اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

سیف: زمان احیاء بانک مرکزی در عرصه تصمیم‌سازی فرا رسیده است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در سنوات گذشته از صحنه برخی تصمیم‌سازی‌ها خارج شده و اکنون زمان حضور و احیاء نقش آن در تصمیم‌گیری‌ها و سامان‌دهی اقتصاد کشور است.




به گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ولی‌الله سیف با حضور در سمینار تخصصی «افق کاری بانک مرکزی برای تدوین برنامه ششم توسعه اقتصادی – اجتماعی کشور» با تاکید بر مطلب فوق و تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر افزود: اکنون زمانی است که ما می‌توانیم ادعا کنیم برای آینده چه برنامه و نقشه‌ای داریم. بانک مرکزی در برهه‌ای از زمان بنا به دلایلی از تصمیم‌گیری‌های کلان کنار گذاشته شد و در خلاء این حضور، سایر سازمان‌ها به جای بانک مرکزی اعمال نظر کردند، این شرایط باید تغییر کند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه با همت همکاران ساعی بانک مرکزی علی‌رغم ضعف‌ها، خلاءها و کم‌تجربگی‌های بنده، شاهد دستاوردهای عظیمی در صحنه اقتصادی بودیم، تصریح کرد: با گذشت یک سال از فعالیت دولت دستاوردهای عظیم و گسترده‌ای علی‌الخصوص در صحنه بین‌المللی و جهت‌گیری‌های اقتصادی حاصل شد و امیدواریم با عزم جدی و همت بلند همکاران بانک مرکزی‌ راه رسیدن به اهداف بلند را ادامه داده و به توقف و ماندن در این دستاوردها قانع نشویم.

سیف شرایط تورمی، رکود، بلاتکلیفی در بانک‌های کشور به لحاظ ارتباط با مشتریان و ابهامات بخشنامه‌های ارزی را از مشکلات سال‌های گذشته خواند و افزود: خوشبختانه با فعالیت و تلاش بی‌وقفه دولت تدبیر و امید اوضاع تغییر و دستاوردها فراتر از پیش‌بینی‌های معمول بوده است.

وی کاهش نرخ تورم سال‌های اخیر از 45 درصد به نزدیک 14 درصد در پایان تیرماه سال جاری را از نمونه‌های موفقیت بانک مرکزی و دولت در ثبات شرایط اقتصادی خواند و تصریح کرد: رسیدن به چنین موفقیت‌هایی مرهون انضباط در سیاست‌های پولی و مالی بوده که توانسته تاثیرگذار و راهگشا شود.

وی خاطرنشان کرد: عزم جدی در دولت وجود دارد که به هیچ وجه به دستاوردهای حاصل شده نباید قانع و دچار غرور‌ شویم. باید تلاش‌ها تا رسیدن به تک رقمی شدن تورم در سال 1395 ادامه یابد و با توجه به شرایط ثبات اقتصادی و رهنمودهای مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی رسیدن به این هدف دور از انتظار نیست.

سیف سمینار در حال برگزاری را بسیار ارزشمند خواند و هدف اصلی آن را نیز بازگرداندن بانک مرکزی در عرصه تصمیم‌سازی عنوان کرد و افزود: باید با انگیزه درونی و همکاری منسجم، به دنبال تبیین اهداف از پیش تعیین شده باشیم تا 5 سال پرقدرت، پرحرف و پر دامنه در آینده را برای خود ترسیم کنیم.

رئیس شورای پول و اعتبار، برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور را تجربه‌ی مفیدی برای الگوبرداری خواند و اضافه کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که ببینیم چه اهدافی در این برنامه لحاظ شده بود، تا چه حد اهداف مورد نظر محقق شد و از چه نکاتی غافل بوده‌ایم.

سیف ضمن تاکید بر تقویت جایگاه نظارتی بانک مرکزی به شدت از این که حدود 25 درصد از فعالیت بازار پول خارج از نظارت بانک مرکزی است، انتقاد کرد و افزود: این میزان فعالیت غیرمجاز مایه تاسف است و باید سریعاً با تدابیر درست به مقابله با این موضوع پرداخت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار استفاده از تجربیات بانکداری بین ‌لمللی در نظام بانکی شد و تاکید کرد: باید بانکداری مدرن و بانک مرکزی کارایی داشته باشیم. در زمینه بانکداری الکترونیکی متاسفانه از کشورهای عربی کوچک حاشیه خلیج فارس الگو می‌گیریم، این موضوع در شان و جایگاه بانک مرکزی نیست، چرا آنها باید الگو و سرمشق ما باشند؟! ما باید در این زمینه پیشرو باشیم، بهانه‌ی محدود بودن منابع برای بانک مرکزی قابل توجیه نیست چرا که هر زمان بانک مرکزی اراده نموده، منابع لازم را در اختیار داشته است. باید دوره ما دوره موفق و ماندگاری در تاریخ بانک مرکزی باشد.

به گزارش ایسنا، سمینار تخصصی یک روزه افق کاری بانک مرکزی برای تدوین برنامه ششم توسعه اقتصادی – اجتماعی کشور با حضور اعضاء هیات عامل، کارشناسان و پرسنل بانک مرکزی به بررسی نقش بانک مرکزی در تدوین این برنامه می‌پردازد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد