اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

پایان ضرب‌الاجل؛ پیروزی از آن ملت ایران

سال گذشته در همین زمان بود که در تلاطم رسیدن به برنامه اقدام مشترک ژنو بودیم و امروز نیز حال و هوای رسیدن به یک نتیجه را دارد.




وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به همراه "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سوم آذر 1392 (24 نوامبر 2013) در شهر ژنو در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان "برنامه اقدام مشترک" (توافق ژنو) دست یافتند و این توافقنامه در 30 دی ماه 92 وارد مرحله اجرا شد و از آن پس گفت‌وگوها درباره راه‌حل جامع هسته‌ای تا کنون ادامه دارد.

همچنین قرار بود تا 29 تیرماه 93 توافقنامه جامع هسته‌ای حاصل شود اما به دلیل اختلافات موجود و عدم حصول توافق، قرار شد این مذاکرات برای چهار ماه دیگر (سوم آذر 93) تمدید شود.

ایران پیروز هر پایان

وزیرامورخارجه کشورمان در بدو ورود به وین اظهار داشت: چه این مذاکرات به نتیجه برسد یا نرسد ملت ایران پیروز نهایی خواهد بود.

ورود ایران در مذاکرات و برداشن گام‌های لازم در راستای اعتماد سازی و منطبق بر برنامه اقدام مشترک ژنو به دنیا نشان داد ایران در مذاکرات هسته‌ای از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده و در هیچ زمینه در راستای جنگ و بی منطقی قدم برنداشته است.

از طرف دیگر واقعیت برنامه هسته‌ای ایران و ماهیت پاک آن نیز بر همگان آشکار شد چرا که این دانش بومی بوده و در راستای رفاه بشری است و اهداف غرب از مذاکره نیز نمایان خواهد شد.

نگاه استعماری انگلیس به مذاکرات

نام انگلیس را در عرصه مذاکرات بین‌المللی هرگاه شنیدیم اولین چیزی که به ذهن می آید ممتنع بودن این کشور است اما باید توجه داشت این ظاهر موضوع بوده چرا که در اتاق‌های فکر این کشور خط مشی و سیاست‌های کلی طراحی شده و برای امنیت فکری و در نظر گرفت بسیاری جوامع همواره انگشت اشاره را به سمت آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌گیرند.

در مذاکرات هسته‌ای کشورمان نیز شاهد این چارچوب هستیم، خط دهی از سوی انگلیس و مطرح و بروز آن از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی است همچنین بارها در اظهار نظرات مقامات غربی خوانده‌ایم که به طول انجامیدن مذاکرات در راستای فرسایشی شدن باید قرار گیرد که این در جهت منافع غرب خواهد بود. همچنین "فیلیپ هاموند" امروز در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت احتمالا ضرب الاجل مذاکرات هسته ای ایران تمدید خواهد شد.

این موضوع نشان می‌دهد که انگلیس به هم پیمانانش نیز رحم نکرده و از آنها به عنوان مستعمره و برداشت تفکرات و سیاست‌های خود استفاده می‌کند.

تلاش ایران برای دست‌یابی به توافق

یک منبع نزدیک به تیم هسته‌ای گفت: تمرکز تیم ایرانی بر دستیابی به توافق، گزینه تمدید مدنظر نیست از طرف دیگر پیش از این وزیرامورخارجه کشورمان اظهار داشت: در صورتی که طرف مقابل اراده سیاسی برای رسیدن به راه حل داشته باشد پیشنهادات متعددی برای اطمینان حاصل کردن از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران وجود دارد که مطرح شده است.

اگر غرب همانطور که وزیر امورخارجه کشورمان ارده سیاسی داشته باشد و مذاکره را برای مذاکره انجام ندهد رسیدن به توافق ممکن خواهد بود.

تنها چند ساعت تا پایان ضرب‌الاجل

سناریوهای مختلف همچنان در میان هیات‌های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار دارد که موضوع نحوه ادامه مذاکرات نیز یکی از این سناریوها است.

اکنون رسانه‌های غربی سخن از تمدید مذاکرات و توافق سیاسی سخن به میان می‌آورند اما همچنان منابع نزدیک به تیم هسته‌ای کشورمان بر رسیدند به توافق تاکید داشته و تمدید را مد نظر قرار نمی‌دهند.


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد