اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

نامه بانک‌ها به بانک‌مرکزی درباره آشفتگی نرخ سود/ تخلف از موسسات کوچک شروع و فراگیر شد

مدیر عامل بانک ملی با ارسال نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی به نمایندگی از بانک‌ها از آشفتگی اجرای نرخ سود بانکی از ۲۲ تا ۳۰ درصد خبر داد و گفت: درخواست کردیم بانک مرکزی دخالت کند تا نرخ‌های سود مصوب سپرده و تسهیلات رعایت شود.



عبدالناصر همتی با اشاره به ارسال نامه‌ خود به رئیس کل بانک مرکزی به نمایندگی از بانک‌های دولتی و خصوصی اظهار داشت: در این نامه به رئیس کل بانک مرکزی اعلام کردیم که وضعیت نرخ‌های سود در بانک‌ها بسیار آشفته است و بانک‌ها و موسسات 22 تا 30 درصد سود سپرده می‌دهند.

وی افزود: در ادامه نامه تاکید شده که این شرایط خوبی برای سیستم بانکی نبوده و خطرناک است؛ در این نامه از رئیس کل بانک مرکزی درخواست کرده‌ایم که بانک مرکزی دخالت کند تا نرخ‌های سود سپرده و تسهیلاتی که بانک‌ها و بانک مرکزی توافق کرده‌اند، رعایت شود.

مدیرعامل بانک ملی تصریح کرد: متاسفانه تخلفات در پرداخت نرخ سود سپرده از برخی موسسات اعتباری کوچک شروع و در حال حاضر فراگیر شدن است و تقریبا همه موسسات و بانک‌های خصوصی و دولتی نرخ‌ها را رعایت نمی‌کنند.

همتی با اینکه در شرایط نزولی شدن تورم، نرخ‌های سود به جای کاهش، در حال افزایش است، گفت: آقای سیف حسن توجه را نسبت به این نامه داشتند و در همین راستا جلسه‌ای با حضور رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری برگزار و بار دیگر تاکید شد که بانک‌ها و موسسات نرخ سود سپرده 22 درصد یکساله را رعایت کنند و بانک مرکزی با موسسه‌ای که نرخی بیش از عدد تعیین شده را پرداخت کند، برخورد خواهد کرد.

اوایل امسال نرخ‌های سود سپرده به حدی رسیده بود که بسیاری از بانک‌ها و موسسات نرخ سود سپرده روزشمار 22 درصد به مشتریان پرداخت می‌کردند. در این بین چند بانک نرخ سود روزشمار 28 درصد را تبلیغات می‌کردند.

پس از آن بود که برای برون از این وضعیت رئیس کل بانک مرکزی از بانک‌ها خواست، نرخ‌های سود را ساماندهی کنند. بانک‌ها هم پس از چندین جلسه، بر نرخ سود سپرده یکساله 22 درصد توافق کردند.

مدتی بعد شورای پول و اعتبار توافق بانک‌ها را در قالب مصوبه‌ای قانونی کرد. سپس شورای پول و اعتبار سود تسهیلات عقود مبادله‌ای را 22 درصد و عقود مشارکتی را 21 درصد تعیین کرد.

از همان ابتدا برخی موسسات نرخ سود توافق شده را اجرایی نکردند و به تدریج بانک‌های کوچک و بزرگ برای جلوگیری از خروج سپرده‌ها، مجبور به عدم رعایت نرخ‌های توافق شده شدند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد