اونس طلا2350.79
مظنه15,316,000
18 گرم3,535,700
ارزش سکه34,506,948
قدیم (بهار)39,200,000
جدید (امامی)42,150,000
نیم24,800,000
ربع14,900,000

طلا چشم انتظار وزیران ۱+۵

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است.



بر این اساس متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

حرکت محتاطانه شاخص بورس
در نخستین روز معاملات هفتگی، شاخص کل رشد ملایم 139واحدی (معادل 19/0 درصد) را تجربه کرد. گرچه طی هفته گذشته حمایت دولت از صنعت بزرگ پتروشیمی و همچنین افزایش نرخ فروش محصولات خودرویی، سیمانی و غذایی بار دیگر موجب سبزپوشی بازار سهام شد، اما مساله‌ای مهم‌تر، یعنی مذاکرات هسته‌ای، رفتار محتاطانه سهامداران را در پی داشت. خبر رفتن وزرای خارجه کشورهای عضو 1+5 به وین، به‌رغم آنکه نشان از جدی بودن طرفین برای رسیدن به توافق نهایی دارد، اما تجربه نه چندان خوشایند سهامداران در اواخر سال 92 منجر شد تا آنها از رفتار هیجانی بپرهیزند. با این حال، رشد نسبی حجم معاملات نشان‌دهنده فعالیت مناسب سهامداران در بازار است. بر اساس شواهد موجود، روند کم نوسان شاخص در این روزها محتمل‌ترین سناریو پیش رو است.

بازار ارز

دلار در انتظار «وزیران»
طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا افت ملایمی را تجربه کرد و با قیمت 3 هزار و 110 تومان معامله شد. به این ترتیب، بازدهی آن از ابتدای سال به 2/3 درصد رسید. دلار در شرایطی بالای کف حمایتی 3100 تومان نوسانات ملایمی را تجربه می‌کند که مذاکرات وین به مراحل حساسی رسیده است. بر این اساس، وزرای خارجه کشورهای عضو 1+5 قرار است در وین حضور پیدا کنند؛ بنابراین، مطابق با آنچه پیش‌تر وزیر خارجه کشور عنوان کرده بود مذاکرات به مراحل جدی خود نزدیک شده است و احتمال می‌رود با حضور وزیران، پرانتزهای موجود در پیش نویس توافق‌نامه حل و فصل شود. به این ترتیب، پیش‌بینی می‌شود تا زمان دریافت سیگنال مشخص از وین، دلار حالت انتظاری خود را با نوسان اندک حفظ کند.

بازار سکه

سکه درجا زد
طی نخستین روز معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید با هزار تومان افت مواجه و به قیمت 963 هزار و 500 تومان معامله شد. به این ترتیب، از ابتدای سال بازدهی 1/1 درصدی را به ثبت رساند. بنابرآنچه پیش‌بینی شده بود، تعطیل بودن بازار طلای جهانی و نوسان اندک قیمت دلار منجر شد تا سکه، روز کم تغییری را تجربه کند. طی روز جاری نیز با توجه به تعطیلی بازار جهانی و احتمال پایین رسیدن سیگنال مشخص از مذاکرات، پیش‌بینی می‌شود سکه در همین محدوده درجا بزند. با این حال، در ادامه هفته تغییرات قابل توجه در قیمت طلای جهانی و دلار سناریو محتملی است که می‌تواند روند کم نوسان سکه را نیز متحول کند.

بازار طلای جهانی

رشد اونس در پی ابهامات
طی آخرین روز معاملات هفتگی، هر اونس طلای جهانی با افزایش مواجه و با قیمت 1339 دلار معامله شد. گرچه طی نشست فدرال رزرو، تصمیماتی مبنی بر پایان دادن به خرید اوراق قرضه در ماه اکتبر (اواسط مهر) گرفته شد، اما مشروط بودن اجرای این تصمیم به پیشرفت اقتصادی و از سوی دیگر پایین نگه داشتن نرخ بهره در شرایط فعلی، منجر به نگرانی معامله‌گران از وضعیت اقتصادی و در نتیجه روی آوردن به سمت طلا شد. از سوی دیگر، مشکلات ژئوپلیتیک به‌ویژه درگیری‌های رژیم صهیونیستی در غزه منجر به تشدید تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران محافظه کار شد. طی نظرسنجی هفتگی کیتکو، 17 نفر (از 25 کارشناس) روند افزایشی، 6 نفر مسیر کاهشی و 2 نفر وضعیت کم‌نوسان را برای قیمت طلا پیش‌بینی کرده‌اند که تداوم نگرانی از وضعیت اقتصاد جهانی و مشکلات ژئوپلیتیک دلایل روند صعودی عنوان شده‌اند.

بازار اوراق مسکن

مقاومت «تسه» در برابر قیمت‌های بالاتر
طی نخستین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با افت ملایم 2/0 درصدی مواجه و با قیمت 88 هزار و 270 تومان معامله شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور از ابتدای سال بازدهی 40 درصدی را به ثبت رساندند. این در شرایطی است که رونق بازار مسکن در فصل تابستان منجر به افزایش تقاضا برای این اوراق شده است؛ اما خروج این بازار از سفته‌بازی منجر شده است تا قیمت‌ها در محدوده 80 تا 90 هزار تومان محصور باشد و برای حرکت خارج از محدوده مزبور با مقاومت جدی مواجه شود. گرچه قیمت آخرین معامله این اوراق از قیمت پایانی کمتر است، اما انتظار افت شدید قیمت برای «تسه»ها در این روزها وجود ندارد.

بازار نفت

نفت نگران عرضه نیست
در پایان معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا با شکست کف حمایتی 103 دلار، به قیمت 8/100 دلار بر هر بشکه معامله شد. افزایش ذخایر در کوشینگ، بزرگ‌ترین پایانه نفت آمریکا، عامل اصلی افت قیمت WTI به شمار می‌آید. همچنین، با بازگشایی دو پایانه صادرات نفت در لیبی، صادرات این کشور با افزایش دو برابری نسبت به ماه گذشته به 350 هزار بشکه در روز رسیده است. در خصوص عراق، دومین صادرکننده نفت اوپک، نیز اثرگذاری اندک درگیری‌ها در شمال این کشور روی صادرات نفتی و همچنین پیش‌بینی‌هایی که در رابطه با کاهش سهم اوپک در بازار جهانی نفت وجود دارد منجر به کاهش نگرانی از عرضه نفت شده است. در این شرایط، گرچه برخی پیش‌بینی‌ها از افزایش تقاضای نفت در سال آینده حکایت دارند، اما تقویت سمت عرضه کاملا این مساله را پوشش می‌دهد.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد