه این گزارش، کاهش شدید قیمت نفت در ماه‌های اخیر و کسری بودجه ناشی از آن، مشکلاتی را در اجرای بودجه امسال برای دولت به وجود آورده و تنظیم بودجه سال آینده را هم برای مجلس و دولت، پیچیده‌تر کرده است بنابراین برای ارائه راه‌کارهای چگونگی خروج از وضعیت فعلی با مرتضی عباداله‌وند گفت‌وگوی مفصلی انجام دادیم.

* کاهش نرخ ارز از ماه ژانویه /طرح چکاوک در مرحله اجرای آزمایشی است

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در شرایط فعلی تقاضای ارز در بازار زیاد شده است، گفت: پیش بینی می شود از ماه ژانویه تقاضا ارز کاهش یابد و شرایط متعادل تری ایجاد شود.

ولی الله سیف در مورد بازار ارز گفت: در شرایط فعلی به دلیل تقاضای زیاد ارز در بازار، موجب شده جهشی در افزایش نرخ ارز به وجود بیاید؛ پیش بینی می شود از ماه ژانویه تقاضای ارز کاهش یابد و شرایط متعادل تری ایجاد شود.

* عبور سه‌چهارم مسیر‌های ریلی ترانزیتی دنیا از ایران/ درآمدهای سرشار ارزی از محل ترانزیت

مشاور وزیر راه با بیان اینکه امکان عبور سالانه 50میلیون تن کالای ترانزیتی از کشور وجود دارد، گفت: از چهار مسیر ریلی اصلی ترانزیتی دنیا، سه مسیر از طریق ایران تعریف شده و باید از درآمدهای سرشار ارزی ناشی از این ظرفیت استفاده کرد.

شهریار اقندی‌زاده ادامه داد: کسب درآمد توسط کشور به روش‌های غیر از اتکاء به درآمدهای نفتی به درآمدزایی مناسب از محل ترانزیت است و ترانزیت کالا برای کشورهایی که امروز‌ تلاش می‌کنند سهم بیشتری را در تجارت جهانی ‌داشته باشند، بین کشورها رقابت ایجاد کرده است.

* پیگیری کمیسیون عمران از سازمان هواپیمایی درباره ایرلاین اوکراینی/ شورای عالی امنیت ملی باید ورود کند

عضو کمیسیون عمران درباره فعالیت ایرلاین اوکراینی در ایران و تابعیت صهیونیستی یکی از سهامداران آن گفت: به کمیسیون عمران اعلام کردیم، در مکاتبه رسمی با سازمان هواپیمایی این موضوع را بررسی کند، البته شورای عالی امنیت ملی باید در این قضیه ورود کند.

احمدجباری با تأکید بر اینکه قطعاً هر گونه همکاری با صهیونیست ممنوع است، بیان کرد: این موضوع که مالک این ایرلاین صهیونیستی هست یا نه و اینکه آیا اجازه پرواز اوکراین اینترنشنال به ایران صادر می‌شود یا خیر، مسائلی است که در حیطه اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و آنها باید در این مورد نظر بدهند.

* ایران خودرو ششم و سایپا دهم در کسب رضایت مشتری/ کرمان موتور بیشترین افت را تجربه کرد

در ارزیابی میزان رضایت مشتریان از فرآیند فروش 11 شرکت‌ خودروساز، ایران خودرو در رده ششم و سایپا در رده دهم قرار گرفتند و کرمان موتور نیز بیشترین میزان افت رضایت مشتریان را داشت.

بر اساس نظرسنجی انجام شده، شرکت مدیا موتورز عرضه کننده خودروهای ام جی روور مدل‌های MG550 و MG6 با کسب 716 امتیاز از 1000، توانسته بیشترین رضایت مشتریان را از آن خود کند و در صدر جدول رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش خودروهای سواری قرار گیرد.

*شاخص کل بورس با 201 واحد کاهش به 69424 واحد رسید

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با کاهش 201 واحدی در ادامه روند نزولی به رقم 69424 واحد رسید. بنابه این گزارش، شاخص آزاد شناور با 271 واحد کاهش به 79491 واحد، شاخص 30 شرکت بزرگ با 11 واحد کاهش به 3114 واخد رسید، شاخص بازار اول با 1130 واحد کاهش به 51245 واحد و شاخص بازار دوم با 1513 واحد کاهش به 135862 واحد رسید.

* حرکت به سمت اقتصاد مردمی و مقاومتی راه رهایی از وابستگی به نفت/ نباید به دنیای بیرونی و رفع تحریم‌ها دل بست

نماینده دوره‌های پنجم و هشتم مجلس با بیان اینکه نباید به رفع تحریم‌ها امید داشت، تصریح کرد: به لحاظ سیاسی نباید به دنیای بیرون و برداشتن تحریم‌ها دل بست زیرا این مسائل در مقابل پیشرفت‌ها عامل بازدارنده است و فرصت‌های ارزشمند را از ما می‌گیرد.

عباسعلی نورا ادامه داد: قابلیت‌های زیادی در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی برای رهایی از اقتصاد وابسته به نفت وجود دارد، اما برای استفاده از این قابلیت‌ها باید در سند بودجه برنامه‌ریزی کرد.

همچنین برای استفاده از فرصت‌های طلایی کشور به جای وابستگی به نفت لازم است که از مردم کمک بگیریم و شرایط را به صورت کاملا روشن برای مردم شفاف‌سازی کنیم و با بهره‌گیری از اقتصاد مقاومتی گام‌هایی در این مسیر برداشته شود.

* بانک مرکزی ابتدا موافق خرید 4.1 میلیارد دلار نبود/ سیاست بانک مرکزی انبساطی است

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ردپای برداشت از صندوق توسعه ملی در گزارش بانک مرکزی نیست، در عین حال خواستار همراهی با بانک مرکزی برای ادامه اجرای سیاست‌های کنترل تورم شد.

ولی الله سیف در بخشی از صحبت‌های خود به برداشتی از گزارش بانک مرکزی مبنی بر رد پای برداشت 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی اشاره کرد و اظهار داشت: در اسفند ماه به دلیل تصمیم‌گیری برای خرید 4.1 میلیارد دلار ارز از دولت توسط بانک مرکزی، رشدی در نقدینگی داشتیم؛ بانک مرکزی از دولت مانند همه موارد دیگر ارز خریده است، 26 درصد را به صندوق توسعه واریز کرده، 2 درصد را برای عیدانه و 14 درصد برای وزارت نفت و مابقی را به خزانه واریز کرده است. به دلیل شرایط تحریم این پول به حساب بانک مرکزی انتقال پیدا نمی‌کرد، شرکتی متعهد شد که این را انتقال دهد.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد