اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

هیچ کس از تفاهم در مذاکرات با ایران متضرر نمی شود

وزیر امور خارجه از هدف‌گذاری برای افزایش حجم روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار تا پایان سال ۲۰۱۵ خبر داد.



افزایش روابط اقتصادی ایران و ترکیه تا 30 میلیارد دلار

محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای خود در وزارت امور خارجه گفت: امیدوارم سفر وزیر امور خارجه ترکیه آغاز روند پرتحرک‌تری از روابط میان دو کشور اسلامی، همسایه، برادر و دوست باشد.

وی گفت: کمیسیون عالی مشترک همکاری های دو کشور به مدیریت رؤسای جمهور ایران و ترکیه ایجاد شده است که نخستین جلسه اش در سفر رسمی آقای روحانی به آنکارا برگزار شد و جلسه دومش در سفر آینده آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه در ماه آینده در تهران برپا خواهد شد.

وی برگزاری جلسات این کمیسیون را نمونه ویژه ای از نوع روابط عالی میان دو کشور دانست و ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور بیش از این گسترش یابد.

وزیر امور خارجه گفت: امیدوارم موضوع تردد کامیون ها در مرزهای دو کشور با تدبیر و اراده سیاسی دو کشور به زودی رفع شود.

وی همچنین با اشاره به دیدگاه دو کشور در موضوعات منطقه‌ای گفت: دو طرف در این عرصه دارای دیدگاه های مشترک فراوان هستند البته تفاوت دیدگاه هایی نیز در برخی موارد داریم اما با وجود یک دشمن مشترک بزرگ که خطر افراط و ترور و فرقه گرایی است، نیاز داریم که مواضع خود را هر چه بیشتر به هم نزدیک و در برابر این دشمن مشترک همکاری کنیم.

وی تأکید کرد: باید مانع از ورود تروریست ها به عراق و سوریه شویم و برای مقابله با تروریست ها همکاری کنیم ، ایران و ترکیه تمایل ندارند که ببینند مردم سوریه قربانی افراط، ترور و خشونت شوند، همه می خواهیم هر چه سریع‌تر در سوریه صلح برقرار شود و مردم این کشور آینده‌شان را بدون دخالت خارجی تعیین کنند.

وی افزود: اینها زمینه های مشترکی است که می توانیم باوجود اختلاف دیدگاه‌هایمان درباره آن کار کنیم تا منطقه ما بار دیگر روی ثبات، همکاری، صلح و توسعه را ببیند.

ظریف گفت: خوشحالیم که در عراق زمینه های همکاری مشترک بسیاری با دوستان ترکمان یافته ایم که آن را با حضور فعال دولت عراق گسترش خواهیم داد و در دیگر زمینه ها نیز به همین شکل به همکاری ها ادامه می دهیم.

ضرورت پایان دادن به کشتار و تروریسم در سوریه

وزیر امور خارجه در ادامه نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه ترکیه گفت: در این دیدار به صورت کلی درباره بحث سوریه و ضرورت پایان دادن به کشتار و تروریسم در این کشور و ضرورت آن صحبت کردیم.

ظریف با اشاره به معضل آوارگی مردم سوریه افزود : هم اکنون 7 میلیون نفر در داخل کشور سوریه و چندین میلیون نفر در کشورهای همجوار به صورت پناهنده زندگی می کنند که ضرورت کمک‌های بین المللی به آنان در مذاکرات با وزیر خارجه ترکیه و مسئولان هلال احمر دو کشور مورد تأکید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تلاش ها برای پایان بی ثباتی در منطقه میان دو کشور چیز جدیدی نیست، گفت: سال گذشته 8 بار با وزیر خارجه سابق ترکیه در این باره گفتگو کردم و امیدوارم این گفتگوها با وزیر خارجه جدید ترکیه هم به طور جدی ادامه داشته باشد.

ظریف افزود: امیدواریم همه کشورهای منطقه از نزدیک با یکدیگر همکاری برای صلح و ثبات را ادامه دهند و همچنین دو کشور ترکیه و ایران نیز این گونه مذاکرات را ادامه دهند.

هیچ کس از تفاهم در مذاکرات با ایران متضرر نمی شود

وزیر امور خارجه گفت : هیچ کس از تفاهم در مذاکرات با ایران متضرر نمی شود و در صورتی که طرف‌های مذاکره با ایران با ما به تفاهم نرسند ضرر خواهند کرد.

محمد جواد ظریف در این نشست خبری افزود: از موضع مثبت دولت و مردم ترکیه درباره حق جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها برای برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای شامل غنی‌سازی در کنار تأکید مشترک ما بر غیرقابل قبول بودن حرکت به سوی سلاح هسته‌ای ازجانب هر کشوری تشکر می‌کنم.

وی گفت: موضع خوب ترکیه در این زمینه تنها محدود به اعلام موضع نبوده، ترکیه بارها میزبان مذاکرات بوده است چه در دولت گذشته و چه در زمانی که بنده مسئولیت مذاکرات را داشتم.

ظریف افزود: یک بار با استفاده از مهمان‌نوازی دولت ترکیه مذاکرات بسیار مهمی در استانبول انجام شد و نقشی که ترکیه ایفا کرد در طرح یک راهکار و یک روش عملی برای پایان دادن به موضوع همانطور که جناب چاوش اوغلو اشاره کرد، اگر آن زمان قدرت‌ها توافقی که میان ایران، ترکیه و برزیل صورت گرفت به رسمیت می شناختند هیچ گاه نیازی نبود که موضوع این قدر ادامه یابد و البته امروز هم این موضوع به‌راحتی قابل حل است.

وی بار دیگر با تشکر از طرف ترک برای حمایت از مذاکرات گفت: اگر سایر همسایگان ما هم از مدل ترکیه پیروی کنند و بدانند که راه حل موضوع هسته‌ای به نفع همه کشورهای منطقه است و به ضرر هیچ کس نیست و کمک کنند برای رسیدن به راه حل و نگران نباشند از راه حلی که منافع همگان را تضمین کند می تواند ترکیه به عنوان مدل خوبی برای دوستان و همسایگان ما باشد و حسن همجواری را همچون ترکیه پیگیری کنند.

مذاکرات ما با آمریکا نیست بلکه با 1+5 مذاکره می‌کنیم

وزیر امور خارجه با اشاره به روند مذاکرات افزود : مذاکرات ما با آمریکا نیست بلکه با 1+5 مذاکره می‌کنیم و در ادامه این مذاکرات که امروز شروع شده است یا در همین ساعات آغاز می شود مذاکرات دوجانبه‌ای با کشورهای 1+5 از جمله فرانسه که دیشب گفتگو کردیم داشتیم و امروز قرار بود با چینی ها و روس ها مذاکره کنیم.

ظریف گفت : باید به این نکته توجه کرد که مذاکرات ما با کشورهای 1+5 مستمر است و ما با سایر اعضا روابط دیپلماتیک داریم.

وی افزود: مذاکرات در پایتخت ها ادامه دارد اما به علت آنکه ما با امریکا روابط دیپلماتیک نداریم مذاکراتمان با این کشور منحصر به موضوع هسته‌ای و در حاشیه مذاکرات 1+5 است.

ظریف تصریح کرد: مذاکرات ما با امریکا قسمتی از مذاکراتمان با 1+5 است، با 1+5 همه جا مذاکره می کنیم اما با امریکا فقط در حاشیه مذاکرات 1+5.

وزیر امور خارجه ادامه داد: همه کشورها به ویژه کشورهای عضو 1+5 به این نتیجه رسیدند که تنها راه رسیدن به یک نتیجه پیش گرفتن روش مذاکراتی براساس احترام متقابل و شناسایی حقوق مردم است و راه های دیگر از جمله تحریم ها راهگشا نبوده و نیست.

ارتقا روابط اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اینکه پارسال روابط تجاری دو کشور مقداری کاهش یافت، افزود: رسیدن به 30 میلیارد دلار هدف هر دو کشور است و در این خصوص تدابیری اتخاذ شده است تا بیش از گذشته و به سرعت به این هدف با توسعه روابط تجاری برسیم.

مولود چاووش اوغلو افزود : شورای عالی روابط راهبردی دو کشور ترکیه و ایران نخستین نشست خود را در آنکارا برگزار کرد که در این نشست روابط بین دو کشور و مسائل منطقه ای ارزیابی شد.

وزیر خارجه ترکیه در خصوص یکی از موانع روابط جاری بین دو کشور که موضوع حمل و نقل و کامیون داران است ، افزود: ما برای حل این مسئله توافق نظر داریم .

وی درباره موضوع گردشگری نیز گفت: امیدواریم برادران ایرانی بیشتر از گذشته به ترکیه سفر کنند و مردم ترکیه هم با سفر به ایران فرصت دیدن این کشور زیبا را داشته باشند.

تمامیت ارضی عراق مورد حمایت ایران و ترکیه

چاووش اوغلو درباره موضوعات عراق و سوریه نیز گفت: در ارتباط با عراق، بحث حفظ تمامیت ارضی این کشور و نقش اقوام، جناح ها و مردم عراق در حاکمیت، مورد توجه قرار گرفت و آرامش، صلح و ثبات در این کشور مورد حمایت ترکیه و ایران است.

وزیرخارجه ترکیه گفت: دو کشور ایران و ترکیه آسیب های زیادی از تروریسم دیده اند و هر دو توافق کردند با همه توان در کنار یکدیگر با تروریسم مبارزه کنند البته تفاوت نظر دو کشور در برخی موارد در این زمینه، تأثیری بر روابط ریشه ای و کهن ایران و ترکیه نخواهد گذاشت.

وزیر امور خارجه ترکیه درباره تحریمها علیه ایران نیز گفت: هیچ وقت تحریم های وضع شده علیه ایران را درست ندانسته‌ایم و همچنان نیز با آن مخالفیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نگاه ترکیه به موضوع هسته ای ایران افزود: ما همواره از حق ایران برای استفاده از فناوری صلح آمیز هسته ای حمایت می کنیم و معتقدیم باید این مسئله از طریق گفتگو و مذاکره با 1 + 5 به نتیجه برسد و ما همیشه در کنار ایران در مذاکرات بوده ایم.

وی با اعلام حمایت کشورش از تمدید مذاکرات ایران و 1 + 5 ابراز امیدواری کرد این مذاکرات به نتایج مطلوب منتهی شود.

مولود چاووش اوغلو در ادامه نشست مشترک خبری با وزیرخارجه کشورمان افزود: معتقدیم در عراق همه مردم باید در حاکمیت مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه ترکیه در ایجاد صلح و ثبات در سوریه با ایران هم نظر است، گفت: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور بزرگ منطقه ممکن است درباره سوریه دیدگاه های متفاوتی داشته باشند اما هر دو کشور برای ثبات و امنیت در سوریه همکاری لازم را خواهند داشت.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد