اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تسویه بدهی با تسعیر نرخ ارز

اصل موضوع درخصوص تسویه بدهی با تسعیر نرخ ارز به افزایش نرخ ارز از سال ۹۱ تا ۹۲ باز می گردد.



دولت در ماده 24 لایحه خروج غیرتورمی از رکود از مجلس اجازه خواسته بتواند از طریق یک عملیات حسابداری، 40 هزار میلیارد تومان از بدهی خود به بانکها را از محل همین افزایش نرخ ارز تسویه کند.

طبق ادبیات اقتصادی دولت می خواهد با تسعیر نرخ ارز از محل حساب مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی‌‌های خارجی تعهدات خود را تسویه کند.

کاری که در دولت قبل هم سابقه داشت و با مخالفت مجلس مواجه شد .

امروز هم گویا دولت به این درخواست دولت روی خوش نشان نمی دهد .

مصباحی مقدم در این باره می گوید : این کار در واقع اقدامی صوری است و پرداخت واقعی صورت نمی گیرد و به همین علت بدهی ها سر جای خودش است و آثار خود را دارد .

دولت معتقد است بند ب ماده 26 قانون پولی و بانکی این حق را به دولت می دهد که از محل تسعیر نرخ ارز بدهی هایش را تسویه کند اما مصباحی مقدم معتقد است :در گذشته این اجازه داده شده بود که از این منبع فقط بدهی های قانونی دولت آن هم به بانک مرکزی پرداخت شود اما هیچ یک از موارد بدهی های دولت قانونی نبوده است بلکه در اثر تخلفات رخ داده بود.

کارشناسان معتقدند اگر دولت مدام از بانک مرکزی تسهیلات بگیرد و در مقابل با تسعیر ارز، بدهی خود را تسویه کند عملاً پولی به حساب بانک مرکزی برنمی‌گردد تا نقدینگی کاهش یابد بنابراین نقدینگی بالا در بلند مدت باعث آثاری مانند افزایش تورم می شود .

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد